Gdzieś widziałem wykres, że za szum opon odpowiada pasmo do 1000hz, wiatr to między 1500-3000hz, ale nie mogę tego teraz znaleźć. Zakres częstotliwości podczas rozmowy jest od 500-3000hz.jdef90 pisze:kurcze, gratuluję kompleksowego podejścia! teraz jeszcze tylko warto zidentyfikować na aucie fabrycznym jakie pasmo wytwarzają nadkola, jakie szumy powietrza i zastosować odpowiednie pianki... a potem może wejdziemy na wyższy level i zaadoptujemy aktywny system tłumienia np ze słuchawek BOSE... silnik tym bym wyciszył...jaro321 pisze: Jeśli kogoś to interesuje to tu - link ma wyniki pomiarów zdolności tłumienia i pochłaniania hałasu przez pianki i maty, które które robiłem w domu. Pomiary wykonałem decybelomierzem firmy Kmoon, a za źródło dźwięku służył talblet Dell, który przez 8 sekund odtwarzał dźwięki z każdego pasma tj od 80 do 7000 Hz. Celem było ustalenie skuteczności każdej z pianek w zdolności ich tłumienia i pochłaniania hałasu, tak by optymalnie wykorzystać ich właściwości w wyciszaniu samochodu.
Można by zmierzyć dokładniej w jakim paśmie hałas jest największy, sonometrem który ma pomiar w pasmach 1/3 oktawowych.
Na stronie bitmatu jest też zamieszczone takie opracowanie https://www.bitmat.pl/pl/n/download/3/T ... chnika.pdf z którego wynika że największą głośność mamy w pasmie niskich częstotliwości 80-100hz, 250-500hz i 1000-1250hz
Znalazłem też taki oto wykres, więc coś w tym co wyczytałem wcześniej może być prawdą.