LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
OK, w końcu wziąłem się za temat. Ostatnio trochę pojeździłem autami z LEDami, SIII ma niby nie takie złe te światła, ale ja czuję że już nieco zbladły te moje palniki (choć właśnie jechałem obok innego SIII i było podobnie), a zależy mi na podciągnięciu tego parametru, żeby SLA dawało pełną satysfakcję.
Na alledrogo zakupiłem zestaw dla lamp projektorowych, oferowany jako zamiennik dla palników D3S. Ma dwa zestawy po 3 diody skierowane pod kątem do góry. Dziś wrzuciłem do soczewek, na krótko podpiąłem pod 12v i... jest obiecująco. Lepiej świeci niż aktualnie zamontowane ksenony, nie daje ciemnych pól tuż przed autem, jest trochę więcej światła w środku, jasność trochę słabnie po prawej stronie, ale i tak wciąż więcej niż przy ksenonie. grzeje się dość szybko ale nie mocno, wiatraczki, szczególnie teraz gdy jest około 10 stopni, dają jednak radę. Na DAB nie sieje, ale to chyba oczywiste przy podpieciu na krótko. Nie wiem jak granica odcięcia, ale na ścianie nie wygląda na zbyt ostrą (jest w sumie identyczna jak przy ksenonie), a to mnie bardzo drażniło w insigni (przy predkościach +160 światła oświetlały krótszy odcinek drogi niż ten który uważam za optymalny dla właściwej reakcji, w dodatku poza granicą światła była ciemność co powodowało dyskomfort).
W każdym razie uznaję, że warto temat zgłębić. Stąd pytania:
1. czy do demontażu lampy potrzeba zrzucać zderzak
2. czy ktoś orientuje się czy jest jakaś opcja odkodowania przetwornic (LEDy podłącza się na 12V) lub inny sposób na odłączenie tego z systemu, tak aby bezpośrednio można było LED wpiąć w 12V
To na te chwilę najważniejsze tematy.
Na alledrogo zakupiłem zestaw dla lamp projektorowych, oferowany jako zamiennik dla palników D3S. Ma dwa zestawy po 3 diody skierowane pod kątem do góry. Dziś wrzuciłem do soczewek, na krótko podpiąłem pod 12v i... jest obiecująco. Lepiej świeci niż aktualnie zamontowane ksenony, nie daje ciemnych pól tuż przed autem, jest trochę więcej światła w środku, jasność trochę słabnie po prawej stronie, ale i tak wciąż więcej niż przy ksenonie. grzeje się dość szybko ale nie mocno, wiatraczki, szczególnie teraz gdy jest około 10 stopni, dają jednak radę. Na DAB nie sieje, ale to chyba oczywiste przy podpieciu na krótko. Nie wiem jak granica odcięcia, ale na ścianie nie wygląda na zbyt ostrą (jest w sumie identyczna jak przy ksenonie), a to mnie bardzo drażniło w insigni (przy predkościach +160 światła oświetlały krótszy odcinek drogi niż ten który uważam za optymalny dla właściwej reakcji, w dodatku poza granicą światła była ciemność co powodowało dyskomfort).
W każdym razie uznaję, że warto temat zgłębić. Stąd pytania:
1. czy do demontażu lampy potrzeba zrzucać zderzak
2. czy ktoś orientuje się czy jest jakaś opcja odkodowania przetwornic (LEDy podłącza się na 12V) lub inny sposób na odłączenie tego z systemu, tak aby bezpośrednio można było LED wpiąć w 12V
To na te chwilę najważniejsze tematy.
-
- Posty: 111
- Rejestracja: 24 paź 2017, o 20:28
- Samochód: Superb III
- Silnik: 1.8TSI CJSC (180KM)
- Lokalizacja: Bytom
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
na pierwsze pytanie ci nie odpowiem, bo jeszcze nie ściągałem lamp - pewnie będzie w serwisówce. Jeżeli chodzi o odkodowanie przetwornic, to myślę, że musisz pogrzebać w adaptacji sterownika 09. Tam każda żarówka oświetlenia zewnętrznego ma przypisaną funkcję i rodzaj żarówki. Bawiłem sie tym ostatnio, bo zmieniłem wsteczny i kierunki na ledy i mam zakłócenia w kamerze. Zmieniałem ustawienia z żarówki 21W na led ale nic się nie działo. Pewnie chodzi tu o diagnozę spalonych żarówek - przy ledach powinna być inna oporność ustawiona w komputerze. U mnie nic się nie działo, ale też bez zmiany nawet żarówki led nie powodowały błędów. W reflektorach głównych na pewno jest tam ustawienie Xenon. Pytanie, czy musisz to zmieniać - wywala ci błędy? Te zamienniki żarówek w formie led z reguły mają wbudowane w układach systemy pozwalające unikać błędów w magistrali CAN. no i pytanie, czy nie będzie rzeczywiście jakiś zakłóceń - musiałbyś to wtedy podpiąć przez przekaźniki ale to już rzeźba...Ja też się zastanawiam nad wycięciem zasilania kamery tylnej i wstawieniu filtra lub puszczeniu przez przekaźnik - wkurza trochę to sianie...ewidentnie z ledów.
Pytanie też czy nie będą ci parować lampy - to jest w miarę normalne przy S3 ale jednak palniki dają pewną temperaturę i wilgoć wybywa, przy samych ledach nie wiadomo jak będzie.
Swoją drogą - daj jakiś link do tych żarówek, bo zaraz po zakupie zastanawiałem sie nad zmianą na led, ale facet w sklepie stwierdził że nie będą świecić lepiej. Jak nie są zbyt drogie to możnaby próbować i dobrać coś najlepszego.
Możesz też na potrzeby forum wsadzić jedną ledową i jedną xenon i zrobić zdjęcie porównawcze w ciemnym terenie i przed ścianą - byłoby widać różnicę.
pozdrawiam
Jarek
Pytanie też czy nie będą ci parować lampy - to jest w miarę normalne przy S3 ale jednak palniki dają pewną temperaturę i wilgoć wybywa, przy samych ledach nie wiadomo jak będzie.
Swoją drogą - daj jakiś link do tych żarówek, bo zaraz po zakupie zastanawiałem sie nad zmianą na led, ale facet w sklepie stwierdził że nie będą świecić lepiej. Jak nie są zbyt drogie to możnaby próbować i dobrać coś najlepszego.
Możesz też na potrzeby forum wsadzić jedną ledową i jedną xenon i zrobić zdjęcie porównawcze w ciemnym terenie i przed ścianą - byłoby widać różnicę.
pozdrawiam
Jarek
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Na drive2.ru jeden kolo robił tą przeróbkę w Audi Q5. Zrobił fajny poradnik i obszerne testy. Ogólnie nie był zadowolony. Jak znajdę linka, to wrzucę.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Tak naprawdę problemem jest to że LEDy są pod 12V... A może istnieją przetwornica zamieniające z powrotem prąd na 12V już za przetwornicami fabrycznymi? Wtedy by było praktycznie P&PJeżeli chodzi o odkodowanie przetwornic
Kwestia zakłóceń, to kolejny temat, jakiekolwiek jeśli wystąpią, a ryzyko jest duże, wówczas ledy out. Na razie jednak podpinałem jedynie na krótko, wsadzając LED zamiast palnika.
Lampy nie będą parować. LED bardzo mocno grzeje się z tyłu. Te co kupiłem mają wiatraczki (ryzyko że jak to stanie to lampa się przegrzeje), ale podsumowując, to dzięki LED w lampy jest dodatkowy system ogrzewania z rozprowadzeniem ciepła.
W miescie mieszkam.Często jezdzisz do miasta?
Chętnie zobaczę. Tutaj też tak naprawdę jest pytanie Na ile LEDy będą porównywalne lub lepsze od nowych palników, jakie będą komplikacje ewentualnie minusy bo w sumie może być taniej i łatwiej wymienić po prostu zużyte palniki na noweNa drive2.ru
Choć jak pisałem wygląda to całkiem obiecująco
-
- Posty: 111
- Rejestracja: 24 paź 2017, o 20:28
- Samochód: Superb III
- Silnik: 1.8TSI CJSC (180KM)
- Lokalizacja: Bytom
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Wiesz co, jak przeglądałem oferty, to sterowniki do ledów są w zakresie 9-24V, więc nie wiem jakie masz ale nie powinno być problemu
Jedyne co, to samodiagnoza, ale tak jak pisałem - te sterowniki, które mają pracować pod CAN-em powinny działać - lepiej lub gorzej. niektórzy sprzedający wprost piszą, że "przy niektórych samochodach konieczne jest zastosowanie dodatkowego układu" - czyli rezystora
Ale warunek jest jeden - podpinasz się pod zasilanie przetwornicy a nie pod jej wyjście! Inna sprawa czy ją wymontować czy zostawić w systemie - nie wiem jak reaguje komputer w obu przypadkach, ale logicznym byłoby, że by diagnoza spalonej żarówki działała i w przypadku żarnika i przetwornicy. Jednak nie ma mowy o wpinaniu tego bezposrednio jak palnik do przetwornicy - to ona przecież jest sterowana 12v - Róznica w kodowaniu może dotyczyć jedynie podwyższenia napięcia wejściowego na przetwornicę w stosunku do standardowych halogenów - przerabiałem to w OII i tam trzeba było zakodować komputerowi obecność xenonów, bo bez tego był stroboskop - napięcie musiało być lekko podniesione. W twoim przypadku masz już te kilka % więcej na wejściu do przetwornicy, a dla ledów nie powinno to mieć żadnego znaczenia.
Z testów które oglądałem na żywo (mówię o zamiennikach palników a nie o ledach seryjnych) wynikało, ze strumień świetlny był jaśniejszy zaraz przed autem, a dalej już nie było tak jasno. Odcięcie światło-cień było ok na ścianie ale w sumie xenon dawał lepsze efekty. Pytanie jak to wygląda u ciebie - stąd była prośba o uruchomienie jednego i drugiego i pokazanie zdjęć/filmu w takich samych warunkach. Tak jak wcześniej wspomniałem - nie mówię tu o ledach montowanych seryjnie bo to jest przepaść do xenonu, ale na to pewnie przyjdzie poczekać do wypuszczenia lifta (może) z ledami . Może sie jednak skończyć, że kształt reflektora będzie inny i i tak nie wsadzimy tego do obecnej budy SIII...
Podaj ten link...
Jedyne co, to samodiagnoza, ale tak jak pisałem - te sterowniki, które mają pracować pod CAN-em powinny działać - lepiej lub gorzej. niektórzy sprzedający wprost piszą, że "przy niektórych samochodach konieczne jest zastosowanie dodatkowego układu" - czyli rezystora
Ale warunek jest jeden - podpinasz się pod zasilanie przetwornicy a nie pod jej wyjście! Inna sprawa czy ją wymontować czy zostawić w systemie - nie wiem jak reaguje komputer w obu przypadkach, ale logicznym byłoby, że by diagnoza spalonej żarówki działała i w przypadku żarnika i przetwornicy. Jednak nie ma mowy o wpinaniu tego bezposrednio jak palnik do przetwornicy - to ona przecież jest sterowana 12v - Róznica w kodowaniu może dotyczyć jedynie podwyższenia napięcia wejściowego na przetwornicę w stosunku do standardowych halogenów - przerabiałem to w OII i tam trzeba było zakodować komputerowi obecność xenonów, bo bez tego był stroboskop - napięcie musiało być lekko podniesione. W twoim przypadku masz już te kilka % więcej na wejściu do przetwornicy, a dla ledów nie powinno to mieć żadnego znaczenia.
Z testów które oglądałem na żywo (mówię o zamiennikach palników a nie o ledach seryjnych) wynikało, ze strumień świetlny był jaśniejszy zaraz przed autem, a dalej już nie było tak jasno. Odcięcie światło-cień było ok na ścianie ale w sumie xenon dawał lepsze efekty. Pytanie jak to wygląda u ciebie - stąd była prośba o uruchomienie jednego i drugiego i pokazanie zdjęć/filmu w takich samych warunkach. Tak jak wcześniej wspomniałem - nie mówię tu o ledach montowanych seryjnie bo to jest przepaść do xenonu, ale na to pewnie przyjdzie poczekać do wypuszczenia lifta (może) z ledami . Może sie jednak skończyć, że kształt reflektora będzie inny i i tak nie wsadzimy tego do obecnej budy SIII...
Podaj ten link...
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
z linkiem spokojnie, zweryfikuję na 100% wtedy będę się dzielił, na allegro kupiłem. jak pogoda się poprawi, podjadę gdzieś gdzie jest ciemno i popatrzę jak to świeci nie tylko na ścianie... chyba że jeszcze w międzyczasie gdzieś do podziemi zjadę...
LEDy są CANBUS i pod 9-24V, ale zasilanie na przetwornice idzie 48V, czyli zaczyna się jazda, bo tak naprawdę trzeba by jakoś spoza lampy poprowadzić zasilanie... chyba że puści się przez odwrotną przetwornicę, redukującą 48V do 24V (uwaga - nie mam pojęcia o elektryce), albo najlepiej to co wyjściowo wysyła oryginalna przetwornica do palnika D3S do 12V
ale to już może być za daleko jeśli chodzi o bilans korzyści / ryzyka
LEDy są CANBUS i pod 9-24V, ale zasilanie na przetwornice idzie 48V, czyli zaczyna się jazda, bo tak naprawdę trzeba by jakoś spoza lampy poprowadzić zasilanie... chyba że puści się przez odwrotną przetwornicę, redukującą 48V do 24V (uwaga - nie mam pojęcia o elektryce), albo najlepiej to co wyjściowo wysyła oryginalna przetwornica do palnika D3S do 12V
ale to już może być za daleko jeśli chodzi o bilans korzyści / ryzyka
- piramida
- Doradca
- Posty: 4042
- Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
- Samochód: Superb III combi 4x4
- Rocznik: 2016
- Silnik: 2.0TSI (280KM)
- Aktualnie: 480bhp/570Nm
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Kraków
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Czyli zakładając mocniejsze ledy przy światłach cofania mogą pojawić się zakłócenia kamery?
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Tak, zakładając jakiekolwiek diody za słabo ekranowane możesz spodziewać się zakłóceń w innych systemach, np tez w radiu DAB
- piramida
- Doradca
- Posty: 4042
- Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
- Samochód: Superb III combi 4x4
- Rocznik: 2016
- Silnik: 2.0TSI (280KM)
- Aktualnie: 480bhp/570Nm
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Kraków
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Zamówiłem cornery jak i cofania:
http://sklep.motohid.pl/pl/p/Swiatla-LE ... va1XPPzIvs
http://sklep.motohid.pl/pl/p/BA15s-1156 ... -PY96I_mho
Mam nadzieję że będzie wszystko ok
http://sklep.motohid.pl/pl/p/Swiatla-LE ... va1XPPzIvs
http://sklep.motohid.pl/pl/p/BA15s-1156 ... -PY96I_mho
Mam nadzieję że będzie wszystko ok
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
U mnie się dziś spalił jeden kierunek i wszystkie Ledy poszły do „magazynu” łącznie z cornerami. Nie wiem co się stało - nie wnikam.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- piramida
- Doradca
- Posty: 4042
- Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
- Samochód: Superb III combi 4x4
- Rocznik: 2016
- Silnik: 2.0TSI (280KM)
- Aktualnie: 480bhp/570Nm
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Kraków
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Wyjebałeś wszystkie ledy? Który kierunek poszedł?
- Tom-Tdi
- Sponsor
- Posty: 3353
- Rejestracja: 26 kwie 2016, o 00:09
- Samochód: Superb III combi 4x4
- Silnik: 2.0TSI (280KM)
- Aktualnie: 395KM / 515Nm
- Lokalizacja: Augsburg
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Te z motohid raczej są dobrej jakości i nie sieją zakłóceń, jedynie może być problem z wygaszaniem/rozświecaniem się ledów w cornerach ( mało który led to potrafi i na ogół działają zero-jedynkowo).
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
Nic się złego nie działo z nimi.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Re: LED zamiast HID (ksenon) w światłach głównych.
OK, happy endu nie będzie, projekt zarzucony.
Wczoraj wykonałem kilka prób w garażu i na ulicy. LED podłączyłem na krótko bezpośrednio do aku, reszta obsługi reflektora działała normalnie (skręcanie, przesłony itp)
Istotne info: jak każdy się spodziewa, odłączenie palnika HID od przetwornicy wywala błąd spalonej żarówki, ponowne podłączenie błąd kasuje. Nie ma się czego obawiać.
LED w rzucie na ścianę wygląda znacznie lepiej w zakresie świateł krótkich, długie już niekoniecznie.
Po wyjeździe na drogę wrażenia są jednak jednak słabsze. Co prawda tuż przed autem (tak do 15m) jest super (coś porównywalnie do jazdy na przeciwmgielnych, tylko lepiej), to jednak snop światła LED dość szybko ustępuje efektywnością HID i na około 30m przed autem jest już jakby słabiej... choć wciąż znośnie. Nie ma jednak wyraźnej przewagi, jaką odczułem jeżdżąc autami z fabrycznymi LED. Po załączeniu długich... LED stosowane przeze mnie nie istnieje. Być może dodanie jeszcze jednego zestawu diód aby świeciły jakoś w trójkącie, a nie tylko na dwa boki, sprawę by załatwiło, ale nie wiem.
Używałem takiego zestawu:
Z uwagi na powyższe, a także kwestie kombinowania z napięciem zasilania (pominięcie przetwornic), nagrzewanie się samego zespołu LED i opornika CANBUS, uważam że gra na chwilę obecną nie jest warta świeczki .
poniżej jeszcze fotki (po prawej LED):
światła krótkie:
światła długie
i na drodze (tu sorry słabe zdjęcie):
Wczoraj wykonałem kilka prób w garażu i na ulicy. LED podłączyłem na krótko bezpośrednio do aku, reszta obsługi reflektora działała normalnie (skręcanie, przesłony itp)
Istotne info: jak każdy się spodziewa, odłączenie palnika HID od przetwornicy wywala błąd spalonej żarówki, ponowne podłączenie błąd kasuje. Nie ma się czego obawiać.
LED w rzucie na ścianę wygląda znacznie lepiej w zakresie świateł krótkich, długie już niekoniecznie.
Po wyjeździe na drogę wrażenia są jednak jednak słabsze. Co prawda tuż przed autem (tak do 15m) jest super (coś porównywalnie do jazdy na przeciwmgielnych, tylko lepiej), to jednak snop światła LED dość szybko ustępuje efektywnością HID i na około 30m przed autem jest już jakby słabiej... choć wciąż znośnie. Nie ma jednak wyraźnej przewagi, jaką odczułem jeżdżąc autami z fabrycznymi LED. Po załączeniu długich... LED stosowane przeze mnie nie istnieje. Być może dodanie jeszcze jednego zestawu diód aby świeciły jakoś w trójkącie, a nie tylko na dwa boki, sprawę by załatwiło, ale nie wiem.
Używałem takiego zestawu:
Z uwagi na powyższe, a także kwestie kombinowania z napięciem zasilania (pominięcie przetwornic), nagrzewanie się samego zespołu LED i opornika CANBUS, uważam że gra na chwilę obecną nie jest warta świeczki .
poniżej jeszcze fotki (po prawej LED):
światła krótkie:
światła długie
i na drodze (tu sorry słabe zdjęcie):