To takie moje 5 groszy na temat opon - eksploatuje na co dzień flotę kilkunastu aut. Ząbkowanie z tyłu występuje w płytach podwoziowych Passat B6/B7 i Octavia 2/Leon 2 dość często. Minimalizuje je przekładanie opon z przodu na tył co pół sezonu. Próbę przekładania w schemacie "przód na tył, tył na przód po przekątnej" zrobiłem tylko w moim Superbie, ale poddałem się, bo Pirelli P7 Cinturato wyły już jak dusza potępiona... Poprzedni właściciel jeździł oponami w jednej pozycji i zastanawiałem się non stop czy to nadal opony czy już łożyska wyją...
225/45R17 XL nie chciałem więcej bo - ma duże opory toczenia, głośno się toczy, łatwo pośliznąć się na wodzie, XL kiepsko tłumi nierówności (szczególnie bruki we Wrocławiu), łatwo uszkodzić ją na krawężniku. 225/50R17 to dużo większe koło i szerokie na 225 więc nie zmniejszy oporów toczenia i hałasu. Ten rozmiar dobry jest do Audi A6, MB W211, czy BMW 5 E60, Forda S-Maxa a nie do SII. Dlatego też odrzuciłem rozmiar Passata B7 czyli 235/45R17 - szeroki kapeć i twardy na dziurach.
Zastanawiałem się nad 205/50R17 XL ale w sumie to tylko 102,5 mm gumy nad felgę, wąska jak sznurówka i w nadkolu Superba wyglądają śmiesznie
Oglądając ostatnio nowego Focusa III 1,6T pomierzyłem sobie koło 215/50R17, a potem pojeździłem tą foką i było lepiej jak dobrze.
Ostatecznie kupiłem właśnie Nokiany ZG2 215/50R17 95W XL
Made in Finland nie Russia! Różnica na promieniu 6 mm, na całym kole tylko 12 mm względem 225/45R17. Dużo lepsze wybieranie dziur i cichsza praca zawieszenia, mniejsze hałasy toczenia. Samochód trzyma się w łukach jak na 225/45R17.
Wygląd we wnęce koła lepszy jak 225/45R17.
Jak na razie nadmuchałem je 2,3 bara z przodu, 2,2 bara z tyłu. Zobaczymy jak się będą ścierać.
Wady - cena ok. 30 % wyższa jak "typówki" 225/45R17. Ale widzę ostatnio kompaktowy Ford, Opel i japońce wychodzące na tej oponie seryjnie co dobrze wróży cenie na przyszłość.
Szczerze polecam ten rozmiar do SII bo to bardzo dobry kompromis pomiędzy trzymaniem się drogi, komfortem, nośnością, wyglądem i zgodnością z oryginalnym rozmiarem (pomijalne 2% różnicy na wskazaniach licznika i prędkościomierza).