Kilka cytatów:haesbe pisze:Muszę poczytać co to jest to spalanie stukowe.
"Spalanie stukowe jest zjawiskiem tym częstszym im niższa jest liczba oktanowa danego paliwa. Paliwo musi ulec jak najszybszemu spaleniu w komorze cylindra. Jednocześnie proces ten musi zajść w jak najlepszej chwili dla uzyskania m.in. wysokiego stopnia sprężenia. Jeśli paliwo ma niską liczbę oktanową tym częściej dochodzi do przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w postaci tzw. lokalnych samozapłonów. Powodują one gwałtowne przyrosty ciśnienia, objawiające się powstaniem fal dźwiękowych, określanych mianem stuków."
"Niestety spalanie stukowe jest zjawiskiem bardzo niebezpiecznym i może szybko zniszczyć silnik. Typowym skutkiem spalania stukowego jest wypalenie denka tłoków. Dochodzi również do przegrzania silnika oraz zniszczenia świec zapłonowych."
W uproszczeniu chodzi o to, że mając paliwo 98 możesz ustawić zapłon w taki sposób, że spowoduje to wzrost osiągów, ale wtedy trzeba tankować takie właśnie paliwo, żeby nie dopuścić do spalania stukowego.
Można dostosować silnik (ustawiając odpowiednio zapłon) do paliwa gorszego, ale wtedy spadają osiągi.