szalejąca elektryka czyli wszystkie żarówki przepalone (niby

tomekr
Posty: 28
Rejestracja: 29 sie 2012, o 18:14
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Wrocław

szalejąca elektryka czyli wszystkie żarówki przepalone (niby

Post autor: tomekr »

Hej,

Ostatnio zdarzyła mi się dziwna historia z elektryką w samochodzie.
1.
Wyjechałem na autostradę i w trakcie jazdy domykałem okna przyciskami na drzwiach kierowcy. Robiłem to parami czyli najpierw okna przód, potem tył. W momencie, kiedy przez ułamek sekundy miałem wciśnięte przyciski do tylnych okien, prze ten ułamek sekundy tablica wskaźników jakby straciła zasilanie tj. wskazówka prędkościomierza, obrótów i paliwa (tyle zdążyłem dostrzec) zaczęły opadać. Przy czym, samochód jechał cały czas normalnie - silnik pracował równo i bez zmian. Trwało to dosłownie ułamek sekundy. Później próbowałem ten efekt wywołać, ale bez skutku.
Na końcu postu włożyłem odczyt z kompa i pierwszy błąd IMO dotyczy tego, co opisałem powyżej (sądząc po czasie rejestracji błędu).

2.
Kilka godzin później (po przejechaniu kilkuset kilometrów) odpaliłem samochód i zapaliła się kontrolka przepalonej żarówki. Na wyświetlaczu pojawiłą się informacja o przepalonych żarówkach i był tego cały stos, w zasadzie wszystkie były niby przepalone, łącznie z kierunkowskazami. Z kolei przy włączonym kierunkowskazie kontrola migała i brzęczała tak dwa razy szybciej, niż normalnie.

Przejechałem kawałek, zgasiłem samochód i odpaliłem, ale problem nie zniknął.
Przejechałem jeszcze kawałek, zatrzymałem się na parkingu, żeby obejrzeć samochód. Włączyłem trójkąt i na początku działał normalnie tylko jeden kierunkowskaz, reszta świeciłą ciągłym światłem. W momencie, gdy obszedłem cały samochód, kierunkowskazy zaczęły działać normalnie.
Po odpaleniu samochód nie zgłaszał żadnych przepalonych żarówek i teraz jest wszystko OK.

W błędach z kompa znalazłem jeden sprzed dwóch dni, że nie działa kierunkowskaz w lusterku. Ten kierunkowskaz już wcześniej raz działał, raz nie działał.

Przeglądając błedy zwróciłem uwagę na napięcie (Freeze Frame, Voltage): przy pierwszych błędach (patrząc po czasie zarejestrowania, a nie kolejności) napięcie jest niskie 12V, potem rośnie i przy ostatnim jest ok. 14V.

Czy to może być jakiś trop? Że problem wiąże się albo z alternatorem, regulatorem napięcia lub akumulatorem?
Dla pełniejszego obrazu: mam przestawione niektóre rzeczy oświetleniu np. Coming/Leaving przez halogeny, halogeny do dziennej, ale IMO to nie ma znaczenia.

(tu wrzucam błędy, cześć informacji wyciąłem - żeby post był krótszy - tam, gdzie informacja była powielona z poprzedniego błędu)
Będę wdzięczny za wszystkie komentarze. Dzięki.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 1K0-937-08x-09.clb
Part No SW: 1K0 937 087 A HW: 1K0 937 087 A
Component: BCM PQ35 H+ 020 0358
Revision: 00020000
Coding: 40990AB8D00508C04008008011008BA405791CAE632089603C0068080000
Shop #: WSC 35110 377 00999
VCID: 2F69178FC5DD

Subsystem 1 - Part No: 3T1 955 119
Component: Wischer 27110 22 0602
Coding: 00D7B7

Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AH
Component: RLS 021208 05 54 0402
Coding: 0730ED

00447 - Function Limitation due to Over-Voltage
001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 105787 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 10:08:26

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 14.20 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

00984 - Left Tail Light (M4)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:29:02

Freeze Frame:
Term 15 Off
Voltage: 12.00 V
OFF
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

00985 - Right Tail Light (M2)

02394 - Parking Light Left Front (M1)

02395 - Parking Light Right Front (M3)

00061 - Footwell Lights

01496 - Bulb for Fog-Lamps; Left (L22)

01500 - Bulb for Fog-Lamps; Right (L23)

01504 - Bulb for License-Plate Light (X)

01701 - Dimmer for Interior Lighting

00987 - Lamp for Brake Light; Left (M9)

00988 - Lamp for Brake Light; Right (M10)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 4
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0

Freeze Frame:
Term 15 Off
Voltage: 11.95 V
OFF
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

01493 - Bulb for Blinkers; Front Left (M5)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:33:14

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 14.05 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

01497 - Bulb for Blinkers; Front Right (M7)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 1
Mileage: 106106 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:37:40

Freeze Frame:
Term 15 Off
Voltage: 12.05 V
OFF
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

01505 - Bulb for Blinkers; Rear Right (M8)

01501 - Bulb for Blinkers; Rear Left (M6)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:33:14

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 14.05 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

01495 - Bulb for High-Beams; Left (M30)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:30:06

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 13.95 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

01499 - Bulb for High-Beams; Right (M32)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:30:07

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 13.90 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

01518 - Bulb for Back-Up Lights; Left (M16)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:30:08

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 13.85 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

01519 - Bulb for Back-Up Lights; Right (M17)

00978 - Lamp for Low Beam; Left (M29)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:30:38

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 13.90 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
ON

00979 - Lamp for Low Beam; Right (M31)

01503 - Bulb for 3rd Brake Light (M25)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 2
Reset counter: 1
Mileage: 106104 km
Time Indication: 0
Date: 2119.14.13
Time: 16:31:00

Freeze Frame:
Term 15 On
Voltage: 14.05 V
ON
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

btw
Może ktoś wie, czemu mam taką dziwną datę w błędach? Czas wydaje się być ok.
Tomek R.
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: szalejąca elektryka czyli wszystkie żarówki przepalone (

Post autor: Sebastian_M26 »

Normalne. U mnie przy jednoczesnym zadzialaniu wszystkich siłowników następuje spadek napięcia i gaśnie licznik.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
Awatar użytkownika
dato
Posty: 3479
Rejestracja: 1 mar 2012, o 00:33
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: Było: 207,4@419,2Nm
Imię: Darczysław...
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: szalejąca elektryka czyli wszystkie żarówki przepalone (

Post autor: dato »

Tam masz w którymś momencie "overvoltage" - sprawdziłbym alternator bo jak się sypie to może mieć skoki napięcia.
Sebastian, nie zdarzyło mi się nic takiego, ale chyba nie było sytuacji, w której zamykałbym 4 szyby jednocześnie...
tomekr
Posty: 28
Rejestracja: 29 sie 2012, o 18:14
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Imię: Tomek
Lokalizacja: Wrocław

Re: szalejąca elektryka czyli wszystkie żarówki przepalone (

Post autor: tomekr »

jest overvoltage, ale to miało miejsce przypuszczalnie wtedy, gdy mi wskazówki w zegarach leciały w dół.

btw. Ten błąd overvoltage widziałem w wielu miejscach, gdzie ludzie zrzuty z ECU zamieszczali, zazwyczaj opisując inne problemy (padnięty czujnik sprzęgła itd.). Więc może to jest jakiś efekt uboczny...
Tomek R.
Awatar użytkownika
dato
Posty: 3479
Rejestracja: 1 mar 2012, o 00:33
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: Było: 207,4@419,2Nm
Imię: Darczysław...
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: szalejąca elektryka czyli wszystkie żarówki przepalone (

Post autor: dato »

Ale zacznij od sprawdzenia aku i alternatora, to chyba niewielkie / żadne koszty za diagnozę.
Sebastian_M26
Posty: 1707
Rejestracja: 26 lut 2010, o 18:58
Samochód: Superb II
Silnik: 1.8TSI BZB (160KM)
Aktualnie: seria 188KM/270Nm
Lokalizacja: Katowice

Re: szalejąca elektryka czyli wszystkie żarówki przepalone (

Post autor: Sebastian_M26 »

Nie polecam wciskać więcej niż 1 siłownik szyb, bardzo duży pobór prądu przy zamkniętych szybach, cienkie kable, wysoki spadek napięcia, a później skok napięcia w górę. Nie jest to zdrowe dla sterowników, może się coś posypać. Bardzo rzadko zdarza się wyłączenie licznika, lecz spróbuj kilka/kilkanaście razy, a na pewno trafisz (licznik gaśnie, wskazówki spadają, trwa to mniej niż sekundę).
Akumulator sprawdzisz, lecz regulator/alternator jest sterowany sygnałem cyfrowym COM, z protokołem LIN i bez zewnętrznego programatora nie jest możliwe jego sprawdzenie, ale jego parametry kontroluje ECU, więc jeśli coś by było nie tak (poza zakresem), pozostanie błąd w CAN.
PANIE WŁADZO, MA PAN RACJĘ, NIESTETY ZDARZYŁO MI SIĘ PRZEKROCZYĆ PRĘDKOŚĆ, ZDAJĘ SOBIE SPRAWĘ Z TEGO, ŻE BYŁO TO BARDZO NIEODPOWIEDZIALNE, ŻE NARAZIŁEM INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU NA NIEBEZPIECZEŃSTWO ALE ... JECHAŁEM SZYBKO, GDYŻ LUBIĘ ZAPIERDALAĆ...
ODPOWIEDZ