Na początek kilka faktów:
- Płyn chłodniczy wypada wymienić po 3 latach a po 5 latach wymiana jest obowiązkowa, to że aso mówi że się nie wymienia mnie nie dziwi, w końcu oni odpowiadają za auto 2 lata, a to mniej niż żywotność najtańszego płynu.
Kolor to TYLKO BARWNIK, nie ma zupełnie związku ze składem płynu.
Większość płynów na rynku zawiera glikol etylenowy więc teoretycznie są mieszalne, mają natomiast różne dodatki, które mogą ze sobą dziwnie reagować. Wobec tego najbezpieczniej jest ich nie mieszać.
W mojej ocenie można nie ma sensu zalewać zamiennikiem, gdyż wymiany dokonujemy rzadko, a różnica w cenie jest na poziomie 10% na korzyść zamienników. ASO z Torunia i Wrocławia sprzedają G13 na allegro po 23-25 zł/litr.
Po zakupie auta dobrze jest zlać to co jest w układzie przepłukać wodą destylowaną i dopiero zalać nowy płyn.
Można też przed zlaniem dodać płukanki a następnie dwa razy przepłukać wodą destylowaną - chociaż ja bym był tutaj ostrożny tak jak przy płukankach silnika (istnieje ryzyko oderwania się większych zanieczyszczeń i zatkania kanału wodnego, chłodnicy lub nagrzewnicy).
Dość skuteczna i w 100% bezpieczna metoda płukania to:
- 1. Zlać stary płyn
2. Zalać wodą destylowaną
3. Zagrzać i odpowietrzyć
4. Dać wystygnąć
5. Zlać wodę
6. Zalać zalać świeżą wodę destylowaną
7. Zagrzać i odpowietrzyć
8. Dać wystygnąć
9. Zlać wodę
10. Obliczyć właściwą ilość koncentratu (najczęściej 50% pojemności układu) i wlać ją do układu chłodzenia
11. Uzupełnić wodą destylowaną (do poziomu pomiędzy min i max) i odpowietrzyć układ
12. Po wystygnięciu sprawdzić stan i ewentualny brak uzupełnić
Po takiej powinno nam zostać trochę koncentratu, który zostawiamy na dolewki gdyby pojawiły się nieszczelności w układzie.
KATEGORYCZNIE ZABRANIAMY MECHANIKOWI WLEWAĆ TEGO CO MU LEŻY NA PÓŁCE ALE JEST CZERWONE
Co ciekawe G12++ i G13 mają ten sam skład różne są tylko proporcje (na podstawie kart charakterystyki), do karty płynu G12 i G12+ nie udało mi się dotrzeć
G12++
Kod: Zaznacz cały
Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) >90% CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy <3% CAS-149-57-5
Kod: Zaznacz cały
Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) ≥ 70-< 75% CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy ≥ 2-< 3% CAS-149-57-5
Kod: Zaznacz cały
Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) 30-60% CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy < 1% CAS-149-57-5
Następnym najbliższym zamiennikiem jaki znalazłem jest SWAG (99 90 2374) i Febi (01381/22272)
Kod: Zaznacz cały
SWAG
Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) >90% CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy-sól sodowa <4% CAS-19766-89-3
FEBI
Etano-1,2-diol (glikol etylenowy) 85-90% CAS-107-21-1
Kwas 2-etyloheksanowy-sól sodowa 1- <5% CAS-19766-89-3
Prośba do moderacji o przypięcie wątku.