Wymiana oleju na własną rękę

kefirek
Posty: 393
Rejestracja: 16 lis 2020, o 18:17
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: kefirek »

A tak przy okazji ile wchodzi oleju przy wymianie z filtrem do 2,0TDI 200KM? Opakowanie 5l starczy?
jackstrong
Posty: 35
Rejestracja: 27 lip 2020, o 20:25
Samochód: Superb III combi
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: jackstrong »

kefirek pisze: 21 mar 2021, o 20:57 A tak przy okazji ile wchodzi oleju przy wymianie z filtrem do 2,0TDI 200KM? Opakowanie 5l starczy?
Spokojnie 5 litrów starczy.
kefirek
Posty: 393
Rejestracja: 16 lis 2020, o 18:17
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: kefirek »

No właśnie chyba nie do końca. Silnik 2,0TDI 147kW/200KM jest to silnik o kodzie DTUA czyli inny aniżeli stare 2,0 TDI 147kW/190 koni z kodami DDMA, DFHA. Te silniki potrzebują 4,7litra. Info w sieci na temat DTUA praktycznie żadne. Filtr oleju inny aniżeli dla wersji 140kW. Mało która wyszukiwarka oleju/filtra na stronach producenta uwzglednia ten silnik w wyszukiwarce dla skody. Dla Passata z tym silnikiem Fuchs twierdzi używać specjalnego oleju OEM, Valvoline znajduje 0W30 i podaje że pojemność olejowa to 5,5litra. Obecnie dostępny tylko oryginalny filtr oleju, zamienników Manna, Knechta, Filtrona, Purfluxa brak. Hgnest tylko znajduje zamiennik ale nie do kupienia.
Temat będę drążył bo już prawie 4tys nalatane i wypada zrobić 1 wymianę, a że z założenia nie ufam ASO i auta serwisuje samodzielnie to trzeba się dokształcić. Muszę ogarnąć pełna ETKE serwisowa to będzie znacznie łatwiej.
mkuldane
Posty: 51
Rejestracja: 25 sty 2021, o 19:06
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)
Imię: Marcin

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: mkuldane »

^^ a tak banalne pytanie jak specyfikacja oleju, ktory można lać w ten silnik na własną rękę? Po tez chcę po ok.4-5 tyś wymienić i potem co ok. 15 a nie 30. Tylko, że zdaje sie, że trzeba lać to co producent dopuszcza. Zwłaszcza, że dopłaciłem za przełużoną gwarancję i nie chcę, żeby "w razie W" czegoś mi nie zrobili, bo olej nie taki lałem. Na innym forum jest taki oblatany w olejach gość i napisał mi tak:
w trybie LL stosuje się 0W20 z aprobatą VW 508.00/509.00, to taki musisz lać, bo producent nie przewiduje możliwości żonglowania parametrami oleju podczas trwania pakietu przeglądów. Inaczej możesz go nawet utracić (takie jest stanowisko Volkswagen Leasing). Oczywiście możesz stosować dowolny olej, byle miał tę wymaganą aprobatę. Czyli do sprawdzenia w książce albo gdziekolwiek, jaka jest rekomendowana aprobata w tym aucie. Bo generalnie oprócz tego 0W20 VW 508.00/509.00 nie ma problemu (natury technicznej), by używać 0W30/5W30 VW 504.00/507.00, co rzecz jasna byłoby rozwiązaniem lepszym
W książce napisali tylko o olejach, które można "dolać w nagłym przypadku, w ilości nie większej niż 0,5l". Jak sprawdzić tą wymaganą aprobatę?
kefirek
Posty: 393
Rejestracja: 16 lis 2020, o 18:17
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: kefirek »

Ale w który? DTUA? Ja dostałem info z ASO że do mojego Vinu przypisana jest norma VW504/507. Czyli jak wyżej 5W30 lub 0W30. Jakkolwiek wyszukiwarki oleju które mają już silnik DTUA wskazują tylko 0W30 i taki będę kupował pewnie dla siebie.
mkuldane
Posty: 51
Rejestracja: 25 sty 2021, o 19:06
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)
Imię: Marcin

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: mkuldane »

2,0 TDI 200KM (tegoroczny-poliftowy), czyli chyba DTUA (taki jak Twój?).
kefirek
Posty: 393
Rejestracja: 16 lis 2020, o 18:17
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: kefirek »

Tak taki sam, więc u mnie jest jak wyżej czyli norma 504/507. Jak pisałem ja idę w 0W30 zapewne Valvoline bo Fuchs nie robi takiego. Jakkolwiek póki co nie wiadomo ile go tam wchodzi. Jakikolwiek filtr/korek będę miał do piątku także przed świętami może uda się wymienić na kanale.
SE7
Posty: 202
Rejestracja: 10 lut 2020, o 19:09
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: SE7 »

Mrozy przewidują, że chcesz lać 0-30? Lej 5-30 i będzie ok.
RobertZ
Posty: 9
Rejestracja: 7 gru 2020, o 16:30
Samochód: Superb III combi Facelift
Silnik: Inny

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: RobertZ »

mam DTUA i robiłem wymianę oleju po 2 tys. km. Oleju wyfakturowali 5,5 litra i był to 0W30.
mkuldane
Posty: 51
Rejestracja: 25 sty 2021, o 19:06
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)
Imię: Marcin

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: mkuldane »

Też mi potwierdzili z serwisu, że do DTUA wchodzi 5,5 litra 0W30. W serwisie leją Castrol, ale może być dowolny inny z aprobatą VW 507.
kefirek
Posty: 393
Rejestracja: 16 lis 2020, o 18:17
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: kefirek »

A mi weszło jak na złość 5,4 litra 😜. Generalnie wymiana oleju na własną rękę prosta i bez problemowa. Jak jest chęć to mogę jakiegoś prostego tutka napisać, bo zdjęcia robiłem.
arczi901
Posty: 212
Rejestracja: 24 lut 2021, o 15:23
Samochód: Inny
Silnik: Inny

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: arczi901 »

kefirek pisze: 10 kwie 2021, o 20:18 A mi weszło jak na złość 5,4 litra 😜. Generalnie wymiana oleju na własną rękę prosta i bez problemowa. Jak jest chęć to mogę jakiegoś prostego tutka napisać, bo zdjęcia robiłem.
Nie obrażę się jak wrzucisz w tym wątku
kefirek
Posty: 393
Rejestracja: 16 lis 2020, o 18:17
Samochód: Superb III combi 4x4 Facelift
Silnik: 2.0TDI (190KM)

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: kefirek »

No to po kolei, krótki turtorial wymiany oleju w Superbie S3, silnik DTUA (200KM diesel, zapewne w innych bardzo podobnie)
Potrzebne narzędzia:
Klucze (najlepiej nasadowe lub oczkowe) w rozmiarach 13mm, 19mm, 24mm. Końcówka Torx T25, klucz imbusowy 10mm. Pojemnik na stary olej.
Potrzebny materiał:
Filtr oleju (w przypadku silnika DTUA nr katalogowy to: 05L115562A, na chwilę obecną brak zamienników, trzeba kupować oryginalny, ale w konfiguratorach Filtrona i Manna jest już info, że w trakcie opracowywania).
6 litrów oleju w specyfikacji VW 504 000/507 000. Normie tej odpowiadają zarówno oleje 5W30 jak i 0W30. Jakkolwiek rozmawiając kiedyś w ASO polecali aby kupować wersję 0W30. W moim przypadku był to Valvoline SYNPOWER XL-III C3 0W30.

1) Uruchamiamy auto i rozgrzewamy olej do temperatury ~60/70 stopni
2) Odkręcamy wlew oleju/wyciągamy bagnet
3) Na kanale/podnośniku odkręcamy zaznaczone śruby od osłony silnika/skrzyni. Klucze 13mm, oraz torx T25. W przypadku braku osłony pomijamy ten krok.
Obrazek Obrazek Obrazek
4) Odkręcamy korek spustu oleju kluczem 19mm. Podstawiając wiadro/inny pojemnik do złapania starego oleju. UWAGA olej po rozgrzaniu jest ciepły także ostrożnie aby się nie poparzyć.
Obrazek
5) Po zlaniu 99% oleju podstawiamy miskę na jakiejś podporze, tak aby olej wykapał się do końca i zabieramy się za filtr.
6) Filtr oleju w przypadku silnika DTUA umieszczone jest dosyć głęboko i dodatkowo zasłania go bodajże pompa wody, którą należy odkręcić. Odkręcamy śrubę na torxa T25 (strzałka), luzujemy stalową opaskę i następnie odsuwamy ustrojstwo na bok. Nie bać się, że coś z niej odpadnie bądź się rozłączy bo sa podpięte do niej dwa węże od układu chłodniczego oraz kabel zasilający. Teoretycznie można odłączyć wtyczkę elektryczną przez co będzie jeszcze więcej miejsca aby dostać się do filtra. Jakkolwiek ja tego nie robiłem i nie widzę takiej potrzeby.
Obrazek
7) Aby zdemontować filtr oleju mamy dwie opcje:
a) odkręcamy cały filtr oleju kluczem 24mm. Podstawiamy jakiś niewielki pojemnik bo oczywiście z filtra poleje się olej. Jak łatwo się domyślić olej poleci także na inne elementy po drodze.
b) na obudowie filtra znajduje się miejsce na klucz imbusowy 10mm. Odkręcamy imbusem korek co spowoduje opróżnienie obudowy filtra z oleju w bardziej cywilizowany sposób aniżeli w pkt a). Wybór zależy od Was. Na koniec odkręcamy obudowę jak w dla pkt a)
8) Wyjmujemy stary wkład filtra (trzeba mocno pociągnąć) i wsadzamy nowy. Oczywiście wkład wsadzamy w odpowiednim kierunku, tzn. zaczepy na filtrze wchodzą do wewnątrz i muszą zaskoczyć, tak aby wkład trzymał się sam i nie wypadał. Zakładamy nowe oringi które znajdują się w paczce z filtrem.
9) Nowe oringi zwilżamy olejem i zakręcamy obudowę na swoje miejsce (jeśli wykręcaliśmy korek, nie zapomnieć o nim). Na obudowie podane sa momenty dokręcania (jeśli dobrze pamiętam, 2,5Nm korek, 25Nm obudowa). Jeśli nie mamy klucza dynamometrycznego dokręcamy wg starej i niezmiennej zasady na czucie :) czyli tyle ile pary w rękach i potem kluczem o 45-90 stopni (z czuciem!!) Pamiętajcie, że obudowa filtra jest plastikowa więc jeśli przesadzimy w momentem możemy przekręcić gwint.
10) Wracamy do miski. Stary olej pewnie wykapał się w 99,99% także zakręcamy korek wraz z uszczelką. Wytyczne ASO mówią ponoć żeby zakładać nowy - nie miałem pod rękę więc założony stary. Zresztą od zawsze we wszystkich samochodach zawsze używałem tych samych korków i wszystko było szczelne.
11) Myjemy wszystko zmywaczem do hamulców i montujemy zdemontowaną opaskę pompy wody z pkt. 6
12) Zalewamy olej. Po wlaniu ~5 litrów na bagnecie będzie pokazywało około 3/4 skali, także odpalamy auto, aby nowy olej rozprowadził się w układzie i zalał filtr oleju, po czym uzupełniamy do 3/4 skali.
13) Sprawdzamy czy nic nie cieknie na dole. Jeśli nie to przykręcamy obudowę silnika i gotowe. Można cieszyć się z wymiany oleju, a w kieszeni zostanie pewnie z 200PLN.
14) Co ze starym olejem? To już pozostawiam do decyzji właściciela, ale nie wyobrażam sobie, że ktoś spuści to do kanalizacji bądź wyleje do kanału. Moje stare oleje trafiają do beczki w pracy gdzie następnie jadą do firmy zajmującej się utylizacją tego typu produktów.

Może się komuś przyda, a jak będzie zainteresowanie to postaram się zrobić podobny tutek z wymiany spreżyn na Eibachy.
arczi901
Posty: 212
Rejestracja: 24 lut 2021, o 15:23
Samochód: Inny
Silnik: Inny

Re: Wymiana oleju na własną rękę

Post autor: arczi901 »

kefirek pisze: 11 kwie 2021, o 22:09 No to po kolei, krótki turtorial wymiany oleju w Superbie S3, silnik DTUA (200KM diesel, zapewne w innych bardzo podobnie)
Potrzebne narzędzia:
Klucze (najlepiej nasadowe lub oczkowe) w rozmiarach 13mm, 19mm, 24mm. Końcówka Torx T25, klucz imbusowy 10mm. Pojemnik na stary olej.
Potrzebny materiał:
Filtr oleju (w przypadku silnika DTUA nr katalogowy to: 05L115562A, na chwilę obecną brak zamienników, trzeba kupować oryginalny, ale w konfiguratorach Filtrona i Manna jest już info, że w trakcie opracowywania).
6 litrów oleju w specyfikacji VW 504 000/507 000. Normie tej odpowiadają zarówno oleje 5W30 jak i 0W30. Jakkolwiek rozmawiając kiedyś w ASO polecali aby kupować wersję 0W30. W moim przypadku był to Valvoline SYNPOWER XL-III C3 0W30.

1) Uruchamiamy auto i rozgrzewamy olej do temperatury ~60/70 stopni
2) Odkręcamy wlew oleju/wyciągamy bagnet
3) Na kanale/podnośniku odkręcamy zaznaczone śruby od osłony silnika/skrzyni. Klucze 13mm, oraz torx T25. W przypadku braku osłony pomijamy ten krok.
Obrazek Obrazek Obrazek
4) Odkręcamy korek spustu oleju kluczem 19mm. Podstawiając wiadro/inny pojemnik do złapania starego oleju. UWAGA olej po rozgrzaniu jest ciepły także ostrożnie aby się nie poparzyć.
Obrazek
5) Po zlaniu 99% oleju podstawiamy miskę na jakiejś podporze, tak aby olej wykapał się do końca i zabieramy się za filtr.
6) Filtr oleju w przypadku silnika DTUA umieszczone jest dosyć głęboko i dodatkowo zasłania go bodajże pompa wody, którą należy odkręcić. Odkręcamy śrubę na torxa T25 (strzałka), luzujemy stalową opaskę i następnie odsuwamy ustrojstwo na bok. Nie bać się, że coś z niej odpadnie bądź się rozłączy bo sa podpięte do niej dwa węże od układu chłodniczego oraz kabel zasilający. Teoretycznie można odłączyć wtyczkę elektryczną przez co będzie jeszcze więcej miejsca aby dostać się do filtra. Jakkolwiek ja tego nie robiłem i nie widzę takiej potrzeby.
Obrazek
7) Aby zdemontować filtr oleju mamy dwie opcje:
a) odkręcamy cały filtr oleju kluczem 24mm. Podstawiamy jakiś niewielki pojemnik bo oczywiście z filtra poleje się olej. Jak łatwo się domyślić olej poleci także na inne elementy po drodze.
b) na obudowie filtra znajduje się miejsce na klucz imbusowy 10mm. Odkręcamy imbusem korek co spowoduje opróżnienie obudowy filtra z oleju w bardziej cywilizowany sposób aniżeli w pkt a). Wybór zależy od Was. Na koniec odkręcamy obudowę jak w dla pkt a)
8) Wyjmujemy stary wkład filtra (trzeba mocno pociągnąć) i wsadzamy nowy. Oczywiście wkład wsadzamy w odpowiednim kierunku, tzn. zaczepy na filtrze wchodzą do wewnątrz i muszą zaskoczyć, tak aby wkład trzymał się sam i nie wypadał. Zakładamy nowe oringi które znajdują się w paczce z filtrem.
9) Nowe oringi zwilżamy olejem i zakręcamy obudowę na swoje miejsce (jeśli wykręcaliśmy korek, nie zapomnieć o nim). Na obudowie podane sa momenty dokręcania (jeśli dobrze pamiętam, 2,5Nm korek, 25Nm obudowa). Jeśli nie mamy klucza dynamometrycznego dokręcamy wg starej i niezmiennej zasady na czucie :) czyli tyle ile pary w rękach i potem kluczem o 45-90 stopni (z czuciem!!) Pamiętajcie, że obudowa filtra jest plastikowa więc jeśli przesadzimy w momentem możemy przekręcić gwint.
10) Wracamy do miski. Stary olej pewnie wykapał się w 99,99% także zakręcamy korek wraz z uszczelką. Wytyczne ASO mówią ponoć żeby zakładać nowy - nie miałem pod rękę więc założony stary. Zresztą od zawsze we wszystkich samochodach zawsze używałem tych samych korków i wszystko było szczelne.
11) Myjemy wszystko zmywaczem do hamulców i montujemy zdemontowaną opaskę pompy wody z pkt. 6
12) Zalewamy olej. Po wlaniu ~5 litrów na bagnecie będzie pokazywało około 3/4 skali, także odpalamy auto, aby nowy olej rozprowadził się w układzie i zalał filtr oleju, po czym uzupełniamy do 3/4 skali.
13) Sprawdzamy czy nic nie cieknie na dole. Jeśli nie to przykręcamy obudowę silnika i gotowe. Można cieszyć się z wymiany oleju, a w kieszeni zostanie pewnie z 200PLN.
14) Co ze starym olejem? To już pozostawiam do decyzji właściciela, ale nie wyobrażam sobie, że ktoś spuści to do kanalizacji bądź wyleje do kanału. Moje stare oleje trafiają do beczki w pracy gdzie następnie jadą do firmy zajmującej się utylizacją tego typu produktów.

Może się komuś przyda, a jak będzie zainteresowanie to postaram się zrobić podobny tutek z wymiany spreżyn na Eibachy.
Dziękuję
ODPOWIEDZ