Strona 1 z 2

Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 3 lis 2018, o 19:08
autor: piotraskbw
Temat z cyklu sobotnie mody w 1h ;)

Jako że S1 to strasznie pływający w zakrętach baleron, postanowiłem coś z tym zrobić :)

Padło na montaż górnej rozpórki kielichów amortyzatorów, niestety rozpórki firm typu sparco kosztują ok 450-500 zł oraz trzeba ciąć osłonę akumulatora :evil: , co mnie mocno zniechęciło, jednak znalazłem info, że można użyć fabrycznej rozpórki z A6 C5 :D

Używana fabryczna rozpórka od audi to koszt do 100zł (z przesyłką) na alledrogo :D

Obrazek

Składa się ona z 3 elementów

Prawe mocowanie 4B0 803 357 A

Obrazek

Obrazek

Lewe mocowanie 4B0 803 358 A

Obrazek

Obrazek

"Belka" 4B0 805 645
Obrazek


Żeby nie było tak kolorowo to belka jest za długa o 4.8cm (w końcu A6 jest trochę szersze) :evil:
Okazało się jednak, że wewnętrzne otwory belki idealnie pasują na zewnętrzne otwory mocowań wiec szybko suwmiarka w rękę, wymierzenie miejsca na nowe otwory :D
Po naniesieniu znaczników otwory wewnętrzne stały się zewnętrznymi a nowe wewnętrzne zostały wywiercone (wiertło o średnicy 8.4 daje praktycznie idealny rozmiar otworu).
Nadmiar belki (ze starymi zewnętrznymi otworami) odciąłem szlifierką kątową a krawędzie wygładziłem.

Gdybym wiedział wcześniej o konieczności skrócenia belki, to montaż rozpórki trwałby max 20 min, a tak zeszło się ok godzinę.

Ważna uwaga, normalnie pod śrubami na kielichach są podkładki (5 mm grubości), nie zakładamy ich po założeniu mocowań. Mocowania są dokładnie grubości podkładek, podkładkę pod śrubą gdzie nie ma mocowania rozpórki oczywiście zostawiamy na swoim miejscu.

Wypadałoby jeszcze wywiercić w ścianie grodziowej 2 otwory i przykręcić belkę do ściany grodziowej (nie chciało mi się wyciągać akumulatora). Belka ma na to przygotowane gwintowane otwory. Zrobię to na wiosnę przy okazji czyszczenia otworów odpływowych pod akumulatorem.


A teraz najważniejsze, czy jest różnica? Jest i to znacząca, samochód w zakrętach jest dużo stabilniejszy, zawieszenie chyba pracuje troszkę ciszej.
A najfajniejsze jest to, że deska rozdzielcza już nie wydaje z siebie żadnych odgłosów przy szybszym pokonywaniu zakrętów :o a to trzeszczenie było irytujące :mrgreen:


Fotki z internetów, swoich zapomniałem zrobić.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 6 lis 2018, o 10:11
autor: wojciu771
Tego właśnie szukałem. Wszystko poszło bez problemu?

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 6 lis 2018, o 10:43
autor: piotraskbw
Po małej "edycji" belki wszystko wchodzi P&P

Trzeba dokładnie zwymiarować miejsce nowych otworów.
Wiercimy nowe otwory w miejscu czerwonych kropek.
To co na zewnątrz czerwonych kresek odcinamy.

Obrazek poglądowy bez zachowania rozmiarów i proporcji.

Obrazek


A i ważna uwaga, górna część kolumny amortyzującej jest z aluminium.
Z tego powodu śruby trzymające kolumnę do nadwozia dokręcamy kluczem dynanometrycznym z momentem 75 Nm. Polecam poluzować wszystkie i dokręcić tak jak powinno być.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 6 lis 2018, o 11:39
autor: wojciu771
Zastanawiam sie jeszcze czy aku nie bedzie przeszkadzac , ja mam 82Ah.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 6 lis 2018, o 12:49
autor: CLO27
do 2 sa prawdopodobnie dedykowane, jak do 3....zamowilem sprawdzimy

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 6 lis 2018, o 15:20
autor: piotraskbw
Jak ma standardowe wymiary L3 (278mm x 175mm x 190mm) to nie będzie problemu.
Tylko wyjęcie go będzie problematyczne bez zdejmowania podszybia (chociaż i bez rozpórki łatwo nie jest) a z drugiej strony zawsze można te 4 imbusy odkręcić i zdemontować belkę na czas szarpania się z akumulatorem.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 7 lis 2018, o 06:47
autor: wojciu771
W weekend zawalczymy.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 13 lis 2018, o 09:08
autor: wojciu771
Zamontowane , pasuje jak od tego :).

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 13 lis 2018, o 09:15
autor: piotraskbw
wojciu771 pisze:Zamontowane , pasuje jak od tego :).
Mocowałeś do ściany grodziowej?

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 13 lis 2018, o 12:42
autor: wojciu771
Nie mocowałem.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 1 mar 2019, o 06:55
autor: michok
Sorry za odkopanie tematu ;) ale wydaje mi sie on calkiem dobry.

u siebie mam 75Ah i rozporka ledwo weszla. Na poczatku mialem male problemy bo okazalo sie, ze:
1. Plus do aku jest przyczepiony do sciany grodziowej (oderwac plastikowe mocowanie)
2. Na scianie grodziowej jest taka mala wypustka ktora nalezy delikatnie przyklepac ;).
3. Bez wyjmowania aku sie nie obejdzie.

jezeli tego nie zrobimy mozemy zapomniec o rozporce a wg mnie warto sie poswiecic.
Samochod jest duzo sztywnieszy i nie ma charakterystycznego nurkowania podczas pokonywania zakretow co wczesniej mialo miejsce.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 1 mar 2019, o 08:36
autor: piotraskbw
michok pisze: u siebie mam 75Ah i rozporka ledwo weszla. Na poczatku mialem male problemy bo okazalo sie, ze:
3. Bez wyjmowania aku sie nie obejdzie.
Ja montowałem bez demontażu akumulatora i weszła bez problemu, mam aku 80 AH L3 (278mm x 175mm x 190mm)
michok pisze: Na scianie grodziowej jest taka mala wypustka ktora nalezy delikatnie przyklepac
Nie widziałem takowej, pewnie dlatego że nie wyjmowałem akumulatora :twisted:
michok pisze: 3. Bez wyjmowania aku sie nie obejdzie.
Oczywiście, że się da :D

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 1 mar 2019, o 09:13
autor: michok
musze sprawdzic wymiary aku ale pewnie moj jest szerszy... ;p

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 23 lis 2019, o 17:13
autor: Sepek
Trochę odkopię temat. Rozpórkę przykręcaliście na podniesionym samochodzie czy normalnie na kołach?
Ja przykręciłem jak samochód stał normalnie na kołach ale teraz się zastanawiam czy dobrze zrobiłem.

Re: Górna rozpórka mocowań kolumn amortyzujących

: 24 lis 2019, o 17:58
autor: piotraskbw
Ja przykręcałem "na kołach", raczej nie ma to tym przypadku większego wpływu, bo rozpórka pasuje "w punkt".
Przesunięcie otworów montażowych wynika dokładnie z różnicy w szerokości S1(A4) i A6.