[S3] Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progress
: 24 sie 2016, o 23:49
Tutaj powstanie tutorial jak się zakłada kamerę cofania z liniami skrętnymi do Sedana S3.
Można śmiało komentować, updateowany będzie pierwszy post.
1. Co to jest, jak to działa?
W odróżnieniu od kamery LOW ta kamera wyposażona jest dodatkowo w moduł, który współpracuje z CAN pojazdu i odczytuje między innymi położenie kierownicy, wrzucenie wstecznego i inne parametry. Trochę togo jest. Dzięki temu nie trzeba stosować dodatkowego modułu, a jedynie dociągnąć zasilanie i CAN. Kamera na generowany obraz sama nanosi linie dynamiczne i wysyła to do radia, dla którego to wszystko jedno co dostaje.
2. Rodzaje kamer, które nadadzą się do S3, kompromisy.
Rodzaje kamer są dwa, a w zasadzie trzy, tyle że w Superbie montowany jest zawsze jeden rodzaj:
- kamera z liniami skrętnymi z modułem zintegrowanym z kamerą w klamce
- jak wyżej z zewnętrznm modułem - praktycznie stosowany w Audi i VW
- kamera LOW - izi job - instukcja co i jak w moim innym temacie, tutaj:
viewtopic.php?f=59&t=7028&start=82
W moim przypadku kompromisem będzie/jest brak możliwości rozłączenia wiązki w przypadku demontażu klapy (stłuczka, naprawa itp.).
Nie chcę demontować połowy bagażnika aby dostać się do fabrycznych przelotek. Jak ktoś lubi/chce nikt nie broni. Ja nie robię.
3. Co będzie potrzebne do zrobienia moda:
a. materiały
- kamera cofania z liniami skrętnymi 3V0 827 566 A - szt. 1
- kabel koncentryczny RG174 - 10mb
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) żeńskie 2 szt.
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) męskie 1 szt.
- piny 000 979 009E lub odpowiedniki TE Connectivity MQS do zaciskania
- przewód 0,25 - 0,5 mm^2 4*10 mb
b. narzędzia
- wkrętak Torx 20
- wkrętak elektryczny z nasadką kątową Torx 20
- nylonowe łyżki do demontażu tapicerki
- folia samoprzylepna (budowlana) do zabezpieczenia tapicerki dachu, słupków przed zabrudzeniem (coś a'la stretch z klejem)
- lutownica, cyna, topnik, taśmeksy izolacyjne
- zaciskarka po złącz FAKRA HT-336G RG58/174 Crimping Tool - szt. 1
- zaciskarka do pinów MQS
- VCDS i Odis Service (w przypadku kalibracji)
- szablon testowy i dalmierz laserowy do kalibracji kamery
4. Przebieg prac.
4.1 Przygotowanie wiązek
*** To akurat można robić podczas pracy.
4.2 Demontaż schowka pasażera
*** Jest to czynność niezbędna, gdyż przewody radia są za krótkie, aby radio można było wymontować - sorry Simply Clever.
- zdejmujemy boczną osłonę deski - uważamy, żeby nie złamać mocowania między klapką a osłoną progu, czyli klapkę wyczepiamy od góry po wywinięciu uszczelki
- odkręcamy dwie śrubki od spodu. Nie wykręcamy skrajnej lewej śrubki mocującej kokpit do stelaża
- naciskamy dwie skrajne blokady schowka i dajemy schowek na dół do pozycji serwisowej
- usuwamy tłumik otwarcia po prawej stronie - on jest na klik, trzeba go przesunąć w stronę silnika
- po wyczepieniu z szuflady obracamy go do góry i wyjmujemy z obudowy schowka. Da się wtedy odpiąć wtyczkę czujnika otwarcia
- ciągniemy cały schowek do siebie aż wyskoczy z prowadnic, zanim spadnie z hukiem na podłogę odczepiamu po kolei wszelkie wtyczki od żarówiek i przełącznika airbag
- od tej pory nie przekręcamy zapłonu, gdyż zapali nam się błąd poduszek, niby nic ale po co. Można wymontować przełącznik airbag i wpić go do wtyczki - wtedy tak.
- teraz mamy swobodny dostęp do wtyczki quadlock radia. W przypadku Columbusa jest ona wyjątkowo biedna w stosunku do S2. Z cekawych rzeczy są dwa światłowody i dwie magistrale CAN. Poza tym zasilanko, jakiś blutucz i to by było na tyle. No i od cholery wtyczek koncentrycznych - Bóg to raczy wiedzieć od czego.
4.3 Demontaż plastików klapy tylnej
*** W pierwszej kolejności zdejmujemy ramkę okna. W tym celu demontujemy dwa kołki na których wiszą sznurki półki. następnie wyczepiamy od dołu boki w kierunku wnętrza. Jak już mamy to wyczepione, to całość ciągniemy do dołu (przy otwartej klapie). Teraz część włochata. Zaczynamy od zamka. Mając latarkę po kolei wyczepiamy spinki. A trzymają jak bezrobotni zasiłek. I łatwo je wyrwać. Spokojnie powoli.
4.4 Przeprowadzenie wiązki
*** W odróżnieniu od S2 i O3 tutaj nie ma filozofii, gdyż wiązka nie idzie wewnątrz ramki okna a po niej. Jedyna kłopotliwość to przeciągnięcie jej przez gumową harmonijkę. Polecam wyciągnąć rączkę podsufitki. Unikniemy dzięki temu złamaniu podsufitki w miejscu tej rączki i będziemy mieli łatwiejszą robotę. Ja puściłem kable progiem do schowka. Starałem się niczego nie demontować co jest niezbędne.
5. Kodowanie
- do gatewaya dodaje się moduł 6C
- w module Parktronic w bajcie 02 koduje się kamerę cofania, że jest
- w samej kamerze, ja zakodowałem następująco: 04840101A600201F000040 - takie kodowanie znalazłem w kilku S3 w necie, bez tego się krzaczyło i nie chciało działać.
- w module 5F kodujemy kamerę, dokładnie tak samo jak kamerę LOW
6. Kalibracja
W przypadku zakupu kamery używanej z Superba kalibracja nie będzie potrzebna.
Jeżeli jednak kamera nie jest z Superba to są dwa wyjścia - nie ruszać albo przekodować i kalibrować.
Do kalibracji używamy wydrukowanego wzorca, ODISa i dalmierza laserowego.
Przebieg kalibracji - TBD
*** Na razie tyle - więcej będzie jak urzeźbię.
Można śmiało komentować, updateowany będzie pierwszy post.
1. Co to jest, jak to działa?
W odróżnieniu od kamery LOW ta kamera wyposażona jest dodatkowo w moduł, który współpracuje z CAN pojazdu i odczytuje między innymi położenie kierownicy, wrzucenie wstecznego i inne parametry. Trochę togo jest. Dzięki temu nie trzeba stosować dodatkowego modułu, a jedynie dociągnąć zasilanie i CAN. Kamera na generowany obraz sama nanosi linie dynamiczne i wysyła to do radia, dla którego to wszystko jedno co dostaje.
2. Rodzaje kamer, które nadadzą się do S3, kompromisy.
Rodzaje kamer są dwa, a w zasadzie trzy, tyle że w Superbie montowany jest zawsze jeden rodzaj:
- kamera z liniami skrętnymi z modułem zintegrowanym z kamerą w klamce
- jak wyżej z zewnętrznm modułem - praktycznie stosowany w Audi i VW
- kamera LOW - izi job - instukcja co i jak w moim innym temacie, tutaj:
viewtopic.php?f=59&t=7028&start=82
W moim przypadku kompromisem będzie/jest brak możliwości rozłączenia wiązki w przypadku demontażu klapy (stłuczka, naprawa itp.).
Nie chcę demontować połowy bagażnika aby dostać się do fabrycznych przelotek. Jak ktoś lubi/chce nikt nie broni. Ja nie robię.
3. Co będzie potrzebne do zrobienia moda:
a. materiały
- kamera cofania z liniami skrętnymi 3V0 827 566 A - szt. 1
- kabel koncentryczny RG174 - 10mb
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) żeńskie 2 szt.
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) męskie 1 szt.
- piny 000 979 009E lub odpowiedniki TE Connectivity MQS do zaciskania
- przewód 0,25 - 0,5 mm^2 4*10 mb
b. narzędzia
- wkrętak Torx 20
- wkrętak elektryczny z nasadką kątową Torx 20
- nylonowe łyżki do demontażu tapicerki
- folia samoprzylepna (budowlana) do zabezpieczenia tapicerki dachu, słupków przed zabrudzeniem (coś a'la stretch z klejem)
- lutownica, cyna, topnik, taśmeksy izolacyjne
- zaciskarka po złącz FAKRA HT-336G RG58/174 Crimping Tool - szt. 1
- zaciskarka do pinów MQS
- VCDS i Odis Service (w przypadku kalibracji)
- szablon testowy i dalmierz laserowy do kalibracji kamery
4. Przebieg prac.
4.1 Przygotowanie wiązek
*** To akurat można robić podczas pracy.
4.2 Demontaż schowka pasażera
*** Jest to czynność niezbędna, gdyż przewody radia są za krótkie, aby radio można było wymontować - sorry Simply Clever.
- zdejmujemy boczną osłonę deski - uważamy, żeby nie złamać mocowania między klapką a osłoną progu, czyli klapkę wyczepiamy od góry po wywinięciu uszczelki
- odkręcamy dwie śrubki od spodu. Nie wykręcamy skrajnej lewej śrubki mocującej kokpit do stelaża
- naciskamy dwie skrajne blokady schowka i dajemy schowek na dół do pozycji serwisowej
- usuwamy tłumik otwarcia po prawej stronie - on jest na klik, trzeba go przesunąć w stronę silnika
- po wyczepieniu z szuflady obracamy go do góry i wyjmujemy z obudowy schowka. Da się wtedy odpiąć wtyczkę czujnika otwarcia
- ciągniemy cały schowek do siebie aż wyskoczy z prowadnic, zanim spadnie z hukiem na podłogę odczepiamu po kolei wszelkie wtyczki od żarówiek i przełącznika airbag
- od tej pory nie przekręcamy zapłonu, gdyż zapali nam się błąd poduszek, niby nic ale po co. Można wymontować przełącznik airbag i wpić go do wtyczki - wtedy tak.
- teraz mamy swobodny dostęp do wtyczki quadlock radia. W przypadku Columbusa jest ona wyjątkowo biedna w stosunku do S2. Z cekawych rzeczy są dwa światłowody i dwie magistrale CAN. Poza tym zasilanko, jakiś blutucz i to by było na tyle. No i od cholery wtyczek koncentrycznych - Bóg to raczy wiedzieć od czego.
4.3 Demontaż plastików klapy tylnej
*** W pierwszej kolejności zdejmujemy ramkę okna. W tym celu demontujemy dwa kołki na których wiszą sznurki półki. następnie wyczepiamy od dołu boki w kierunku wnętrza. Jak już mamy to wyczepione, to całość ciągniemy do dołu (przy otwartej klapie). Teraz część włochata. Zaczynamy od zamka. Mając latarkę po kolei wyczepiamy spinki. A trzymają jak bezrobotni zasiłek. I łatwo je wyrwać. Spokojnie powoli.
4.4 Przeprowadzenie wiązki
*** W odróżnieniu od S2 i O3 tutaj nie ma filozofii, gdyż wiązka nie idzie wewnątrz ramki okna a po niej. Jedyna kłopotliwość to przeciągnięcie jej przez gumową harmonijkę. Polecam wyciągnąć rączkę podsufitki. Unikniemy dzięki temu złamaniu podsufitki w miejscu tej rączki i będziemy mieli łatwiejszą robotę. Ja puściłem kable progiem do schowka. Starałem się niczego nie demontować co jest niezbędne.
5. Kodowanie
- do gatewaya dodaje się moduł 6C
- w module Parktronic w bajcie 02 koduje się kamerę cofania, że jest
- w samej kamerze, ja zakodowałem następująco: 04840101A600201F000040 - takie kodowanie znalazłem w kilku S3 w necie, bez tego się krzaczyło i nie chciało działać.
- w module 5F kodujemy kamerę, dokładnie tak samo jak kamerę LOW
6. Kalibracja
W przypadku zakupu kamery używanej z Superba kalibracja nie będzie potrzebna.
Jeżeli jednak kamera nie jest z Superba to są dwa wyjścia - nie ruszać albo przekodować i kalibrować.
Do kalibracji używamy wydrukowanego wzorca, ODISa i dalmierza laserowego.
Przebieg kalibracji - TBD
*** Na razie tyle - więcej będzie jak urzeźbię.