Pompowanie kół azotem

Regulamin forum
Szczegółowy regulamin działu znajduje się tutaj: link
Awatar użytkownika
Misiektt
Posty: 1213
Rejestracja: 11 gru 2010, o 21:28
Samochód: Superb II Kombi 4x4
Silnik: 3.6 V6 FSI CDVA (260KM)
Aktualnie: 296KM / 377NM
Imię: Marcin

Pompowanie kół azotem

Post autor: Misiektt »

Jaką ? On nie ma opinii ja ją mam i wszystko pompuje azotem :) Płacę tyle co za tlen więc mu to różnicy nie robi
Awatar użytkownika
Stembor
Posty: 265
Rejestracja: 9 gru 2010, o 22:47
Samochód: Superb II Kombi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Lokalizacja: ES/WY

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: Stembor »

Powiedz tak szczerze - naprawdę wierzysz w zbawienny wpływ azotu, który wypełnia Twe opony? :lol:
1.8TSI Platinum plus parę dodatków,
Awatar użytkownika
eX
Posty: 823
Rejestracja: 21 lut 2010, o 08:34
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Aktualnie: 192
Lokalizacja: GD

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: eX »

tak, mam to obadane na kilku zjazdach z obwodnicy, i przy tej samej temp zewnetrznej i nagrzaniu opony jest roznica.
2.0TDi, CBBB, CR170KM, 4x4
Obrazek
frytol
Posty: 346
Rejestracja: 29 lip 2010, o 18:37
Samochód: Superb II Kombi
Silnik: 2.0TSI (200KM)
Aktualnie: 267, 351
Lokalizacja: Płock/Warszawa

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: frytol »

eX, a jaka jest ta różnica? ;) Bo jakoś motorsport, poza F1 i serią NASCAR (ale to akurat z zupełnie innych przyczyn) jej nie zauważył ;)
Awatar użytkownika
Misiektt
Posty: 1213
Rejestracja: 11 gru 2010, o 21:28
Samochód: Superb II Kombi 4x4
Silnik: 3.6 V6 FSI CDVA (260KM)
Aktualnie: 296KM / 377NM
Imię: Marcin

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: Misiektt »

A np. taka że powietrze wolniej schodzi ale to chyba jedyna różnica :)
Awatar użytkownika
Stembor
Posty: 265
Rejestracja: 9 gru 2010, o 22:47
Samochód: Superb II Kombi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Lokalizacja: ES/WY

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: Stembor »

tak po przemyśleniu sprawy stwierdzam, iż jeśli mnie nie dane jest odczuć, że ten azot robi różnicę, to trudno.
Widocznie tak mam, ale jeśli Wy tę różnicę dostrzegacie - to należy sie tylko cieszyć :D :D :D

Misiektt - czytałem gdzieś opinię, że azot wolniej schodzi, a teraz to już w końcu nie wiem ;)
1.8TSI Platinum plus parę dodatków,
Awatar użytkownika
eX
Posty: 823
Rejestracja: 21 lut 2010, o 08:34
Samochód: Superb II
Silnik: 2.0TDI CBBB (170KM)
Aktualnie: 192
Lokalizacja: GD

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: eX »

azot mniej podatny jest na temperature, co glownie stosowane jest przy oponach zimowych, gdzie tak jak teraz jest stosunkowo cieplo a jak sa mrozy to sami wiemy, powietrze moze zmieniac duzo szybciej swoja obietosc.
2.0TDi, CBBB, CR170KM, 4x4
Obrazek
Awatar użytkownika
Misiektt
Posty: 1213
Rejestracja: 11 gru 2010, o 21:28
Samochód: Superb II Kombi 4x4
Silnik: 3.6 V6 FSI CDVA (260KM)
Aktualnie: 296KM / 377NM
Imię: Marcin

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: Misiektt »

Znaczy miałem napisać azot wolniej schodzi i to jego jedyna zaleta.
O żadnych innych nie słyszałem. A mój kumpel po prostu z przyzwyczajenia mi go pompuje nie robiąc z tego specjalnie wielkiego cuda natury :D
Awatar użytkownika
Stembor
Posty: 265
Rejestracja: 9 gru 2010, o 22:47
Samochód: Superb II Kombi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Lokalizacja: ES/WY

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: Stembor »

ok - może przetestuje w następną zimę :)
1.8TSI Platinum plus parę dodatków,
frytol
Posty: 346
Rejestracja: 29 lip 2010, o 18:37
Samochód: Superb II Kombi
Silnik: 2.0TSI (200KM)
Aktualnie: 267, 351
Lokalizacja: Płock/Warszawa

Re: Opona - bąbel - Auto Casco?

Post autor: frytol »

eX: to zwykłe 'darmowe i badziewne' powietrze to w 78% właśnie azot :). Cały pic ze zmianą objętości zależny jest od ilości wilgoci w gazie, którym pompujesz koło. Plus czystego azotu jest taki, że ten gaz jest suchy, tyle że każdy normalny wulkanizator czy nawet zwykły warsztat na kompresorze zainstalowany ma osuszacz powietrza, który zapewnia suchość gazu będącego w oponie.

Inna kwestia jest taka, że w zwykłym cywilnym aucie ciężko o taką zmianę temperatury opony, która wywołałaby na tyle duży wzrost ciśnienia mokrego powietrza żeby było to jakkolwiek odczuwalne, a tym bardziej niebezpieczne. Zupełnie inaczej jest ze slickami wyścigowymi, które pompuje się zdecydowanie niższym ciśnieniem niż opony drogowe, a to rośnie podczas rozgrzewania opony.

To, że azotu używa się w F1 i Nascar (co bardzo sprytnie podchwycili wulkanizatorzy, nie wyjaśniając przyczyny ;)) wynika z zapisów regulaminowych ograniczających jakąkolwiek ingerencję w ilość wilgoci zawartej w gazie, którym napełniane są opony:
12.7 Tyre gases :
12.7.1 Tyres may only be inflated with air or nitrogen.
12.7.2 Any process the intent of which is to reduce the amount of moisture in the tyre and/or in its inflation gas is
forbidden.
Producenci slicków wyścigowych bardzo wyraźnie ostrzegają o tym żeby nie pompować opon powietrzem bez osuszacza na kompresorze, bo może to spowodować eksplozję opony. Powietrze w oponie wyścigowej potrafi rozgrzać się mocno powyżej 100C co powoduje odparowanie wilgoci i bardzo gwałtowny wzrost ciśnienia.

Azot stosuje się jeszcze w samolotach, ale też tylko w tych, które mają określony ciężar lądowania powyżej określonej wartości (tej akurat z głowy nie podam). Tutaj pomimo możliwości zastosowania suchego powietrza rozwiązanie takie stosowane jest ze względów bezpieczeństwa. Każda 'felga' w podwoziu samolotu ma zawór bezpieczeństwa (fusible plug), który w przypadku przekroczenia zadanej temperatury ma rozpocząć bezpieczne upuszczanie powietrza z opony. Czemu stosuje się azot? Temu, że w momencie wypuszczenia pod ciśnieniem powietrza w którym zawarty jest tlen na rozgrzane elementy układu hamulcowego mogło by dojść do zapalenia/eksplozji opony.
Tomek
Zasłużony
Posty: 396
Rejestracja: 18 lut 2010, o 22:43
Samochód: Superb III Kombi 4x4 Facelift
Rocznik: 2022
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pompowanie kół azotem

Post autor: Tomek »

Dobre wyjaśnienie. Mnie przekonuje :)
S3 L&K
bogge
Posty: 515
Rejestracja: 18 lis 2010, o 14:21
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: VW Phaeton, VolvoV70
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Pompowanie kół azotem

Post autor: bogge »

Ja nie zapomnę, jak kilka lat temu w momencie boomu na "azot" widziałem w jednym z zakładów wulkanizacyjnych dumną wywieszkę: "Pompowanie kół azotem - 5 zł od koła" i wiecie co? Ludzie to KUPOWALI!!! :)
Awatar użytkownika
Misiektt
Posty: 1213
Rejestracja: 11 gru 2010, o 21:28
Samochód: Superb II Kombi 4x4
Silnik: 3.6 V6 FSI CDVA (260KM)
Aktualnie: 296KM / 377NM
Imię: Marcin

Re: Pompowanie kół azotem

Post autor: Misiektt »

Tia frytol to wszystko co piszesz to prawda ale jak mój wulkanizator się tylko na gaz azot przestawił i dodatkowo nie kasuje to jakoś nie czuje się oszukany :)
Awatar użytkownika
Stembor
Posty: 265
Rejestracja: 9 gru 2010, o 22:47
Samochód: Superb II Kombi
Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
Lokalizacja: ES/WY

Re: Pompowanie kół azotem

Post autor: Stembor »

ja się kiedyś zastanawiałem nad pompowaniem helem ;)
w końcu lżejszy od powietrza :D
1.8TSI Platinum plus parę dodatków,
ODPOWIEDZ