Strona 1 z 1

Oryginalne PDC

: 21 kwie 2020, o 16:20
autor: r0l3tK4
Witam serdecznie.
3 dni temu pani nie zatrzymała się na czas i wjechała mi w zderzak tylny.
Nie będę go naprawiać.
Mam możliwość kupienia zderzaka w kolorze ze wszystkimi listwami i oryginalnymi czujnikami parkowania.
U mnie wcześniejszy właściciel założył jakiś zestaw uniwersalny.
Nie wiem czy mam gdzie podłączyć oryginalne PDC.
Co musi być? Jakąś centralka seryjna czy coś?

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Re: Oryginalne PDC

: 21 kwie 2020, o 21:29
autor: piotraskbw
W bagażniku po prawej stronie o ile dobrze pamiętam.

Re: Oryginalne PDC

: 22 kwie 2020, o 20:08
autor: koleś1
Na SkodaClub masz już opis wtyczki zasilającej i propozycję pomocy.

Re: Oryginalne PDC

: 23 kwie 2020, o 17:03
autor: piotraskbw
koleś1 pisze: 22 kwie 2020, o 20:08 OK. Masz zderzak z czujnikami i wiązką do modułu zakończoną brązową wtyczką. Potrzebujesz więc sterownik (nie wiem jaki ma mieć numer) z czarną wtyczką 16-sto pinową.
W niej podpinasz tak:
pin 1 - zasilanie z bezpiecznika nr. 9 - 5A
pin 2 - głośniczek pin 1
pin 3 - plus po zapłonie (ze stacyjki, zasila również bezpiecznik nr.9)
pin 4 - wolny
pin 5 - do złącza haka jeśli go masz. Ma wyłączać światło przeciwmgielne jeśli przyczepa jest podpięta
pin 6 - światło cofania
pin 7 - wolny
pin 8 - masa
pin 9 - wolny
pin 10 - głośniczek pin 2
pin 11 - wolny
pin 12 - złącze diagnostyczne pin 7

Rysunki schematów jeśli chcesz to prześlę na maila.
Na schematach opisane jest, że sterownik ma być w bagażniku po prawej stronie. Jeśli go dasz z lewej to będziesz miał mniej kabelków do ciągnięcia.
Nie wiem gdzie Superb miał głośniczek. U mnie w Fabii fabrycznie jest przyklejony do dachu pod podsufitką tuż przy lampce.
W Octavii II dawałem od deską i jest to równie dobre miejsce. Będzie go słychać.
Sterownik chyba taki:
https://allegro.pl/oferta/modul-sterown ... 9184532399
Czarną wtyczkę mogę wysłać.
Buzzer:
https://allegro.pl/oferta/glosnik-buzze ... 7681028403
Wtyczkę do niego mogę wysłać.
Pozwoliłem sobie przekopiować tutaj, aby potomni nie musieli skakać po forach :)

Dodam od siebie, że pin 5 to nie tylko wyłącznik świateł cofania, wyłączna też tylne czujniki.
Po dostaniu sygnału na pin5 o obecności przyczepy wysyłany jest przez pin 12 komunikat o tym fakcie do ESP, co powoduje zupełną zmianę pracy układu stabilizacji.

Dlatego uważam, że "tani aftermarketowy hak" (zwłaszcza jeśli chodzi o elektrykę dołączoną do haka) potrafi być wręcz zagrożeniem dla życia podróżujących samochodem.

Re: Oryginalne PDC

: 23 kwie 2020, o 20:22
autor: maureliusz
A jak mam platformę na rowery... Też zmienia ESP :-))) ???

Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka


Re: Oryginalne PDC

: 24 kwie 2020, o 09:37
autor: piotraskbw
maureliusz pisze: 23 kwie 2020, o 20:22 A jak mam platformę na rowery... Też zmienia ESP :-))) ???

Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka
Niestety działa to na zasadzie 0/1, są dwie opcje z przyczepą lub bez (w końcu tą elektronikę zaprojektowano ponad 20 lat temu) więc jeśli masz platformę którą podłączasz do elektryki haka (która jest podłączona pod PDC) to dla auta jest to przyczepa.
W takim przypadku zastanowiłbym się nad założeniem wyłącznika na przewodzie idącym do piniu nr5 i rozłączanie tego przewodu gdy używasz platformy.

Re: Oryginalne PDC

: 24 kwie 2020, o 11:18
autor: maureliusz
Hmm...

A możesz wyjaśnić po co zmieniać pracę ESP z przyczepą?
Co miało by się zmienić...?
Poślizg to poślizg. Układ ma starać się wyprowadzić do hamowujac koła.
Rozumiem ASR tak ma sens np. zmniejszyć czułość.
Ale ESP? Mnie to nie pasuje...

Wysłane z mojego Redmi 5 przy użyciu Tapatalka


Re: Oryginalne PDC

: 25 kwie 2020, o 07:50
autor: piotraskbw
Właśnie dla ASR przyczepa jest obojętna, natomiast dla ESP jest już istotna, pamiętaj że system ten stabilizuje tor jazdy.
Algorytm zapisane auto z zakresu mas X-Y przy przyśpieszeniu W, o wektorze U, z kątem skrętu kół T, przyhamować koło S, z siłą R, z pulsacją Q, przez czas P.
Stabilizacja toru jazdy to nie jest takie łatwe zagadnienie jak się niektórym wydaje.
Wprowadzając do układu przyczepę o której nie wie sterownik powodujesz to, że jego "świadomość masy" pojazdu jest zupełnie niezgodna z rzeczywistością.
Do tego masz jeszcze taki wredny element, jak hak który jest przegubem łączącym dwie ruchome masy powodującym, że zachowują się one zupełnie inaczej niż jeden pojazd.

Dla zobrazowania jak to jest złożony temat, poniżej filmik pokazujący jak ogromne znaczenie ma rozmieszczenia masy na stabilność prowadzenia.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=i2fkOVHAC8Q[/youtube]

PS.
W powyższym tekście jest ogrom uproszczeń aby w miarę zobrazować działanie systemu.

Re: Oryginalne PDC

: 26 kwie 2020, o 09:18
autor: pab567
W tym filmie najbardziej mi się podoba model samochodu

Re: Oryginalne PDC

: 26 kwie 2020, o 13:21
autor: maureliusz
No po przejrzeniu sieci...
Faktycznie wpadli na pomysł, aby ESP wiedziało, że jest przyczepa i wówczas jak przyczepa wpadnie w drgania "wahadłowe" poprzez dohamowanie przednich kół odpowiednio ją stabilizuje.
Nie mam zielonego pojęcia tyklo jak wykrywają ruch wahadłowy przyczepy? Czyjnik? Nacisk na haku?

Tak sobie myślę, że...
Czy przyczepa czy platforma z punktu widzenia auta to dodatkowa masa na haku, która zamiata tyłem auta.
Zatem chyba nie jest już aż tak ważne / czy ryzykowne, że system zadziała z platformą rowerową podobnie jak z przyczepą.

A tu filmik pokazujący... że bez PINu 13-tego też można opanować ... wahadłowy ruch ładunku :-D :-D :-D - tak na weekend #zostań w domu
https://www.youtube.com/watch?v=YPlZ-nJewRE

A tutaj... jak działa w praktyce ;-D
https://youtu.be/vNzybMU8Mbs

Update... bo nie dawało mi spokoju. W manualu Astry jest taki zapis
Przed podłączeniem przyczepy należy nasmarować hak holowniczy.
Nie należy tego robić, gdy używany jest stabilizator przechyłów przyczepy, który oddziałuje na kulę haka.

A Volvo informuje o systemie stabilizacji przyczepy w manualu, który objawia się świeceniem się kontrolki ESP.