[S3] Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progress
Regulamin forum
1) W tytule tematu umieszczamy w zależności od modelu umieszczamy odpowiednio [S1] lub [S2] lub [S3]
1) W tytule tematu umieszczamy w zależności od modelu umieszczamy odpowiednio [S1] lub [S2] lub [S3]
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
[S3] Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progress
Tutaj powstanie tutorial jak się zakłada kamerę cofania z liniami skrętnymi do Sedana S3.
Można śmiało komentować, updateowany będzie pierwszy post.
1. Co to jest, jak to działa?
W odróżnieniu od kamery LOW ta kamera wyposażona jest dodatkowo w moduł, który współpracuje z CAN pojazdu i odczytuje między innymi położenie kierownicy, wrzucenie wstecznego i inne parametry. Trochę togo jest. Dzięki temu nie trzeba stosować dodatkowego modułu, a jedynie dociągnąć zasilanie i CAN. Kamera na generowany obraz sama nanosi linie dynamiczne i wysyła to do radia, dla którego to wszystko jedno co dostaje.
2. Rodzaje kamer, które nadadzą się do S3, kompromisy.
Rodzaje kamer są dwa, a w zasadzie trzy, tyle że w Superbie montowany jest zawsze jeden rodzaj:
- kamera z liniami skrętnymi z modułem zintegrowanym z kamerą w klamce
- jak wyżej z zewnętrznm modułem - praktycznie stosowany w Audi i VW
- kamera LOW - izi job - instukcja co i jak w moim innym temacie, tutaj:
viewtopic.php?f=59&t=7028&start=82
W moim przypadku kompromisem będzie/jest brak możliwości rozłączenia wiązki w przypadku demontażu klapy (stłuczka, naprawa itp.).
Nie chcę demontować połowy bagażnika aby dostać się do fabrycznych przelotek. Jak ktoś lubi/chce nikt nie broni. Ja nie robię.
3. Co będzie potrzebne do zrobienia moda:
a. materiały
- kamera cofania z liniami skrętnymi 3V0 827 566 A - szt. 1
- kabel koncentryczny RG174 - 10mb
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) żeńskie 2 szt.
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) męskie 1 szt.
- piny 000 979 009E lub odpowiedniki TE Connectivity MQS do zaciskania
- przewód 0,25 - 0,5 mm^2 4*10 mb
b. narzędzia
- wkrętak Torx 20
- wkrętak elektryczny z nasadką kątową Torx 20
- nylonowe łyżki do demontażu tapicerki
- folia samoprzylepna (budowlana) do zabezpieczenia tapicerki dachu, słupków przed zabrudzeniem (coś a'la stretch z klejem)
- lutownica, cyna, topnik, taśmeksy izolacyjne
- zaciskarka po złącz FAKRA HT-336G RG58/174 Crimping Tool - szt. 1
- zaciskarka do pinów MQS
- VCDS i Odis Service (w przypadku kalibracji)
- szablon testowy i dalmierz laserowy do kalibracji kamery
4. Przebieg prac.
4.1 Przygotowanie wiązek
*** To akurat można robić podczas pracy.
4.2 Demontaż schowka pasażera
*** Jest to czynność niezbędna, gdyż przewody radia są za krótkie, aby radio można było wymontować - sorry Simply Clever.
- zdejmujemy boczną osłonę deski - uważamy, żeby nie złamać mocowania między klapką a osłoną progu, czyli klapkę wyczepiamy od góry po wywinięciu uszczelki
- odkręcamy dwie śrubki od spodu. Nie wykręcamy skrajnej lewej śrubki mocującej kokpit do stelaża
- naciskamy dwie skrajne blokady schowka i dajemy schowek na dół do pozycji serwisowej
- usuwamy tłumik otwarcia po prawej stronie - on jest na klik, trzeba go przesunąć w stronę silnika
- po wyczepieniu z szuflady obracamy go do góry i wyjmujemy z obudowy schowka. Da się wtedy odpiąć wtyczkę czujnika otwarcia
- ciągniemy cały schowek do siebie aż wyskoczy z prowadnic, zanim spadnie z hukiem na podłogę odczepiamu po kolei wszelkie wtyczki od żarówiek i przełącznika airbag
- od tej pory nie przekręcamy zapłonu, gdyż zapali nam się błąd poduszek, niby nic ale po co. Można wymontować przełącznik airbag i wpić go do wtyczki - wtedy tak.
- teraz mamy swobodny dostęp do wtyczki quadlock radia. W przypadku Columbusa jest ona wyjątkowo biedna w stosunku do S2. Z cekawych rzeczy są dwa światłowody i dwie magistrale CAN. Poza tym zasilanko, jakiś blutucz i to by było na tyle. No i od cholery wtyczek koncentrycznych - Bóg to raczy wiedzieć od czego.
4.3 Demontaż plastików klapy tylnej
*** W pierwszej kolejności zdejmujemy ramkę okna. W tym celu demontujemy dwa kołki na których wiszą sznurki półki. następnie wyczepiamy od dołu boki w kierunku wnętrza. Jak już mamy to wyczepione, to całość ciągniemy do dołu (przy otwartej klapie). Teraz część włochata. Zaczynamy od zamka. Mając latarkę po kolei wyczepiamy spinki. A trzymają jak bezrobotni zasiłek. I łatwo je wyrwać. Spokojnie powoli.
4.4 Przeprowadzenie wiązki
*** W odróżnieniu od S2 i O3 tutaj nie ma filozofii, gdyż wiązka nie idzie wewnątrz ramki okna a po niej. Jedyna kłopotliwość to przeciągnięcie jej przez gumową harmonijkę. Polecam wyciągnąć rączkę podsufitki. Unikniemy dzięki temu złamaniu podsufitki w miejscu tej rączki i będziemy mieli łatwiejszą robotę. Ja puściłem kable progiem do schowka. Starałem się niczego nie demontować co jest niezbędne.
5. Kodowanie
- do gatewaya dodaje się moduł 6C
- w module Parktronic w bajcie 02 koduje się kamerę cofania, że jest
- w samej kamerze, ja zakodowałem następująco: 04840101A600201F000040 - takie kodowanie znalazłem w kilku S3 w necie, bez tego się krzaczyło i nie chciało działać.
- w module 5F kodujemy kamerę, dokładnie tak samo jak kamerę LOW
6. Kalibracja
W przypadku zakupu kamery używanej z Superba kalibracja nie będzie potrzebna.
Jeżeli jednak kamera nie jest z Superba to są dwa wyjścia - nie ruszać albo przekodować i kalibrować.
Do kalibracji używamy wydrukowanego wzorca, ODISa i dalmierza laserowego.
Przebieg kalibracji - TBD
*** Na razie tyle - więcej będzie jak urzeźbię.
Można śmiało komentować, updateowany będzie pierwszy post.
1. Co to jest, jak to działa?
W odróżnieniu od kamery LOW ta kamera wyposażona jest dodatkowo w moduł, który współpracuje z CAN pojazdu i odczytuje między innymi położenie kierownicy, wrzucenie wstecznego i inne parametry. Trochę togo jest. Dzięki temu nie trzeba stosować dodatkowego modułu, a jedynie dociągnąć zasilanie i CAN. Kamera na generowany obraz sama nanosi linie dynamiczne i wysyła to do radia, dla którego to wszystko jedno co dostaje.
2. Rodzaje kamer, które nadadzą się do S3, kompromisy.
Rodzaje kamer są dwa, a w zasadzie trzy, tyle że w Superbie montowany jest zawsze jeden rodzaj:
- kamera z liniami skrętnymi z modułem zintegrowanym z kamerą w klamce
- jak wyżej z zewnętrznm modułem - praktycznie stosowany w Audi i VW
- kamera LOW - izi job - instukcja co i jak w moim innym temacie, tutaj:
viewtopic.php?f=59&t=7028&start=82
W moim przypadku kompromisem będzie/jest brak możliwości rozłączenia wiązki w przypadku demontażu klapy (stłuczka, naprawa itp.).
Nie chcę demontować połowy bagażnika aby dostać się do fabrycznych przelotek. Jak ktoś lubi/chce nikt nie broni. Ja nie robię.
3. Co będzie potrzebne do zrobienia moda:
a. materiały
- kamera cofania z liniami skrętnymi 3V0 827 566 A - szt. 1
- kabel koncentryczny RG174 - 10mb
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) żeńskie 2 szt.
- złącze FAKRA bez kodowania (zielone) męskie 1 szt.
- piny 000 979 009E lub odpowiedniki TE Connectivity MQS do zaciskania
- przewód 0,25 - 0,5 mm^2 4*10 mb
b. narzędzia
- wkrętak Torx 20
- wkrętak elektryczny z nasadką kątową Torx 20
- nylonowe łyżki do demontażu tapicerki
- folia samoprzylepna (budowlana) do zabezpieczenia tapicerki dachu, słupków przed zabrudzeniem (coś a'la stretch z klejem)
- lutownica, cyna, topnik, taśmeksy izolacyjne
- zaciskarka po złącz FAKRA HT-336G RG58/174 Crimping Tool - szt. 1
- zaciskarka do pinów MQS
- VCDS i Odis Service (w przypadku kalibracji)
- szablon testowy i dalmierz laserowy do kalibracji kamery
4. Przebieg prac.
4.1 Przygotowanie wiązek
*** To akurat można robić podczas pracy.
4.2 Demontaż schowka pasażera
*** Jest to czynność niezbędna, gdyż przewody radia są za krótkie, aby radio można było wymontować - sorry Simply Clever.
- zdejmujemy boczną osłonę deski - uważamy, żeby nie złamać mocowania między klapką a osłoną progu, czyli klapkę wyczepiamy od góry po wywinięciu uszczelki
- odkręcamy dwie śrubki od spodu. Nie wykręcamy skrajnej lewej śrubki mocującej kokpit do stelaża
- naciskamy dwie skrajne blokady schowka i dajemy schowek na dół do pozycji serwisowej
- usuwamy tłumik otwarcia po prawej stronie - on jest na klik, trzeba go przesunąć w stronę silnika
- po wyczepieniu z szuflady obracamy go do góry i wyjmujemy z obudowy schowka. Da się wtedy odpiąć wtyczkę czujnika otwarcia
- ciągniemy cały schowek do siebie aż wyskoczy z prowadnic, zanim spadnie z hukiem na podłogę odczepiamu po kolei wszelkie wtyczki od żarówiek i przełącznika airbag
- od tej pory nie przekręcamy zapłonu, gdyż zapali nam się błąd poduszek, niby nic ale po co. Można wymontować przełącznik airbag i wpić go do wtyczki - wtedy tak.
- teraz mamy swobodny dostęp do wtyczki quadlock radia. W przypadku Columbusa jest ona wyjątkowo biedna w stosunku do S2. Z cekawych rzeczy są dwa światłowody i dwie magistrale CAN. Poza tym zasilanko, jakiś blutucz i to by było na tyle. No i od cholery wtyczek koncentrycznych - Bóg to raczy wiedzieć od czego.
4.3 Demontaż plastików klapy tylnej
*** W pierwszej kolejności zdejmujemy ramkę okna. W tym celu demontujemy dwa kołki na których wiszą sznurki półki. następnie wyczepiamy od dołu boki w kierunku wnętrza. Jak już mamy to wyczepione, to całość ciągniemy do dołu (przy otwartej klapie). Teraz część włochata. Zaczynamy od zamka. Mając latarkę po kolei wyczepiamy spinki. A trzymają jak bezrobotni zasiłek. I łatwo je wyrwać. Spokojnie powoli.
4.4 Przeprowadzenie wiązki
*** W odróżnieniu od S2 i O3 tutaj nie ma filozofii, gdyż wiązka nie idzie wewnątrz ramki okna a po niej. Jedyna kłopotliwość to przeciągnięcie jej przez gumową harmonijkę. Polecam wyciągnąć rączkę podsufitki. Unikniemy dzięki temu złamaniu podsufitki w miejscu tej rączki i będziemy mieli łatwiejszą robotę. Ja puściłem kable progiem do schowka. Starałem się niczego nie demontować co jest niezbędne.
5. Kodowanie
- do gatewaya dodaje się moduł 6C
- w module Parktronic w bajcie 02 koduje się kamerę cofania, że jest
- w samej kamerze, ja zakodowałem następująco: 04840101A600201F000040 - takie kodowanie znalazłem w kilku S3 w necie, bez tego się krzaczyło i nie chciało działać.
- w module 5F kodujemy kamerę, dokładnie tak samo jak kamerę LOW
6. Kalibracja
W przypadku zakupu kamery używanej z Superba kalibracja nie będzie potrzebna.
Jeżeli jednak kamera nie jest z Superba to są dwa wyjścia - nie ruszać albo przekodować i kalibrować.
Do kalibracji używamy wydrukowanego wzorca, ODISa i dalmierza laserowego.
Przebieg kalibracji - TBD
*** Na razie tyle - więcej będzie jak urzeźbię.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- gachul
- Posty: 3888
- Rejestracja: 16 paź 2010, o 11:35
- Samochód: Superb III 4x4
- Silnik: 2.0TSI (280KM)
- Aktualnie: CS rullez :P
- Imię: Grzesiek
- Lokalizacja: Limanowa/Łódź
- Kontakt:
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
ej.... nie zapomnaiłeś o czymś?????/ co ze spryskiwaczem??? jak juz ciągniesz kabel do kamery to moze trzeba by było węźyk wsadzić. Wydaje mi sie ze sryskiwacz jest nie tyle bajerem co koniecznością
...prawdziwy mężczyzna nie je miodu...prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły...
- Camillinhio
- Posty: 5897
- Rejestracja: 8 wrz 2013, o 09:56
- Samochód: Inny
- Silnik: Inny
- Lokalizacja: Wrocław
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Sam wężyk tu chyba sprawy nie załatwia.
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
U mnie na razie tego nie będzie.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Bangla
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- Łuki_ssuperb
- Posty: 5377
- Rejestracja: 9 gru 2015, o 13:56
- Samochód: Superb III
- Silnik: 2.0TDI (190KM)
- Aktualnie: Co by tu pomodzić...
- Lokalizacja: Warszawa
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
szkoda ze do SII nie mozna kamery ze skretnymi liniami wrzucić
Wilki nie przejmują się tym co sądzą o nich barany...
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Można. Tylko więcej yebania z tym jest.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- Łuki_ssuperb
- Posty: 5377
- Rejestracja: 9 gru 2015, o 13:56
- Samochód: Superb III
- Silnik: 2.0TDI (190KM)
- Aktualnie: Co by tu pomodzić...
- Lokalizacja: Warszawa
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
duzo wiecej?
Wilki nie przejmują się tym co sądzą o nich barany...
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Dużo. Osobny sterownik dochodzi i kalibracja.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- kamracik
- Zasłużony
- Posty: 7444
- Rejestracja: 10 paź 2014, o 10:52
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
- Lokalizacja: Łódź
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Enri, a patrzyłeś jak te linie mają się do rzeczywistości? W sensie czy jak pokażą, że zmieścisz się pomiędzy dwa słupki to faktycznie tak jest?
- Łuki_ssuperb
- Posty: 5377
- Rejestracja: 9 gru 2015, o 13:56
- Samochód: Superb III
- Silnik: 2.0TDI (190KM)
- Aktualnie: Co by tu pomodzić...
- Lokalizacja: Warszawa
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
no to olewamEnriquez pisze:Dużo. Osobny sterownik dochodzi i kalibracja.
Wilki nie przejmują się tym co sądzą o nich barany...
- Enriquez
- Administrator
- Posty: 13611
- Rejestracja: 2 cze 2012, o 09:20
- Samochód: Inny
- Rocznik: 2022
- Silnik: Inny
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Łódź - Wieś ELW
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Kamracik. Zgadnij.
Pozdrawiam
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
Marcin
---
Nie udzielam porad technicznych na PW. Nie podejmuję się wykonywania żadnych modyfikacji w cudzych samochodach. Proszę mnie o to nie pytać.
- kamracik
- Zasłużony
- Posty: 7444
- Rejestracja: 10 paź 2014, o 10:52
- Samochód: Superb II combi
- Silnik: 1.8TSI CDAA (160KM)
- Lokalizacja: Łódź
Re: SIII Kamera cofnia Highline - Tutorial - work in progres
Wiesz, że jestem daleki od jakiegokolwiek zaufania elektronice. Ciekawi mnie tylko czy w jakikolwiek sposób to ma odniesienie do rzeczywistości czy ot taki kolejny bajer, a i tak przerysujesz bok.
W sensie czy to ma jakąkolwiek wartość praktyczną
W sensie czy to ma jakąkolwiek wartość praktyczną