Strona 1 z 2

Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silnika

: 14 lip 2019, o 17:51
autor: Rafff
Witam serdecznie, dziwny przypadek. Silnik CBBB, 2009 r., climatronic j255(?), albo 3T0 907 044 AL
Po odpaleniu auta, climatronic na AC daje zimne powietrze dopiero po rozgrzaniu silnika. Gdzieś wyczytałem, że istnieje zależność działania climatronica, z temperaturami zewnętrzną, a wewnętrzną (klima nie zadziała np. zimą, bo mogło by dojść do oblodzenia itp itd). Czy to prawda?
Co zrobiłem?
1. Sprawdziłem wentylatory na chłodnicy (podobno też może być zależność), wentylatory jestem w stanie manualnie uruchomić za pomocą VCDS, czyli sprawne są. W ELSA szukałem jakiejś zależności, schematów, nie znalazłem. Teoretycznie jest niby przekaźnik od wentylatora, ale nawet przy podmianie z innym, nie ma różnicy.
2. Dokonałem adaptacji klimy (ustawienia klap), nic nie daje.
3. Zrobiłem "Compressor run in: automatic start" (w basic settings VCDS) - podobno się stosuje przy wymianie kompresora, sterownika, tak aby system się skalibrował, nauczył? No nic nie dało.
4. "Runtime for compressor run-in basic setting" (w Adaptation) - domyślnie 120 sekund, ale zmiana na inne wartości nic nie daje.
5. Temperatury zewnętrzna i wewnętrzna wartości prawidłowe. Nawet pocieranie czujnika na panelu powoduje zwiększenie temperatury, czyli działa. Nie wiem jak to jest z tym czujnikiem nasłonecznienia.
6. Nie mam żadnych błędów w całym aucie.
7. Byłem dzisiaj już drugi raz w aucie, bo chciałem dla pewności sprawdzić, czy zadziałało "Compressor run in: automatic start" (w basic settings VCDS). Ponieważ jak rano z tym walczyłem, to zanim udało mi się to zrobić, auto się rozgrzało i zimne powietrze już leciało. Po południu auto już miało nazwijmy to temperaturę otoczenia. Po uruchomieniu silnika i włączeniu AC, nawet po odczekaniu 120 sekund - NIC. Jeździłem powoli, aby powoli zagrzewać auto. Dopiero przy 65 stopniach "coolant temperature" zaczynało lecieć wyraźnie chłodniejsze powietrze, a przy 70 stopniach mróz z kratek.

Oczywiście uprzedzam: klima nabita, szczelna, odgrzybiona.

Kompresor no raczej działa skoro zimne powietrze leci. Jak dobrze pamiętam, to VCDS pokazał coś ponad 9 barów.

Wygląda to na jakąś dziwną zależność, na jakieś dziwne zabezpieczenie (no kurde jestem ciekaw jakie) działania climatronica w stosunku do temperatury silnika. Pierwszy raz się z czymś takim spotykam. Nawet w tych niby markach premium od razu po odpaleniu klima daje zimnem i nie ma takich dziwnych "funkcji", a tu nagle Skoda (VAG) coś by takiego wymyśliła? Nie sądzę. W audi a4 b8 2009 u ojca tak nie ma, w BMW brata F30 2014 r tego nie ma.

Jakieś pomysły?

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 14 lip 2019, o 19:32
autor: Enriquez
Upewnij się, że prawidłowo działają Ci klapki od świeżego powietrza. Czy dźwigienki są ok, czy silniczek działa. Jest to objaw nie działającej jednej z klapek.

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 14 lip 2019, o 19:37
autor: Rafff
klapki od świeżego powietrza? Czyli po prostu klapka, która "przełącza" zwykły nawiew, a nawiew z klimy? Jak to sprawdzić? Do każdej się dokopać i zobaczyć, czy chodzi w pełnym zakresie?

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 14 lip 2019, o 22:02
autor: Enriquez
Tak, te klapki nad wentylatorem. Sterownik wymusza na starcie w gorące dni obieg zamknięty. Już nie kojarzę jak to tam dokładnie jest, ale dochodzi do takiej sytuacji, że obie są zamknięte i nie ma skąd czerpać powietrza - dlatego leci ciepłe albo wcale i jakby wentylator buczał. Oczywiście po chwili jazdy obieg ten się dezaktywuje i wszystko śmiga. Miałem taki przypadek (co prawda przyczyna była inna niż uszkodzenie), ale efekt był ten sam co u Ciebie.

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 14 lip 2019, o 23:29
autor: Pietrówa
Stoisz przed zderzakiem, patrzysz na silnik to po Twojej lewej stronie (prawy przód dla auta) pomiędzy rozrządem a zbiornikiem na płyn chłodzący idą chyba 2 rurki aluminiowe. W chwili kiedy klima chłodzi bodajże górna rurka powinna być zimna, nawet lodowata, jeżeli tak nie jest to masz uszkodzony zawór sterujący.

Analogiczne objawy do Twoich miałem u siebie. W zeszłym sezonie klima chłodziła mi po 4 lub 5 minutach od uruchomienia silnika, można było wręcz zegarek ustawiać. W tym sezonie ten czas się wydłużył do nawet 10 minut oraz jak ustawiłem temperaturę niezbyt trudną do osiągnięcia dla klimy, np.: 24 C przy 30 C na zewnątrz, to ewidentnie czułem po lecącym powietrzu kiedy klima miała zawiechę i nie działała.

Uruchom silnik, podejdź do rurek i zobacz czy są zimne, jeżeli nie to poczekaj aż klima zacznie dmuchać chłodem i sprawdź je jeszcze raz, jeżeli w tej chwili rurka będzie zimna to na bank jest to co mówię. Jakby co w klimie są dwa takie zawory, jeden w kompresorze a drugi w układzie.

Potencjalne koszty: 400-500 PLN, ja zapłaciłem 460 PLN.
Czas: w zupełności jeden dzień roboczy powinien wystarczyć, oddałem auto około 9:00 a o 17:00 było do odbioru, oczywiście był to okres niedawnych upałów więc auto było robione gdzieś tam przy okazji.

Piotrek.

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 16 lip 2019, o 07:20
autor: marszal
u mnie przy tych objawach również padnięty był zawór sterujący na kompresorze

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 16 lip 2019, o 07:44
autor: Rafff
Cóż. Wygląda na to, że silniczek i klapka działają w porządku. Wymontowałem schowek, sprawdziłem przy adaptacji klimy i wszystko chodzi w pełnym zakresie. Wymontowałem silniczek, rozebrałem i tam jest taka tarcza prawdopodobnie do zczytywania parametrów i położenia nastawy. Ona ma taką tarczę wewnątrz ze strzałęczką, która według mnie nie była na położeniu zero. Przestawiłem i w sumie nic nie dało. Dodatkowo przy pełnych zakresach ruchu, jak klapka się domknie lub otworzy, to silniczek tak jakby jeszcze trochę dokręca (widzę po takim dużym białym kółeczku. Tak jakby był jakiś luz czy coś, ale może tak musi być.

Widocznie może chodzić o jakiś zawór. Nie wiem kurde jak się wstawia zdjęcia na forach, ale patrzę w ELSA schemat i z zaworów są:
-Zawór regulacyjny sprężarki klimatyzacji N280
- Nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa
- Zawór rozprężny

To o jaki może chodzić?

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 16 lip 2019, o 09:37
autor: marszal
zawór sprężarki, kup oryginał(ok 350 PLN) bo zamienniki bywają zawodne
Czeka Cię oczywiście opróżnienie i ponowne napełnienie układu

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 16 lip 2019, o 09:41
autor: Rafff
Dam radę wymienić ten zawór bez wyciągania sprężarki?

Kurcze cały czas zastanawia mnie jedna rzecz. Rozmawiamy o klapkach, zaworach... ale co to ma wspólnego z temperaturą silnika? Gdzie występuje ta zależność, na którym etapie?

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 16 lip 2019, o 14:10
autor: Enriquez
A możesz się podpiąć komputerem i zrobić jakieś logi? Np. ciśnienie czynnika, temperatura nawiewu, % otwarcia klapek, temperatura silnika, obciążenie sprężarki w funkcji czasu?

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 16 lip 2019, o 14:22
autor: Rafff
Jakieś tam parametry mogę sprawdzać więc zapewne logi też. Tylko robić od razu po odpaleniu, czy czekać aż rozgrzeje się auto i faktycznie zacznie mrozić? Jak miałbym te logi tutaj pokazać?

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 16 lip 2019, o 15:08
autor: marszal
Rafff pisze:Dam radę wymienić ten zawór bez wyciągania sprężarki?

Kurcze cały czas zastanawia mnie jedna rzecz. Rozmawiamy o klapkach, zaworach... ale co to ma wspólnego z temperaturą silnika? Gdzie występuje ta zależność, na którym etapie?

Tak jest do niego dość dobre dojście z podnośnika.
Wydaję mi się, że jest to zawór elektro-mechaniczny więc może tu jest zależność od temperatury(coś tam się rozszerza od temp. i wtedy się nie zacina)

Nie wiem nie wnikałem, wyczytałem tu na forum, że te zawory to częsta przypadłość VAG, wymieniłem i jak ręką odjął.

Jesteś pewien, że masz odpowiednią ilość czynnika w układzie?
W Maździe miałem tak, że jak brakowało kilkadziesiąt gramów czynnika to klima się włączała i wyłączała.

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 19 lip 2019, o 10:05
autor: Rafff
Uwaga, nowy objaw.
Wczoraj robiłem dłuższą trasę do domu. Na zewnątrz przyjemne 21 stopni. Do momentu rozgrzania auta szyby opuszczone. Jak już auto rozgrzałem, klima na auto, na standardowe przyjemne 21 stopni. Tylko te 21 stopni było jakoś bardzo chłodne. Dałem na 22 - chłodne, 23 chłodne, dopiero przy 24 jakaś różnica, a na 25 dopiero wyraźne ciepłe powietrze.

Cóż, to dalej może być ten zawór?

Przy okazji, mogę pojechać do gościa, aby mi odciągnął czynnik, ale mogę w tedy jechać sobie do garażu wymienić ewentualny zawór? Z tego co czytałem, to sprężarka nie ma sprzęgiełka i cały czas napęd idzie z paska. Co z ewentualnym zatarciem?

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 19 lip 2019, o 10:31
autor: leszekmw
nic Ci się nie stanie przy niewielkiej ilości kilometrów , śmiało.

Re: Climatronic - zimne powietrze dopier po rozgrzaniu silni

: 19 lip 2019, o 12:27
autor: marioti
podłączę się pod temat. Zauważyłem ostatnio podobny objaw. Tzn. klima chłodzi od początku (nie czeka na rozgrzanie silnika), ale chłodzi za bardzo. Cały czas wali bardzo zimnym powietrzem, dopiero jak skręcę na 25st i wyżej, to zmienia się na cieplejsze powietrze. Objaw jest taki sam nawet jak ostatnio na zewnątrz miałem 16 st. Zastanawiam się czy przypadkiem klimatronik nie dostaje błędnego odczytu z czujnika temperatury. Gdzie w VCDS-ie mogę sprawdzić wszystkie czujniki temp, które mają wpływ na klimę?