Strona 1 z 1

Zdechnięta nagrzewnica

: 23 cze 2019, o 18:30
autor: piotraskbw
Był ładny słoneczny dzień, jadąc do domu rozmawiałem z klientem przez telefon, dojechałem, zaparkowałem i nie gasząc auta kontynuowałem rozmowę.
Skończyłem rozmawiać, mam gasić auto i nagle słyszę głuchą "eksplozję", zgasiłem auto, patrzę na ziemię a tam "czerwono" :evil:, wsiadam do auta przekręcam kluczyk na zapłon, nawiew kierunek tylko na szybę moc max i widzę małe czerwone kropelki na szybie. W tym momencie już wiem że dopadła mnie najbardziej wredna awaria jaka może się przytrafić w S1 i autach podobnych konstrukcyjnie (passat b5/b5fl, audi a4 b5, audi a6c5).


Jako że nie ma zimy i grzanie chwilowo nie jest niezbędne to postanowiłem na szybko uruchomić samochód, akurat było w miarę wcześnie, to szybko w auto żony i pojechałem do sklepu "LPG" gdzie zakupiłem:
Metalowa złączka przewodu wodnego średnica 21mm
2x Opaska zaciskowa 15-24
Klucz nastawny Yato TY-2070 mam w bagażniku

Mając ten zestaw w 20 min. uruchomiłem samochód, węże odpiąłem od nagrzewnicy i złączyłem pomijając ją :twisted:

Obrazek

Te 3 rzeczy (+ 1L płynu chłodniczego) każdy użytkownik S1 i pochodnych powinien zawsze wozić ze sobą

Generalnie z wymianą nagrzewnicy jest problem, obdzwoniłem 6 warsztatów i żaden nawet nie próbował podawać ceny, wszyscy powiedzieli że tego nie zrobią :shock:

Przyszedł akurat długi weekend i zabrałem się za robotę

Nagrzewnica sama w sobie nie jest droga:

Kod: Zaznacz cały

NRF 50524: ~51zł
Nissens 70224: ~79 zł
i najdroższa  
BEHR HELLA SERVICE 8FH 351 311-421: ~218 zł
Nie wiedząc kto popełnił oryginał kupiłem nissensa.

Na początek jedziemy do serwisu klimatyzacji i umawiamy się na "przechowanie czynnika", bo klimatyzację trzeba przy wymianie rozpiąć.

Obrazek

Węże zaślepiamy aby ograniczyć ilość wilgoci jaka dostanie się od układu.

Na początek prac w kabinie polecam wyjąć przednie fotele - jak macie elektryczne to kwestia 4 śrubek na fotel, a pracuje się później duuuużo wygodniej ;)
Obowiązkowo odłączamy akumulator - poduszki powietrzne


Zdejmujemy schowek oraz airbag który nad nim jest

Obrazek

Wywalamy osłonę pod kierownicą i kierownicę

Obrazek

Demontujemy radio, szufladę i panel klimatronika

Obrazek

Odkręcamy i wyciągamy całą deskę oraz tunel środkowy :twisted: - uwaga na czujnik światła (i jego przewód) zamocowany w kratce nawiewu "na szybę".

Obrazek

Tunel środkowy połączony jest z podłokietnikiem dwoma wkrętami (po jednym na stronę) które są umiejscowione "na początku" modułu podłokietnika - da się delikatnie odgiąć plastik aby je wykręcić.
Tunel jest też połączony z deską dwoma wkrętami i 4 zapinkami, kręty i zapinki są "pod przyciskami" od ogrzewania foteli.

Demontujemy wspornik środkowy oraz kanały powietrzne tunelu.

Obrazek

Dla wygody można odkręcić kolumnę kierowniczą od mocowania.

Teraz możemy wydobyć moduł wentylacyjno-grzejno-chłodzący (przed odpięciem kabli polecam je sobie pozaznaczać - zwłaszcza te od czujników temperatury)

Obrazek

Jak widać nagrzewnica jest wsuwana od góry i trzymana 2 wkrętami :twisted:

Ja przy okazji wymieniłem sobie silniczek V68 bo już się delikatnie przywieszał.

Jak się okazało fabryczną nagrzewnicę popełnił BEHR

Obrazek

A pękła ona od strony od strony kabiny na wysokości miejsca zaznaczonego na zdjęciu:

Obrazek


Oczywiście składamy wszystko w odwrotnej kolejności ;)


Podsumowując:
"impreza" trwała ok 20 roboczogodzin

Poszperałem trochę i okazuje się, że żywot nagrzewnicy to ok 200 000 km lub ekwiwalent w motogodzinach, niezależnie od tego czy jest to behr czy topran.

Jak macie sprawną to polecam czyszczenie za pomocą odpowiedniej chemii (powinno przedłużyć jej życie).

Re: Zdechnięta nagrzewnica

: 23 cze 2019, o 19:07
autor: OuTchOrN
Trochę zazdroszczę, że już masz to za sobą.
Jak dokładnie zdemontować poduszkę od strony pasażera z przodu?

I nie do końca zrozumiałem w jaki sposób zdemontować tunel środkowy?

No i ostatnie pytanie, warto kupować Beru?

Re: Zdechnięta nagrzewnica

: 23 cze 2019, o 20:50
autor: piotraskbw
OuTchOrN pisze:Jak dokładnie zdemontować poduszkę od strony pasażera z przodu?


Kładziesz się na plecach z głową "pod schowkiem" i poducha siedzi na 4 śrubach na klucz rozm. 10.
Odkręcasz i bez problemu wychodzi.
Zalecam trochę ostrożności bo airbag waży ok 2 kg i szkoda by było gdyby w tej sytuacji spadł nam na twarz ;)
OuTchOrN pisze:I nie do końca zrozumiałem w jaki sposób zdemontować tunel środkowy?
Deskę rozłączasz od tunelu, wspomniane wyżej wkręty i spinki.
Wyciągasz deskę (przydaje się druga osoba, bo to jednak wielki kloc)
Zdejmujesz tunel unosząc do góry najpierw przód tunelu, jednocześnie rozciągając na boki jego przód.

Obrazek
OuTchOrN pisze:No i ostatnie pytanie, warto kupować Beru?
Nie mam pojęcia, ja miałem do wyboru chińczyka (NRF), niby coś markowego (nissens) i behr za 250 który jak się okazało jest oryginałem.
Stwierdziłem, że roboty jest tyle, że nie warto brać najgorszego syfu :)

Re: Zdechnięta nagrzewnica

: 24 cze 2019, o 05:56
autor: OuTchOrN
Dzięki wielkie za inf, ja przyznam szczerzę, będę się za to brał przed zimą - myślę że jakoś koniec sierpnia.

20 godzin - to sporo piwa^^

Edit:

A właśnie, silniczek V68 wsadzałeś nowy? jakiś zamiennik, czy jakąś używkę? Warto rozebrać je wszystkie i wyczyścić?

Re: Zdechnięta nagrzewnica

: 24 cze 2019, o 12:07
autor: piotraskbw
Nowy, Topran 111 100 755 - akurat tylko to mieli w hurtowni - koszt ok 120 zł.
Jak będę miał chwilę (a z tym ostatnio bardzo ciężko) to rozbiorę fabrycznego bosha i zobaczę co go boli.

Re: Zdechnięta nagrzewnica

: 24 cze 2019, o 19:29
autor: OuTchOrN
Jasne, daj znać jak on wygląda. Sporo czytałem, że wystarczy go rozebrać i wyczyścić. Następnie prysnąć preparatem do regeneracji potencjometrów (albo coś podobnego) - i silniczek można wsadzić z powrotem.