W związku z nadwyżką wolnego czasu w Święta postanowiłem napisać kilka słów n/t swoich odczuć z użytkowania nowego Superba na przestrzeni ostatnich 6 m-cy i 15k km

Na temat powodu wyboru takiego a nie innego auta nie będę się wywnętrzał i bardzo proszę mędrców którzy mają odpowiedź na każde pytanie i wiedzą lepiej co komu potrzeba o nie komentowanie. Są tu tacy

Dość powiedzieć że z różnych względów pasuje mi właśnie doposażona Skoda. Aż i tylko Skoda


Pierwsze wrażenie po odbiorze było, hmm... takie sobie.
1. Linia: auto straciło wyrazistość vs S3FL, Linie się wyobliły, z boku wygląda jak napompowany wieloryb. Przód jeszcze jakoś (choć jak w każdej współczesnej Skodzie), ale tył juz słabo (np IMO tylne lampy są nieadekwatnie małe i nieproporcjonalne do wielkości tyłu).
2. Wnętrze: Mały ekran zegarów TFT (w Corolli jest większy), wyświetlacz centralny standardowo jak w dzisiejszych czasach, czyli pamiętam jak w domu miałem mniejszy TV



3. Silnik: Przez pierwsze kilka tysięcy miałem wrażenie że brakuje mu mocy ale teraz nie mam zastrzeżeń. Spalanie w okolicach 8-8,5l (większość poza miastem i trasa). Na codzień jest wystraczająco dynamiczne, chociaż jak pojawi się know-how z pewnością dostanie program (jak wszystkie poprzednie). Zdecydowanie polecam pierwszą wymianę oleju po 2-3 tys km. Żałuję że nie zrobiłem zdjęcia tego co było w filtzre oleju (który nota-bene jest wielkości wałeczka z rolki papieru toaletowego...

4. Skrzynia/napęd: Przekładnia zestrojona jak w poprzednich modelach, czyli ustawiając D silnik pracuje na minimalnych obrotach, skrzynia myśli zanim się zdecyduje którym biegiem chce jechać. Dopiero na S pozwala silnikowi pracować w sensownych zakresie obrotów, ale tu z kolei zdarza się szarpnąć. To kolejny temat dla którego trzeba będzie zrobić ingerencję w soft . Co do działania 4x4 jeszcze nie mam żadnych obserwacji. Mam wcześniejsze doświadczenia z quattro w Audi, AWD z Subaru i 4x4 z Jeepa więc zobaczymy jak działa Haldex.
5. Zawieszenie: tu mam największą zagwozdkę. Musze przyznać że DCC sprawuje się fenomenalnie. Prowadzenie auta w szybkich zakrętach jest perfekcyjne, zdecydowanie lepiej trzyma się drogi niż poprzednie S3 FL, również po wymianie amortyzatorów (oryginalne wytrzymały 110t km i się wylały). Samochód trzyma się jak przyklejony, nie buja. Natomiast faktem jest, że odgłosy dobiegające z zawieszenia (szczególnie na małych, krótkich nierównościach, przejazdach przez tory etc) to jakiś dramat. Stuki które pojawiają się w kabinie to porażka w aucie za ćwierć bańki...

Trochę pomogło zmniejszenie ciśnienia w kołach do 2,5b, ale nadal to nie to.
6. Lampy: TOP LED Matrix to petarda. Superby zawsze miały dobre światła, ale to co mam teraz to miazga. Jazda w nocy to przyjemność.
7. Infotainment: wbrew krytycznym opiniom nie mam żadnych zastrzeżeń. Działa szybko, płynnie, nie wiesza się, Android Auto działa płynnie i bez problemów.
8. Systemy bezpieczeństwa: no tu Skoda mogła się bardziej postarać. Mam porównanie z Camry którą poruszam się równolegle i tam wszystko po prostu "się dzieje", w Skodzie natomiast nie mam do niech zaufania. Trudno to opisać. Raz zdarzyła mi się też awaria przedniej kamery, a co za tym idzie wyłączenie wszystkich systemów i choinka na desce (coś, na co skarży się sporo użytkowników). Ale jak się zapaliła tak zniknęła i więcej się nie pojawiła. Tu Skoda pewnie będzie musiała zrobić jakąś "łatkę" by to poprawić.
Z rzeczy które trwale mnie wkurzają:
1. Brak schowka na okulary i idiotycznie "zorganizowany" schowek w podłokietniku
2. "Walenie" zawieszenia
3. Dość wysoka pozycja za kierownicą (to chyba wynika z sumy wysokości zawieszenia w związku z 4x4 i wysokości fotela z najniższym położeniu ze względu na fotele z masażem). Czasem mam wrażenie pozycji jak w SUVie, czego nie lubię.
4. Czujnik bezdotykowego otwierania tylnej klapy działa losowo, w związku z tym z niego nie korzystam bo muszę wyglądać idiotycznie machając nogą pod zderzakiem kiedy nic się w związku z tym nie dzieje

Z perspektywy czasu myślę że to był dobry zakup i w kategorii value for money (którą bardzo sobie cenię) jest mocnym zawodnikiem. Teraz z aktualną wiedzą wybrałbym jednak inną wersję ze względu na to że tłuczące się zawieszenie DCC jest częścią L&K. Nadal byłoby to TSI z 4x4, ale Sportline albo Selection z dobranymi opcjami i "normalnym" zawiasem.