Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówienie.

Awatar użytkownika
Mej
Posty: 780
Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
Samochód: Superb II combi 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Piotr

Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówienie.

Post autor: Mej »

Ponieważ sporadycznie ale systematycznie pojawiają się wątpliwości kiedy wymieniać pasek (zestaw) rozrządu oraz z uwagi na relatywnie częste przypadki cieknących pomp wody - zdecydowałem się założyć odrębny temat i przedstawić własne przemyślenia w tym zakresie.
Nie chcę nikogo do niczego przekonywać ale mam nadzieję, ze kilka fotek wraz z krótkim omówieniem zakresu naprawy niejednemu userkowi ułatwi podjęcie racjonalnej decyzji o wymianie (bądź wstrzymaniu się) zestawu rozrządu z pompą wody i pozostałymi niezbędnymi drobiazgami.

Poniższe zdjęcie wykonałem osobiście w takcie wymiany cieknącej pompy wody z przebiegiem 127300 km w aucie z marca 2012 roku, czyli według zaleceń producenta powinno to jeszcze swobodnie hulać przez następne 83 tyś.km. ... .

Jak widać ilość sproszkowanego syfu jest porażająca, naciąg paska znajduje się już poza wszelkim zakresem regulacji (strzałka rolki napinającej powinna zawierać się w granicach zielonych wskazówek), po założeniu blokad na koła zębate rozrządu i pompy CR wetknięcie blokady wału korbowego okazało się niemożliwe o mniej więcej jeden ząbek z czego wynika, że pasek naciągnął się już o "całe kilometry".
Wszystkie rolki (prócz napinającej) z bardzo wyraźnym luzem tak wzdłużnym jak i promieniowym.
Nie wiem, być może (gdyby nie rocieknięta pompa) to wszystko jakoś dojechałoby do tych 210 tyś.km. ale podejmowanie takiego ryzyka (szczególnie po gwarancji) moim zdaniem jest zbędne.

Obrazek

Obrazek

Podsumowując uważam, że dla własnego bezpieczeństwa raczej warto przyjąć założenie, że na jednym "rozrządzie" lepiej nie przekraczać 120 130 tys.km. .

Co do kompletacji oryginalnego zestawu naprawczego ( nr katalogowy: 03L 198119F ) trzeba przyznać, że jest prawie wszystko co potrzeba :
- pasek
- dwie rolki prowadzące (na poniższym zdjęciu jedna dolna się nie załapała do kadru)
- jedna rolka odwracająca
- jedna rolka napinająca
- nakrętka rolki napinającej
- nakrętka rolki prowadzącej dolnej
- śruba rolki odwracającej
- trzy śruby koła zębatego na wałku rozrządu

Powyższe części zaznaczyłem zielonymi strzałkami, a osobno koniecznie trzeba dokupić to co zaznaczyłem na czerwono, czyli:
- pompę wody nr kat: 03L121011PX
- trzy śruby koła zębatego pompy CR (nr kat: N91180301)
- śrubę górnej rolki prowadzącej
- co najmniej 3 litry koncentratu G13 (sugeruję rozrobić w stosunku 3:2 płyn/woda demineralizowana)

Tak to wygląda na gotowo, a dokładnie podczas dopieszczania synchronizacji wału korbowego z wałkiem rozrządu i pompą CR (przy użyciu blokad) :

Obrazek

Obrazek

I po wszystkim ;) :

Obrazek

Na tym kończę. Może się komuś przyda albo zechce o coś dopytać ... .
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
elmi_k
Posty: 2548
Rejestracja: 9 sty 2014, o 20:06
Samochód: Toyota Hilux
Silnik: 3.0 D-4D (171KM)

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: elmi_k »

Ostatnio zmieniony 22 lip 2016, o 08:23 przez elmi_k, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
radziu
Posty: 244
Rejestracja: 6 paź 2014, o 17:59
Samochód: Superb II DSG 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: A6 C5 2.7 BiTurbo :)
Lokalizacja: CH

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: radziu »

Dobra robota,
dzięki za opis i zdjęcia !!!
MotoGP Forza Rossi !!!
niestandardowy
Posty: 106
Rejestracja: 5 gru 2015, o 21:40
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Marcin
Lokalizacja: WLKP/Poznań

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: niestandardowy »

Świetna robota. Czy po wymianie paska ( mimo blokad ) ustawia sie jeszcze kat synchronizacji walka rozrzadu?
Awatar użytkownika
Mej
Posty: 780
Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
Samochód: Superb II combi 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Piotr

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: Mej »

Dzięki za pochwały :D . Fajnie, że się komuś spodobało .
niestandardowy pisze:Czy po wymianie paska ( mimo blokad ) ustawia sie jeszcze kąt synchronizacji walka rozrzadu?
Wiesz jak to jest ... .
Chociaż nigdy nie sprawdzałem nie mam żadnych, nawet najmniejszych wątpliwości, że już po pierwszym zwolnieniu blokad kąt synchronizacji zawiera się w dopuszczalnym zakresie i to raczej na pewno z dużym zapasem w obie strony.

Niemniej zależy kto czego oczekuje ... .
W praktyce jest tak, że zawsze (absolutnie zawsze) gdy kontrolnie pokręcisz wałem o dwa obroty - ponowne założenie blokad "jak w masło" nie jest możliwe. Zresztą łatwo to uzasadnić, bo i pasek musi "wciągnąć się" na swoje miejsce i rolka napinająca musi "się ustawić" w naturalnym położeniu roboczym.
W tej sytuacji, przynajmniej moim zdaniem, "wypada" tą synchronizację dopieścić, co nie jest zadaniem trudnym ale ponieważ regulacji wymagają dwa koła - upierdliwym i trochę czasochłonnym, wymagającym powtórzenia czynności i ponownego obrócenia wałem tak ze 2 - 3 razy. Summa summarum - kolejne pół godzinki w doopie :) .
Ale chociaż można by się bez tych "pieszczot" obejść ... akurat moim zdaniem zdecydowanie warto się przyłożyć.

Szczerze mówiąc ja nie wiem jak to jest, że ASO i większość znanych mi (porządnych) mechaników wymienia "rozrząd" w 2.0TDi w kilka godzin :shock: :?:
Mi to zajmuje zawsze nie mniej niż 12 i nie ma zlituj :P .
Ale ponieważ należę do fanatyków klucza dynamometrycznego i używam go nawet przy dokręcania dolnej osłony paska, wiec pewnie stąd ten wydłużony czas naprawy :lol: ... .
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13584
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: Enriquez »

Mej, dobra robota. Może Cię załamię, ale mi ASO wymieniło rozrząd w niecałe 3 godziny - jeden koleś, do tego przerwa na śniadanie.
Jakoś filozofii wielkiej w tym nie ma. Stałem i parzyłem jak gościu po kolei rozkłada te wszystkie klocki.
Co prawda miał samochód na podnośniku kolumnowym i mógł elegancko sobie pomagać, nie mniej jednak patrząc z boku praca wyglądała na "bułka z masłem".
Synchronizacji kąta za to nie zrobili na 100%. Przynajmniej nie kojarzę, chyba że jak byłem na kawce :)

Jaki to ma wpływ na osiągi auta? Wydaje mi się, że po wymianie rozrządu mniej pali, ale za to Vmax jest mniejszy.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
jarkow
Posty: 469
Rejestracja: 3 maja 2013, o 20:51
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Jarek
Lokalizacja: Ostrowiec Św

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: jarkow »

Mej, wydaje mi się że niestandardowemu chodziło o sprawdzenie synchronizacji wałka tak, jak to się robi w PD, za pomocą vcds w gr 4 na pracującym silniku. Czegoś takiego w CR się nie robi. Wystarczy tak jak napisał Mej obrócić wałem 2-3 razy i powtórnie założyć blokady dla sprawdzenia poprawności i ewentualnie skorygować.
Awatar użytkownika
TFil
Posty: 148
Rejestracja: 21 maja 2011, o 19:47
Samochód: Superb III combi
Silnik: 1.6TDI (120KM)
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: TFil »

Dzięki za opis i fotki, pomogłeś mi utwierdzić się w decyzji :-) Wymieniam rozrząd w tym tygodniu w Skodzie przy przebiegu 147 tysięcy km - już wyraźnie go słychać, więc zdecydowałem się nie przedłużać.

Skoda zaproponowała mi cenę 1400 zł za wymianę rozrządu z częściami (w tym pompa wody), zwykle dają mi 10% rabatu, więc koszt poniżej 1300 jest jak najbardziej do wytrzymania, myślałem że będzie drożej. Dzwoniłem kontrolnie do mechanika, którego ktoś mi polecał, jego cena to niecały 1000 zł na dobrych zamiennikach, więc serwis nie wypada bardzo drogo.

Czy przy okazji warto wymienić pasek wielorowkowy?
Awatar użytkownika
Mej
Posty: 780
Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
Samochód: Superb II combi 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Piotr

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: Mej »

Enriquez pisze:Mej, dobra robota. Może Cię załamię, ale mi ASO wymieniło rozrząd w niecałe 3 godziny - jeden koleś, do tego przerwa na śniadanie.
Eeee no, spróbuję się nie załamać ;) ... .

A na serio myślę, że te różnice dałoby się łatwo wyjaśnić wnikając bardziej szczegółowo w temat.
Nie musisz tracić czasu na odpisywanie ale sam dla siebie spróbuj sobie przypomnieć czy koleś z ASO :
- wszystkie rolki i pompę przykręcał z użyciem klucza dynamometrycznego ?
- demontował prawe nadkole albo grzebał przy śrubach koła pasowego jedynie na czuja ?
- czy dokręcając powyższe śruby kręcił na ile pozwoliła mu kompresja silnika czy jednak zablokował sobie wał korbowy a śrubki dokręcał najpierw momentem 10NM i dopiero potem poprawiał o przepisowe 1/4 obrotu ?
- z uwagi na śladowy przebieg Twojego S2 podejrzewam, że wymieniałeś "jedynie" zestaw rozrządu bez dotykania napinacza paska wielorowkowego, zaś przy większych przebiegach te czynności zwyczajowo się łączy. Ze względu na pokaźną ilość dodatkowych gratów do odkręcenia tutaj czas też leci nieubłaganie ... .
- łapę wraz z poduszką i wspornikiem silnika odkręcał kolejno czy tylko wciskał się z kluczem pomiędzy podłużnicą i rurki klimatyzacji opierając o co się da i obijając wszystko po kolei ?
- oczywiście takich pytań /wątpliwości miałbym jeszcze więcej, szczególnie po obejrzeniu poniższej fotki ale nie chcę przynudzać :

Obrazek

Powiedz co szympansowi zależało rozpiąć te pieprzone szybkozłączki :? :?:
Przecież to są nadzwyczaj delikatne elementy z kruchego plastiku, od których zależy szczelność układu paliwowego.
Rozłączenie trwa nie więcej niż 15 sekund i nie ma wtedy strachu, że oringi się wywiną i rozszczelnią jedno z najbardziej newralgicznych połączeń :shock: :!:
Aha - warto mieć na podorędziu naczyńko (np. flaszka po oleju z szerokim dziubkiem), do którego trzeba skierować wypięte końcówki żeby nie kapało paliwem, no ale to tez poniekąd pochłania czas ... .

Reasumując wydaje mi się, że przy powyżej wskazanych "detalach" udałoby się nam odnaleźć dużą część "różnic czasowych" ale moim zdaniem to nie jest wyścig i raz na kilkadziesiąt tysięcy warto uszanować klienta poświęcając mu więcej czasu - chociażby dlatego żeby potem nie jeździć do reklamacji gdy komuś autko przestanie odpalać ... przykładowo na wakacjach w Chorwacji ;) ... .
Jakoś filozofii wielkiej w tym nie ma.
Tez tak uważam. Poziom trudności nie wykracza ponad możliwości średnio ogarniętego ucznia z pierwszej klasy zawodówki samochodowej.
Niestety życie pokazuje, że w niektórych przypadkach i takie wymagania są zbyt wysokie ... .
Stałem i parzyłem jak gościu po kolei rozkłada te wszystkie klocki.
Co prawda miał samochód na podnośniku kolumnowym i mógł elegancko sobie pomagać, nie mniej jednak patrząc z boku praca wyglądała na "bułka z masłem".
Bo to JEST BUŁKA Z MASŁEM. Ale nie zwalnia z myślenia i podstawowego zaangażowania w ogólna jakość usługi.
Synchronizacji kąta za to nie zrobili na 100%. Przynajmniej nie kojarzę, chyba że jak byłem na kawce :)

Jaki to ma wpływ na osiągi auta? Wydaje mi się, że po wymianie rozrządu mniej pali, ale za to Vmax jest mniejszy.
Nie byłbym na tyle odważny by twardo powiązać zmienione parametry silnika z wymianą "rozrządu". Raczej podejrzewam zwykły zbieg okoliczności. Chyba, że gość zupełnie się nie przyłożył i fazy rozrządu rozjechały mu się całkiem poza dopuszczalny zakres.
Z drugiej strony nie można zbagatelizować obiektywnego faktu, że od tego jak mechanik wyreguluje "rozrząd" wprost zależy moment, w którym zawory będą się otwierać i zamykać przez kolejne, być może nawet 210 tyś.km. ... .
Póki co, na Twoim miejscu jeszcze bym poobserwował czy za być może tylko chwilową "utratą" parametrów nie kryje się gorsze paliwo lub jakaś inna bagatelna i przejściowa przyczyna.
jarkow pisze:Mej, wydaje mi się że niestandardowemu chodziło o sprawdzenie synchronizacji wałka tak, jak to się robi w PD, za pomocą vcds w gr 4 na pracującym silniku. Czegoś takiego w CR się nie robi.
Burzysz mój świat Kolego Jarkow ;) .

Do tej pory tkwiłem w przekonaniu, że (trzymając się VCDS'a) w pomiarach rozszerzonych, na kanale bodajże 33 (albo 36, teraz nie jestem pewny ale raczej 33) można sprawdzić parametr określany jako "adaptacja wałka rozrządu strony ssącej...", który interpretowałem właśnie jako odpowiednik gr. 4 w PD.

Myślisz, że błędnie :?:

Ciekawe też jaką wartość (oczywiście na pracującym silniku) znalazł by tam Enriquez :?: ... .
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2016, o 10:45 przez Mej, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
kamracik
Zasłużony
Posty: 7444
Rejestracja: 10 paź 2014, o 10:52
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Lokalizacja: Łódź

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: kamracik »

TFil pisze:Czy przy okazji warto wymienić pasek wielorowkowy?
Wielorowkowy specjalnie nie bruździ, chyba, że ma się pecha i go wciągnie w rozrząd :mrgreen: Dlatego przebolałbym osobiście i raz na te 3-4 lata dla świętego spokoju go wymienił nawet jeśli jego stan na zużycie nie wskazuje. Tym bardziej, że nie kosztuje majątku.
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13584
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: Enriquez »

Mej, relax. Musisz trochę zoptymalizować Twój sposób wymiany, bo za bardzo się nad tym rozwijasz. O mój silnik się nie martw. Wszystko jest OK. Moim zdaniem popadasz trochę w skrajność. Ale kto Ci zabroni?
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Awatar użytkownika
Mej
Posty: 780
Rejestracja: 8 gru 2013, o 12:10
Samochód: Superb II combi 4x4
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Imię: Piotr

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: Mej »

TFil pisze: Czy przy okazji warto wymienić pasek wielorowkowy?
Uważam, ze zdecydowanie warto, ale sam pasek nie jest tu najważniejszy, tylko napinacz z rolką, która przy 150 tkm. prawdopodobnie już nieźle sobie huczy.
Z drugiej strony możesz być pewny, że ASO za tą wymianę (paska z napinaczem) policzy sobie odrębnie, bo w tym celu trzeba zdemontować masę innych gratów. Chyba, ze wykonają duży ukłon w Twoją stronę i zrobią Ci to gratis za przywiązanie do firmy ;) .

Alternatywnie napinacz i pasek wielorowkowy możesz sobie wymienić na dobrych zamiennikach również poza ASO.
Do wymiany tych części nie dotyka się niczego w obrębie rozrządu, więc tylko od Ciebie zależy komu i kiedy powierzysz zadanie.

@Kamracik - w tym silniku nie ma zagrożenia, ze wielorowek wkręci się do rozrządu.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
TFil
Posty: 148
Rejestracja: 21 maja 2011, o 19:47
Samochód: Superb III combi
Silnik: 1.6TDI (120KM)
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: TFil »

Jak nie przesadzą z ceną, to może od razu wymienię i wielorowkowy z napinaczem
Awatar użytkownika
elmi_k
Posty: 2548
Rejestracja: 9 sty 2014, o 20:06
Samochód: Toyota Hilux
Silnik: 3.0 D-4D (171KM)

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: elmi_k »

Ostatnio zmieniony 22 lip 2016, o 08:23 przez elmi_k, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kamracik
Zasłużony
Posty: 7444
Rejestracja: 10 paź 2014, o 10:52
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Lokalizacja: Łódź

Re: Zestaw paska rozrządu i pompa wody w 2.0TDi CR - omówien

Post autor: kamracik »

Pewnie napinacz się przyzwyczaił do paska i stąd ten problem. Stracił pewnie luz, bo nowy pasek ciaśniejszy i dał o sobie znać.
ODPOWIEDZ