DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gwar.

Awatar użytkownika
Misiek Fisiek
Posty: 9426
Rejestracja: 9 maja 2011, o 09:06
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 1000.500.100.900
Lokalizacja: Warwsiowa

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: Misiek Fisiek »

To musisz wiedzieć, że w tym przypadku przepis KC o gwarancji cytowany przez Sakhula nie będzie miał zastosowania:
USTAWA
z dnia 27 lipca 2002 r.
o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego
Rozdział 1
Sprzedaż konsumencka
Art. 1.
4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessi ... 176&type=3

Wszystko zależy od zapisów jakie są w warunkach gwarancji.
Obrazek

♫♪♫♪...私のホンダはラクダよりも速い...♪♫♪
Awatar użytkownika
SAKHUL
Posty: 52
Rejestracja: 25 lip 2013, o 21:57
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: SAKHUL »

nie było mnie trochę i widzę że wątek się zrobił bardziej prawny niż samochodowy ;)

rzeczywiście jak wskazuje Zuber (zakładam, że kolega po fachu) ustawa o sprzedaży konsumenckiej wyłącza stosowanie przepisów kc przez niego wskazanych. Nie możemy jednak być pewni czy nie będzie miał zastosowania kc bo nie wiemy czy transakcja (usluga) nie została dokonana „na firme” – wtedy ustawa o sprzedaży konsumenckiej nie ma zastosowania.
Zgodnie z art. 1 tej ustawy:
Art. 1 [Zakres stosowania]
1. Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny).
Uprawnienia kupującego – art. 8 – zwracam jednak uwagę na zapis art. 8 pkt 3 – to że minie 14 dni nie oznacza, że sprzedawca nie może wykazywać np. w sądzie, że żądanie było niezasadne – zmienia się po prostu ciężar dowodzenia

Wracajac do watku dot. gandhi35
Wróciłem do postu pierwszego i piszesz w nim, że :
Na moją pisemną reklamację, kierownik serwisu twierdzi, że:
"doradca został 14.08 wprowadzony w błąd, ponieważ klient zgłosił się do serwisu bez dokumentów, oświadczając, że samochód jest na gwarancji. Okazało się jednak, że pojazd ten miał bliski koniec gwarancji. Klient wybrał termin przyjazdu do serwisu na 20.08 i wtedy okazało się że gwarancja jest do 17.08"
Jeśli to co zacytowałeś masz na piśmie (nie wiem czy Twój cytat to fragment pisma) to masz potwierdzenie zgłoszenia usterki w okresie gwarancyjnym.

Co do gwarancji po naprawie sam jestem ciekawy jak wygląda to w praktyce w ASO aczkolwiek regułą jest, że okres gwarancji biegnie na taką część od nowa - art. 581 kc. Niestety przepis ten stosuje się jedynie do gwarancji kodeksowej (gwarancji jakości), która pod niektórymi względami jest korzystniejsza od ustawy konsumenckiej (w mojej ocenie niedoskonałej). W ustawie konsumenckiej w art. 13 opisującym gwarancję konsumencką nie ma analogicznego zapisu a zatem wymiana (całości albo części) towaru, jego naprawa lub okoliczność, że uprawniony z gwarancji nie mógł korzystać z towaru, nie muszą oznaczać wydłużenia okresu ochrony gwarancyjnej – to zależy tylko i wyłącznie od tego, co gwarant podał w gwarancji. Niestety ustawa konsumencka jest bezwzględnie obowiązująca w zakresie przez nią normowanym – reszta to swoboda umów, choć osobiście często spotykałem się z zapisami umownymi będącymi odzwierciedleniem art. 581 kc. Doszukując się innych podstaw prawnych na dochodzenie roszczeń można zasugerować (przy sprzedaży konsumenckiej) art. 471 kc – nienależyte wykonanie zobowiązania (np. naprawy czy wymiany wadliwej rzeczy na pozbawioną wad) i wywodzić na tej podstawie odszkodowania.
Awatar użytkownika
Misiek Fisiek
Posty: 9426
Rejestracja: 9 maja 2011, o 09:06
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 1000.500.100.900
Lokalizacja: Warwsiowa

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: Misiek Fisiek »

Pytałem wcześniej i Gandi pisał, że kupował prywatnie. Jak dla mnie ustawa "konsumencka" też jest gorsza od regulacji KC. Ale jest w niej napisane, że przy wymianie towaru okres ochrony biegnie od nowa (art 10 ust. 1). Tyle, że naprawa skrzyni to nie wymiana towaru, przez który należy rozumieć cały samochód. Najzabawniejsze jest to, że art. 8 ust. 1 dopuszcza zarówno naprawę jak i wymianę.
Obrazek

♫♪♫♪...私のホンダはラクダよりも速い...♪♫♪
Awatar użytkownika
SAKHUL
Posty: 52
Rejestracja: 25 lip 2013, o 21:57
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: SAKHUL »

skoro ograniczamy analize do ustawy konsumenckiej to w oparciu o wskazany art. 8 można w mojej ocenie żądać nieodpłatnej naprawy towaru - a wieć jak słusznie wskazałeś samochodu - poprzez wymianę skrzyni. Jedyne wyłączenie wskazuje sam art. 8 pkt 1 - "chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia". Kolejne w mojej ocenie niedoskonałe rozwiązanie - za dużo ustawowo przyjętych zmiennych - dość ocennych i nieostrych.
Awatar użytkownika
dato
Posty: 3479
Rejestracja: 1 mar 2012, o 00:33
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: Było: 207,4@419,2Nm
Imię: Darczysław...
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: dato »

Łał. Dojdźcie może do konsensusu W TYM KONKRETNYM przypadku, zanim pióra polecą ;-/
Ostatnio zmieniony 2 wrz 2013, o 20:56 przez dato, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Zaj007
Posty: 1278
Rejestracja: 11 lip 2011, o 15:23
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Maciej
Lokalizacja: Olsztyn

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: Zaj007 »

Teraz żałuję, że jak był o tym wykład to spałem. :(
Obrazek
Awatar użytkownika
dato
Posty: 3479
Rejestracja: 1 mar 2012, o 00:33
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: Było: 207,4@419,2Nm
Imię: Darczysław...
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: dato »

No właśnie. Jeszcze jedno i spać ;)
Awatar użytkownika
Zaj007
Posty: 1278
Rejestracja: 11 lip 2011, o 15:23
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Maciej
Lokalizacja: Olsztyn

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: Zaj007 »

Eeeee co jeszcze jedno bo nie łapię :?
Chyba nie ten wątek.
Obrazek
Awatar użytkownika
SAKHUL
Posty: 52
Rejestracja: 25 lip 2013, o 21:57
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: SAKHUL »

Konsensus jest :)

1) skoro zakup prywatny - zastosowanie ma umowa "konsumencka"
2) co do zasady moja pierwsza informacja dalej ma zastosowanie choć w oparciu o art. 13 tej ustawy:

Art. 13 [Udzielenie gwarancji]
1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
3.5) Oświadczenie gwaranta powinno być sformułowane zgodnie z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze.
4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
5.6) Uchybienie wymogom, o których mowa w ust. 2 i 4 oraz art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze, nie wpływa na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.

3) sytuacja omawiana z Zuberem odnosi się bardziej do zasad odpowiedzialności z rękojmi (nie mylić z odpowiedzialnością gwarancyjną):
Art. 8 [Uprawnienia kupującego]
1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Art. 9. [Terminy]
1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

Warto wiedzieć, że (cytat z komentarza) "Omawiana ustawa (inaczej niż KC przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą - art. 563 § 2 KC) nie wymaga od kupującego zbadania towaru. Nie wskazuje więc początkowego terminu, od którego liczyć należy upływ dwóch miesięcy przewidzianych na zawiadomienie sprzedawcy. Datą, od której rozpoczyna się bieg terminu nie jest też chwila zawarcia umowy albo jej wykonania. Mając na uwadze treść komentowanego przepisu, początek biegu terminu do zawiadomienia sprzedawcy wyznacza okoliczność stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Chodzi przy tym o pozytywną wiedzę na temat konkretnego przejawu tej niezgodności nie zaś ustalenie, że w danych warunkach przy dołożeniu należytej staranności kupujący mógł się o niezgodności dowiedzieć".
Awatar użytkownika
gandhi35
Posty: 32
Rejestracja: 9 cze 2011, o 15:00
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: gandhi35 »

Zrobiłem tak:
W ostatni wtorek pojechałem i zdobyłem - od tego samego doradcy, który przyjmował ode mnie zgłoszenie usterki 14.08 - potwierdzenie zgłoszenia usterki w dniu 14.08.
Poszło całkiem "bezboleśnie".
Tego samego dnia otrzymałem przeprosiny (mailem) od kierownika serwisu:
"Bardzo dziękuję za obszerną informację, która może być pomocna przy pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji zgłoszonej przez Pana
Przepraszam, jeśli poczuł się Pan urażony, ale takie odniosłem wrażenie po relacji sprawy przez Doradcę.
W dalszym ciągu czekamy na opinie Producenta"


Przed chwilą zadzwonił do mnie doradca z informacją że "nowe sprzęgła czekają na mnie" i żebym podał wolny termin na wymianę (wybrałem najbliższy poniedziałek).

Jednak muszę zaznaczyć coś co mnie zaskoczyło.
Mam 2 opcje do wyboru:
1.
W 100% bezkosztowa (dla mnie) wymiana wiąże się z brakiem udzielenia jakiejkolwiek gwarancji na te sprzęgła, bo to tzw. "normalna procedura przy naprawie gwarancyjnej".
A jeśli ta część się (tfu tfu) niebawem zepsuje, to mam prawo do rękojmi czyli standardowo w ramach "dobrej woli" gwarant pokryje 70% wartości nowej części, zaś robocizna w 100% to koszt po mojej stronie.
2. Jeśli zaś będę teraz partycypował w 10% wartości wymienianej części (wartość brutto "sprzęgieł" to 3600 PLN), to otrzymam 2 lata gwarancji na tę "wymienioną część" :shock:

Pytania do Was:
1. Jeśli byście byli w moim położeniu jako prywatny użytkownik - tj. bez możliwości wrzucenia w koszty firmy - który z ww. wariantów byście wybrali ?
2. Czy wiedzieliście o istnieniu takiej praktyki ASO Skody ?
Awatar użytkownika
Misiek Fisiek
Posty: 9426
Rejestracja: 9 maja 2011, o 09:06
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 1000.500.100.900
Lokalizacja: Warwsiowa

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: Misiek Fisiek »

Czyli wszystko dobrze się skończyło.

Ja bym partycypował. Jeżeli warunki gwarancji nie przewidują przedłużenia okresu ochrony to mają rację.
Obrazek

♫♪♫♪...私のホンダはラクダよりも速い...♪♫♪
Awatar użytkownika
SAKHUL
Posty: 52
Rejestracja: 25 lip 2013, o 21:57
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: SAKHUL »

jesli maja takie reguly to sie tego nie przeskoczy - jak wskazalem wyzej sposob udzielenia gwarancji jest kwestia umowna - albo sie godzisz na warunki albo nie i sie nic wiecej nie wywalczy.

Ja rowniez bym partycypowal te 10 %
Awatar użytkownika
dato
Posty: 3479
Rejestracja: 1 mar 2012, o 00:33
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: Było: 207,4@419,2Nm
Imię: Darczysław...
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: dato »

Ja bym się wqrwił, upił, ale za pozostałe 360 też partycypował ;)
Jeśli tak zrobisz to schowaj wszystkie kwity na zaś i ciesz się skrzynią na nowej 2 letniej gwarancji.
Awatar użytkownika
Zaj007
Posty: 1278
Rejestracja: 11 lip 2011, o 15:23
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Imię: Maciej
Lokalizacja: Olsztyn

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: Zaj007 »

Ja na wszelki wypadek też bym partycypował w kosztach. Rzekomo sprzęgła nowe i bez wady... Ale ja jakoś do nich zaufania nie mam. Cena spokoju. :-)
Obrazek
Awatar użytkownika
gandhi35
Posty: 32
Rejestracja: 9 cze 2011, o 15:00
Samochód: Superb II combi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: DSG-7 szarpie, zgłoszenie na gwarancji, realizacja po gw

Post autor: gandhi35 »

No właśnie: DSG to nie jakiś tam gadżet, a co gorsza drogi w naprawie.
Też mi się wydaje, że trzeba wydać tych kilka stów i zapomnieć, że kiedykolwiek wcześniej były w kieszeni...
Dam znać jakie zmiany zaszły po wymianie.
ODPOWIEDZ