Strona 1 z 2

Haldex 5

: 31 lip 2013, o 09:41
autor: grzesiu26
Poniżej za innymi forami wrzucam informację, że nie do końca należy się cieszyć z nowego Haldex'a 5 w Superbie po FL
Przyznam, że bardzo duże nadzieje wiązałem z nową generacją haldexa. W wyobraźni widziałem nawet takie pokrętło, którym można regulować rozdział momentu na poszczególne osie od 5%-95% do 95%-5%. Okazało się jednak, że nowa generacja haldexa to niewypał, bieda-wersja IV generacji. Działa wolniej, a więc duży krok wstecz.

Oto fragment wypowiedzi z forum:

I refer you to this thread - 38 pages of it - where unhappy Swedes complain a lot about the Haldex 5. http://www.jagrullar...&st=0&sk=t&sd=a These people have been trying to get their cars 'fixed' or their money back. Not being a Swede nor owning a car with Haldex 5, I can't vouch for this personally, but I rather doubt they are just making it all up.

http://www.briskoda....-facelift-yeti/

Czy ktoś zna szwedzki?
Źródło: http://www.forum.subaru.pl/index.php?/t ... im-kupisz/

...i dalej:
Z tego, co ja zrozumiałem, to nie jest kwestia softu. Wprowadzono konkretne zmiany konstrukcyjne. W haldexie IV była pompa hydrauliczna, której zadaniem było wstępnie akumulować (trzymać) ciśnienie, w każdej chwili gotowe do użycia, by napęd jak najszybciej zareagował. W V generacji pompę usunięto, by obniżyć koszt produkcji i wagę o całe 1,4 kg :biglol: . Dawną pompę elektryczną zastąpiono nową, wydajniejszą, ale nie jest w stanie ona zrekompensować braku "ciśnienia wstępnego", stąd wolniejsze działanie.
Haldex 4 obok pompy ma tzw. Akumulator ciśnienia który jest rodzajem butli z płynem hydraulicznym pod dużym cisnieniem i jest on uwalniany przez elektrozawór ( nazywa się to instant traction) i faktycznie opóźnienia w dołączaniu napędu potencjalnie nie ma choć w porównaniu do subaru czuje się delikatną "gumowatość" w reakcji samochodu przy mocnym depnięciu lub ruszaniu na śniegu.
Haldex 5 gen to faktycznie krok w tył bo zlikiwidowano ten akumulator ciśnienia a wprowadzono taki myk że jest większa pompa i w czasie ruszania do iluś tam kilometrów na godzinę działa ona non stop dając jakby ciśnienie wstępne, co ma zmniejszyć lag reakcji. Dla większości osób będzie to nieodczuwalne ( szczególnie dla tych co 4wd po raz pierwszy mają).
Opisywani gdzieś wyżej Szwedzi problemy zauważyli przy ruszaniu samochodem z hald5 na grząskim terenie i z ciężką przyczepą - stwierdzili że przednia oś znacznie więcej buksuje zanim napęd się załączy niż w haldexie4. Bez obciążenia przyczepą problem jest niezauważalny szczególnie z automatem w którym elektronika wcześniej wie co się wydarzy (lub później reaguje :) i haldex5 podobno działa całkiem ok. (Jest gdzieś film na YT z porównaiem reakcji volvo z H4 i H5 na piaskowni - i różnicy właściwie nie widać)
Szczegółowy raport mogę zdać po najbliższej zimie. Kilka ostanich lat jeździłem OBK (MY08) i octavią scout (haldex4) a teraz jeżdżę dość dużo autem z haldexem5 (ale dopiero od kwietnia - zimy jescze nie widziało).
I na koniec trochę marketingu: http://www.magazynauto.pl/porady/techni ... nId,774702

Re: Haldex 5

: 31 lip 2013, o 09:59
autor: Zaj007
Podoba mi się!! Tnijmy koszty dalej. I tak ludzie to kupią. Krok kolejny to miska olejowa i pokrywa głowicy z plastiku.

Re: Haldex 5

: 31 lip 2013, o 10:17
autor: Misiek Fisiek
Akurat to pokrętło to sobie można dokupić do IV gen.

Co do haldexa 5 - potwierdza to co słyszałem wcześniej.

Re: Haldex 5

: 31 lip 2013, o 10:33
autor: grzesiu26
A gdzie takie pokrętło kupić ?

Re: Haldex 5

: 31 lip 2013, o 10:52
autor: Misiek Fisiek
Mihau z OCP mi o tym mówił. Koło 1000 baksów za taką zabawkę:
http://www.hpamotorsport.com/haldex.htm
http://www.gmpperformance.com/index.cfm ... t&cid=6188

Re: Haldex 5

: 31 lip 2013, o 11:28
autor: grzesiu26
Fajne :-) Tylko drogie :-(

Re: Haldex 5

: 31 lip 2013, o 13:40
autor: piotrgrb
A jesteś Grzesiu pewny, że w FL wkładają 5 generację? Jakieś źródło? Etka podaje ten sam numer części dla 2012 i 2014...

Re: Haldex 5

: 9 sie 2013, o 14:44
autor: sero22
Dzwoniłem do Aso, gosciu powiedział że Superba po FL montują Haldexa 4 generacji, a 5 Generację cisną do Octavi,
także spokojna moja glowa jesli ta 5-ątka jest faktycznie taka do kitu, pozdroooo

Re: Haldex 5

: 9 sie 2013, o 14:47
autor: szms
Racja, racja...
w Auto Świecie czy innej Pani Domu było napisane podobnie... ;)

Re: Haldex 5

: 7 sty 2014, o 15:41
autor: emay
Trochę popytałem o tuning Heldexa IV.

Teoretycznie:
- Gdy auto zatrzymuje się zapinany jest tył ( w ilu procentach to nie wiem ). Doszedł do tego producent gdy w poprzednich generacjach uślizg przedniej osi dopiero zapinał tył. Trwało to zbyt wiele czasu i stwierdzili, że jak się zatrzymujesz to zawsze chcesz strzelić ze sprzęgła :D
- Gdy auto jedzie np na autostradzie to ten tył się po prostu wlecze. Dopiero gdy jest uślizg przedniej osi to tył się zapina.
- Gdy prędkość rośnie to tył jest adekwatnie rozpinany.

Re: Haldex 5

: 7 sty 2014, o 15:47
autor: bezduszny
Generalnie....
wolę ten 4x4 co jest w Chevrolecie Captiva niż ten co mam w S2
nie ma żadnych szarpnięć i jest jakoś tak... pewnie co do zachowania

Re: Haldex 5

: 15 sie 2014, o 14:08
autor: emay
Trochę o budowie i zasadzie działania Haldex V polecam:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CDRVTjMPK9Q[/youtube]

Re: Haldex 5

: 19 wrz 2014, o 18:23
autor: Foton
Koledzy,

czy montowanie Haldex'a 5 w Octavii 3 a w Superbie 2 FL Haldex'a 4 to jest informacja pewna?

Dzieki.

Re: Haldex 5

: 19 wrz 2014, o 19:15
autor: whity
Tak

Re: Haldex 5

: 20 wrz 2014, o 10:08
autor: Foton
Ok, dzieki z ainformacje.

Na forum czytałem, że Generacje 5 to bieda wersja Generacji 4. Ile w tym prawdy to nie wiem.