Popełniłem mały fotoreportaż.
Poniższy przewodnik pozwoli Ci zainstalować sobie kamerę cofania w Skodzie Octavia generacja 3 a także w Superbie 3.
Dotyczy on wersji hatchback, ale ma również zastosowanie do wersji kombi.
Jedna ważna rzecz - od roku modelowego 2015 nie trzeba będzie powiększać otworu na kamerę zamiast klamki.
Starsze modele mają niestety małą oryginalną klamkę i trzeba wyciąć odpowiednio większy otwór w klapie na kamerę.
Jest to niestety trudne psychicznie do przezwyciężenia, dlatego polecam w tym przypadku zakup kamery dedykowanej w lampkę rejestracji. Ważne, aby miała ona wyjście RCA w formacie NTSC - nie PAL!
*** Zakupy ***
Potrzebne będą następujące elementy:
1. Kamera cofania np. z Caddy 2015r. 2K5 827 566 B. Może być też właściwie dowolna kamera VW z szarą wtyczką.
Tu mały disclaimer - nie pasują kamery LOW z wyjściem RGB, jakie chodziły ze starym Columbusem. W O3 jest zwykłe wejście RCA w formacie NTSC.
Można zatem kupić kamerę z Passata kombi, tournana itp., byle była ona z szarą wtyczką - koncentrykiem a nie niebieską.
2. TAS-RG174U - 10m - Kabel koncentryk - 2,89/m = 28,90 PLN
3. ANT.CONN.06 - 1 szt - wtyczka FAKRA żeńska - 6,85 PLN
Do kupienia w sklepie wekton.pl
Lub po prostu końcówka FAKRA z zarobionym kabelkiem
4. Wtyczka 4 pinowa do kamery + styki 000 979 009 3 szt. + 2 szt to wpięcia do radia.
5. Przewód 0,25 - 0,35 mm2 - ok. 10m.
6. Taśma do formowania wiązek.
7. Blachę do przykręcenia kamery
8. Dwie nakrętki M6.
*** Przygotowania ***
Na chwilę musimy sobie usiąść i przemyśleć temat strategii, jak zamierzamy przeprowadzić pracę. Możemy wziąć zasilanie i sygnał ze światła wstecznego w bagażniku, albo wpiąć się przy bordnetzu i przy radiu. Your choice. Opcja 1 oznacza rozbebeszenie bagażnika, opcja 2 gimnastykę przy bordnetzu lub przynajmniej odnalezienie przewodu idącego do światła cofania. Można też się wpiąć z sygnałem do lusterka wstecznego, o ile jest przyciemniane. Tam też dochodzi sygnał światła cofania.
*** Klapa ***
1. Zdejmujemy tablicę rejestracyjną i jej ramkę. No chyba, że mamy przyklejoną samą tablicę, to nie trzeba.
2. Zdejmujemy plastikową ramkę wokół szyby i światła stop, zaczynając od boków przy wykładzinie. po prostu szarpiemy energicznie. Jak mamy boki odpięte, to wyciągamy część poziomą, wyobrażając sobie, że spinki mają oś obrotu wokół górnej krawędzi osłony światła STOP.
3. Odkręcamy gumowy uchwyt zamykania klapy.
4. Wyciągamy spinki na karawędzi klapy - najlepiej plastikowym wyciągaczem jato do tapicerek.
5. Delikatnie podważamy narzędziem kolejne spinki osłony szmacianej. Nie szarpiemy, bo wyrwiemy spinki z filcu. Krawędź przy szybie wyciągać nie prostopadle do płaszczyzny klapy - tylko równolegle do płaszczyzny szyby. Inaczej połamiecie zatrzaski. UFF. 1:0 dla Was, o ile nic nie płamaliście.
*** Montaż klamki ***
Zakładamy jakąś bluzę z długimi rękawami. Jest tam mega niewygodnie i łatwo się pokaleczyć. Sama klamka ma od wewnątrz zatrzaski, które metodycznie trzeba zluzować palcami. Klamkę odpinamy od instalacji i odkładamy na bok.
W miejsce klamki wkładamy klamkę z kamerą. Staramy się na tym etapie nie zamknąć przypadkowo klapy, bo nie jest podpięta wtyczka do klamki. Teraz zakładamy blachę na kamerę i dokręcamy ją dwoma nakrętkami M6 - z wyczuciem, bo można wyrwać te śruby z klamki. Możemy podpiąć wtyczkę otwierania.
Tutaj uwaga - moja osłona jest niedobra, ale od bidy pasuje. Chodzi o to, że potrzebna jest osłona z wycięciem na przetłoczenie blachy. Moja jest płaska. Jak znajdę gdzieś zdjęcie prawidłowej to wstawię.
*** Ciągnięcie druta ***
To jest rzecz, przy której się nie spieszymy. Odczepiamy gumową przelotkę między klapą a karoserią i usuwamy z klapy plastikową owalną wkładkę. Powoli przeciągamy jakiegoś pilota od przelotki do góry klapy. Każdy z Was znajdzie swój sposób jak to zrobić. Niestety nie jest to oczywiste, bo pilot co chwilę o coś haczy. Ja wykorzystałem otwory po spinkach i przejścia dla kabli anten.
Jak już się uda, przeciągamy kable przez gumową przelotkę. Usuwamy osłonę słupka. Proponuję się 3 razy zastanowić nad strategią - podsufitka przy odginaniu załamuje się przy uchwycie nad oknem. Kable przeciągamy do słupka C.
Demontujemy prawą i lewą osłonę bagażnika. Jeżeli trzeba do tego wskazówek - pisać.
Zasilanie bierzemy z zapalniczki w bagażniku i z wiązki lampy - obojętne której - PIN1 we wtyczce.
Z koncentrykiem idziemy do przodu prawym progiem. Ja zdjąłem wszelkie osłony, nie mniej jednak można od bidy wcisnąć kabel pod osłony.
*** Połączenie ***
Wyciągamy jednostkę radia ze schowka. Odłączamy quadlock, wyciągamy niebieską wtyczkę. Do pinu 6 dajemy sygnał, do pinu 12 masę koncentryka. Który to jest ekran poznajemy po czarnym kablu wpiętego w styki 1 i 7 mikrofonu. Wpinamy po tych samych stronach - ekran ma kolor czarny.
*** Kodowanie ***
W sterowniku 5F zmieniamy w kodowaniu Bajt 19 bit 4 zmieniamy na 1. Robimy reset radia.
Powinno zadziałać od razu.
Poniżej wrzucam zdjęcia dotyczące tematu.
W razie pytań - pisać tutaj - NIE NA PW.