Felgi 16" vs. 18"

Awatar użytkownika
KriSSo
Posty: 288
Rejestracja: 1 paź 2011, o 21:31
Samochód: Inny
Rocznik: 2018
Silnik: Inny
Aktualnie: 310 KM / 400 Nm
Imię: Kriss
Lokalizacja: ZS

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: KriSSo »

oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 13:35 Mogę wysłać Ci raport z badań przeprowadzonych na felgach aluminiowych marki DOTZ wykonanych przez Katedrę Budowy, Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Wydziału Nauk Technicznych w których zastosowane zostały pierścienie centrujące i felgi "jeździły" po polskich drogach 4 miesiące.
Poprosimy o raport z badań. Fascynująca metodologia i z pewnością wyniki, poważnie.
oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 13:35Te same felgi bez pierścienia, jeżdżąc na tym samym aucie, przez ten sam okres czasu i tego samego kierowcę nie wykazały takich baboli jak te z pierścieniami.
Te same felgi z pewnością być nie mogły, albowiem wymagałyby zastosowania pierścieni w obu próbach. Być może były to inne felgi, które pierścienia nie wymagały. Metodologii badań nie oceniam, bo jej nie znam, ale ........ Poprosimy jednak ten raport z badań. :roll:
oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 13:35Niestety porównania 1:1 nie mam w formie "papierowej" bo dokonane zostało to organoleptycznie (u wulkanizatora) ale te z pierścieniami dostały notę "wycofać z eksploatacji" i na to mam raport z badań.
Na jakiej podstawie, jakie były uszkodzenia, kto wydał notę "wycofać z eksploatacji"? Ten wulkanizator? Czy Szef zespołu badawczego?
oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 13:35Przy czym struktura zewnętrzna i wewnętrzna felgi nie posiadała uszkodzeń a jednak felgi nie nadawały się do dalszej eksploatacji.
Struktura zew i wew nie wykazywała uszkodzeń, ale felgi nie nadawały się do dalszej eksploatacji? No cyrk jakiś.
Aż mnie ujęło to wszystko. Chciałbym tę pracę przeczytać. Ktoś to opublikował? Praca była recenzowana? :D
oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 13:35Rzecz jasna potwierdzenia 100% nie ma bo nie jeździło się w 100% po tej samej nawierzchni, z tą samą prędkością itd. ale swoje zdanie na ten temat mam już wyrobione.
Ahhh, w ten sposób wyrobiłeś sobie zdanie. No dobra, można i tak.
Ostatnio zmieniony 22 sty 2021, o 19:18 przez KriSSo, łącznie zmieniany 1 raz.
Golf Variant mk7.5
Obrazek
Awatar użytkownika
Kuster
Posty: 1043
Rejestracja: 10 paź 2020, o 08:22
Samochód: Superb III combi
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Aktualnie: 216KM/455NM
Imię: Łukasz

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: Kuster »

oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 13:35 Jak sama nazwa wskazuje są one użyte do felg , które nie są "odpowiednie" do danego auta, skoro nie wchodzą w otwór centrujący.

Nie wiem co masz na myśli pisząc o tandetnych chińskich felgach - wymień może ich nazwy/marki/producenta?
Mogę wysłać Ci raport z badań przeprowadzonych na felgach aluminiowych marki DOTZ wykonanych przez Katedrę Budowy, Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Wydziału Nauk Technicznych w których zastosowane zostały pierścienie centrujące i felgi "jeździły" po polskich drogach 4 miesiące.

Te same felgi bez pierścienia, jeżdżąc na tym samym aucie, przez ten sam okres czasu i tego samego kierowcę nie wykazały takich baboli jak te z pierścieniami.
Niestety porównania 1:1 nie mam w formie "papierowej" bo dokonane zostało to organoleptycznie (u wulkanizatora) ale te z pierścieniami dostały notę "wycofać z eksploatacji" i na to mam raport z badań.
Przy czym struktura zewnętrzna i wewnętrzna felgi nie posiadała uszkodzeń a jednak felgi nie nadawały się do dalszej eksploatacji.

Rzecz jasna potwierdzenia 100% nie ma bo nie jeździło się w 100% po tej samej nawierzchni, z tą samą prędkością itd. ale swoje zdanie na ten temat mam już wyrobione.
Kolejne felgi przejeździły 3 sezony i nic im nie jest.

"Katedrę Budowy, Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Wydziału Nauk Technicznych"


Jaki to uniwersytet/politechnika czy ki UJ wie co w jakim mieście/kraju
Informacje wyssane nawet nie z palca tylko z dupy

Tandetne chińskie to wszystkie miękkie felgi

Jest mnóstwo szanujących się, profesjonalnych producentów felg którzy tworzą obręcze UNIWERSALNE i oni muszą mieć pewność że zastosowanie ich czy to w VW, M-Benz, BMW, Kia, Toyota czy nawet Daihatsu nie będzie negatywnie wpływać na jazdę podczas ich eksploatacji

Wyobrażasz sobie żebyś kupił felgi Speedline czy od Ronala którzy dają felgi do M.in. Opla, VW, Hondy i przez nie miałbyś wzmożone zużycie podzespołów nadwozia/podwozia?

Przecież już byłoby o tym głośno bo hamburgery zza wielkiej wody już dawno oskarżyli by o byle co
Jak dbasz tak masz
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: oolsztyniak »

Kuster pisze: 22 sty 2021, o 19:11 Jaki to uniwersytet/politechnika czy ki UJ wie co w jakim mieście/kraju
Informacje wyssane nawet nie z palca tylko z dupy
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI KATEDRA BUDOWY EKSPLOATACJI POJAZDÓW I MASZYN WYDZIAŁU NAUK TECHNICZNYCH.

Cieszę się, że nie czytając raportu wyssałeś z dupy informacje.

Nie chce mi się już iść do komputera , jutro mnie nie ma, w niedziele go tu wkleję. Ciekaw jestem waszych dalszych mądrości, inżynierowie :lol:
Awatar użytkownika
Kuster
Posty: 1043
Rejestracja: 10 paź 2020, o 08:22
Samochód: Superb III combi
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Aktualnie: 216KM/455NM
Imię: Łukasz

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: Kuster »

oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 22:12
Kuster pisze: 22 sty 2021, o 19:11 Jaki to uniwersytet/politechnika czy ki UJ wie co w jakim mieście/kraju
Informacje wyssane nawet nie z palca tylko z dupy
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI KATEDRA BUDOWY EKSPLOATACJI POJAZDÓW I MASZYN WYDZIAŁU NAUK TECHNICZNYCH.

Cieszę się, że nie czytając raportu wyssałeś z dupy informacje.

Nie chce mi się już iść do komputera , jutro mnie nie ma, w niedziele go tu wkleję. Ciekaw jestem waszych dalszych mądrości, inżynierowie :lol:
Dajesz... Czekam(y)

Też się może powoli zacznę przygotowywać na odpowiedź ;) chyba że mnie tak zagnieść tymi "badaniami"

Tymczasem
https://www.firma-krolak.com.pl/poradni ... entrujace/
https://stylauto.pl/co-warto-wiedziec-o ... 33,pl.html
https://poradnikmoto.pl/moto,ac252/pier ... dowac,8366

Kolejna sprawa to śruby/nakrętki
Przeważnie do felg stalowych inne (sferyczne), do aluminiowych też inne (stożkowe)
To one dodatkowo ustalają osadzenie (centrują) felgi na piaście
https://www.firma-krolak.com.pl/poradni ... y-do-felg/

Czy przy tych testach o których wspominasz felgi przed i po były zmierzone pod kątem bicia m.in. na wyważarce?
Po 4miesiacach eksploatacji jaki był stan ogumienia? Czy w pojazdach była dobrze zrobiona zbieżność, sprawdzone zawieszenie i układ hamulcowy?

Czekam na te wyniki
Jak dbasz tak masz
Awatar użytkownika
Enriquez
Administrator
Posty: 13607
Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
Samochód: Inny
Rocznik: 2022
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: Enriquez »

Zawsze mi się wydawało, że pierścień ma tylko ustalić pozycję felgi względem piasty a nie przenosić jakiekolwiek obciążenia. Być może się mylę, ale trudno mi sobie wyobrazić pracujący kawałek plastiku pod obciążeniem.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: oolsztyniak »

Kuster pisze: 23 sty 2021, o 06:14
Kolejna sprawa to śruby/nakrętki
Przeważnie do felg stalowych inne (sferyczne), do aluminiowych też inne (stożkowe)
To one dodatkowo ustalają osadzenie (centrują) felgi na piaście
https://www.firma-krolak.com.pl/poradni ... y-do-felg/

Czy przy tych testach o których wspominasz felgi przed i po były zmierzone pod kątem bicia m.in. na wyważarce?
Po 4miesiacach eksploatacji jaki był stan ogumienia? Czy w pojazdach była dobrze zrobiona zbieżność, sprawdzone zawieszenie i układ hamulcowy?

Czekam na te wyniki
Śruby były kupione nowe i pod felgi aluminiowe.
Felgi były sprawdzanie przed założeniem - zakupione nowe - przy zakładaniu opon - które też zakupione zostały nowe.
Bicia nie było, pojawiło się po około 3 miesiącach. Stan ogumienia był z przebiegiem około 8 tysięcy kilometrów. Opona toyo proxes sport 225/40/18 , zawias sprawny, zbieżność, układ hamulcowy również.

Nie pisz jak typowy sprzedawca części samochodowych, który zawsze doszukuje się wady w aucie/podzespołach i wszystkim innym a nigdy wady w części, którą sprzedał.
Awatar użytkownika
piramida
Doradca
Posty: 4037
Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
Samochód: Superb III combi 4x4
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Aktualnie: 480bhp/570Nm
Imię: Piotr
Lokalizacja: Kraków

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: piramida »

Na logikę, jak jest koło dokręcone 5 śrubami to nie ma bata aby felga była w stanie się przesunąć, jeżdżę od kilku lat na 20 calowych felgach z pierścieniami i brak jakiegokolwiek bicia, wibracji, wpadam co jakiś czas w dziury i nic sie nie dzieje a wolno nie jeżdżę. Nie ma się co bać felg z innymi otworami niż fabryczne 57.1
Awatar użytkownika
Kuster
Posty: 1043
Rejestracja: 10 paź 2020, o 08:22
Samochód: Superb III combi
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Aktualnie: 216KM/455NM
Imię: Łukasz

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: Kuster »

piramida pisze: 23 sty 2021, o 20:12 Na logikę, jak jest koło dokręcone 5 śrubami to nie ma bata aby felga była w stanie się przesunąć, jeżdżę od kilku lat na 20 calowych felgach z pierścieniami i brak jakiegokolwiek bicia, wibracji, wpadam co jakiś czas w dziury i nic sie nie dzieje a wolno nie jeżdżę. Nie ma się co bać felg z innymi otworami niż fabryczne 57.1
Toż to twoje felgi nie nadają się już do dalszej eksploatacji!!! A feee! Wyrzuć je! Wyrzuć!
Jak dbasz tak masz
Awatar użytkownika
piramida
Doradca
Posty: 4037
Rejestracja: 12 sie 2012, o 12:21
Samochód: Superb III combi 4x4
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TSI (280KM)
Aktualnie: 480bhp/570Nm
Imię: Piotr
Lokalizacja: Kraków

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: piramida »

Felgi zmieniam średnio raz na rok więc niech się martwi kolejny nabywca :lol:
rezon
Posty: 3475
Rejestracja: 10 lip 2012, o 10:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 220KM 440Nm
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: rezon »

oolsztyniak pisze: 22 sty 2021, o 13:35
Mogę wysłać Ci raport z badań przeprowadzonych na felgach aluminiowych marki DOTZ wykonanych przez Katedrę Budowy, Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Wydziału Nauk Technicznych w których zastosowane zostały pierścienie centrujące i felgi "jeździły" po polskich drogach 4 miesiące.
.....
1. od strony metodologicznej - nie zapewniono identycznych warunków eksploatacji aby analizować konkretny przypadek, zbyt mała próba dla analizy statystycznej. Byłbym baaaardzo ostrożny w przyjmowaniu na wiarę - nawet raportu z badań na uczelni. Miałem okazję kiedyś wysłuchać referatu z badań, w którym doktorant analizował i udowadniał związek pomiędzy liczbą drzwi, pojemnością silnika, czymś jeszcze (nie pamiętam już - kolor? pojemność bagażnika?) - a ceną samochodu. Zapytałem, dlaczego zatem cena Octavii, którą wtedy jeździłem może różnić się niemal o 100% posiadając tyle samo drzwi i taką samą pojemność. Odpowiedział jego promotor - profesor zwyczajny, że model wymaga pewnego dopracowania, itd... czyli wartość tego modelu była tak naprawdę zerowa. Ale również chętnie poczytałbym ten raport z badań felg.
2 od strony technicznej - jaki może mieć związek kawałek plastiku lub jego brak przy osi samochodu z wytrzymałością odległego o 20cm metalu? Raczej trudno się doszukiwać takiego. Prędzej ori felgi były po prostu solidniejsze niż inne. Miałem w Outlanderze problem: lato ori felgi, na zimę Dezent T z pierścieniami - 18 profil opony 45. Nie było zimy, abym nie ugiął którejś felgi. Do głowy mi nie przyszło, aby łączyć to z pierścieniami centrującymi. słabsza konstrukcja felg i więcej dziur w jezdniach to były wystarczające powody. Od tego czasu na zimę felgi w rozmiarze lato-1" Mam w jednym samochodzie taki zestaw z pierścieniami i nic się złego nie dzieje z felgami.
Był S2 1,8TSI 4x4 2012 Obrazek
Awatar użytkownika
Kuster
Posty: 1043
Rejestracja: 10 paź 2020, o 08:22
Samochód: Superb III combi
Rocznik: 2016
Silnik: 2.0TDI (150KM)
Aktualnie: 216KM/455NM
Imię: Łukasz

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: Kuster »

Żeby taki test miał sens i żeby był wiarygodny to oni musieliby zużyć z ~10 kompletów tych samych felg
No może 10 to się zagalopowałem ale na pewno dużo ^^

Kiedyś czytałem szukając opinii na temat opon uniroyal rain sport 2 że AutoBild testując raptem 4 czy 5 modeli potrafił zużyć ~40 KOMPLETÓW opon.
To daje miarodajne wyniki ale na to ich stać ^^ nie sądzę żeby uczelnia (wydział, studenci) szarpnęła się na wydatek rzędu 10tys zł tylko po to żeby sobie "testa" zrobić i tego nie publikować "medialnie"

Kolejna sprawa to TUV i inne "ważne" certyfikaty
Szanujące i liczące się firmy nie dopuściliby do sprzedaży felg globalnie z takimi czy innymi parametrami gdyby nie miały na to po prostu zgody czy innych "kwitków"
Oni też są zobowiązani do przeprowadzania testów, a swoje produkty muszą robić tak żeby nie było potem z nimi problemów (zwroty, reklamacje, sprawy sądowe itp itd)

Daj ten test/wyniki bo chce to już poczytać ^^
Jak dbasz tak masz
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: oolsztyniak »

Gdzie tu się dodaje załącznik ?
Kuster pisze: 24 sty 2021, o 06:59 Żeby taki test miał sens i żeby był wiarygodny to oni musieliby zużyć z ~10 kompletów tych samych felg
No może 10 to się zagalopowałem ale na pewno dużo ^^
Dlaczego jesteś takim niedowiarkiem? Dlaczego producent nie mógł zrobić czegoś źle?
Rozumiem, że ludzie tumany nie potrafili zrobić wiarygodnych badań?
Kuster pisze: 24 sty 2021, o 06:59 Kolejna sprawa to TUV i inne "ważne" certyfikaty
Szanujące i liczące się firmy nie dopuściliby do sprzedaży felg globalnie z takimi czy innymi parametrami gdyby nie miały na to po prostu zgody czy innych "kwitków"
Oni też są zobowiązani do przeprowadzania testów, a swoje produkty muszą robić tak żeby nie było potem z nimi problemów (zwroty, reklamacje, sprawy sądowe itp itd)
Tak ! Tak! Tak, i jeszcze 3 x TAK.
Oddawałeś kiedyś furę na akcje serwisową?
Oddawałeś coś na gwarancję z powodu awarii/uszkodzenia?

I co, szanujące i liczące się firmy również wypuszczają buble, również popełniają błędy.

Człowieku co Ty tak bronisz jak lew producenta felg?
Nie znasz całego tematu, nie wiesz jak sprawa się rozwinęła/zakończyła a już postawiłeś krzyżyk.

Obrazek
rezon
Posty: 3475
Rejestracja: 10 lip 2012, o 10:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 220KM 440Nm
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: rezon »

ale z tego wykresu absolutnie nie wynika, że ma to coś wspólnego z pierścieniem centrującym. Jedyny wniosek, że nie spełnia PN i należy ją wycofać z eksploatacji. Każdemu producentowi trafi się bubel.
Był S2 1,8TSI 4x4 2012 Obrazek
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: oolsztyniak »

Ale ja nigdzie nie wspomniałem, że będzie tak zapis, że winny jest pierścień centrujący.
Napisałem tylko, że gro ludzi tak twierdzi i , że znam przypadek gdzie pierścień był i felga śmieć a tam gdzie pierścienia nie było felga jest ok.

Napisałem również, że eksploatacja felgi bez pierścienia niekoniecznie jest tu miarodajna bo jej eksploatacja nie pokrywała się w 100% tak jak felgi z pierścieniem.
Nie ma reguły, raz się trafi na badziew a raz się trafi dobrze. Nie ma reguły, grunt, żeby nie trafiało się to nam :)

W 2020 roku kupiłem 4x nowe opony, nie byle jakie moim zdaniem, Nokian WR D4, jedna opona uszkodzona, bicie na kierownicy, szumy, hałasy i "skakanie" samochodu.
Wszystkie ten sam dot, tydzień i rok. Oponę oczywiście wymienili dopiero wówczas jak ją sami sprawdzili bo oczywiście klientowi to nie wiara. I nawet wydruk z Huntera nie był dla nich "istotny".
rezon
Posty: 3475
Rejestracja: 10 lip 2012, o 10:17
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Aktualnie: 220KM 440Nm
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Felgi 16" vs. 18"

Post autor: rezon »

Ja w Outku uginałem w sezonie tylko jedną z czterech identycznych felg. tak samo jak z pierścieniami można by się doszukiwać zależności, że felga założona na przednią oś jest słabsza, bo częściej ulegają uszkodzeniu ;) Bo najczęściej była to prawa przednia. A przyczyna banalna - bliżej poboczy jest więcej przełomów na wiosnę ;) Czasami ukrytych pod kałużą maskującą ;) Ciężki wóz, dziurawe drogi, prędkość >30km/h i słaba felga - ot cała recepta na ugięcie. Nie porównuję do ori - były wyraźnie cięższe niż Dezent'y. Ale jeździły też latem, więc szanse na dziury były zdecydowanie mniejsze.
Był S2 1,8TSI 4x4 2012 Obrazek
ODPOWIEDZ