Też miałem napisać, że mądrze napisane. Dodałbym tylko od siebie, że dla mnie premium to nie są technologie, dla mnie akurat premium to tylko komfort, wygoda, relaks, odpoczynek. Premium dla mnie to też porządna jednostka silnikowa. To nie musi być potwór z Audi RS6 czy Porsche, wystarczy, aby to była jednostka, która daje komfort - komfort wyprzedzania, komfort elastyczności na trasie itd. Technologicznie samochód nie musi mieć przynajmniej dla mnie wszystkich najnowszych nowinek, ale wszystko ma dobrze działać, być sprawdzone.
Piszesz, że Skoda nigdy nie będzie premium - to pewnie prawda, Skodzie (jako całej marce) daleko jest do premium. Natomiast w patrząc na ogół marki to Audi i BMW tak samo nie są premium. Oczywiście Audi i BMW mają kilka modeli premium (np. dobrze wyposażona seria 5 w mojej ocenie jest premium, podobnie jak seria 7), ale zdecydowanie nie nazwałbym tak urozmaiconych i tak bogatych w gamie modeli marek premium. BMW i Audi w mojej ocenie to po prostu marki mające pod swoimi skrzydłami ogromną gamę modeli, modeli bardzo tanich jak i bardzo drogich (te bardzo drogie będą często albo modelami sportowymi albo modelami premium). I idąc dalej tym tokiem rozumowania doposażony Superb jak najbardziej jest jakimśtam lekkim premium (dla jednego mniej dla drugiego bardziej, nie ma to znaczenia, jak masz Maybacha to seria 5 to też "jakieśtam premium"), oczywiście może nieco tańszym i nieco uboższym, bo wychodzi po prostu od marki, która głównie wypuszcza twarde plastiki na których sporo zarabia. Ale jeżeli ktoś chce na siłę nie zgadzać się z faktem, że Superb jakimśtam premium jest niech spędzi miesiąc w VW Polo, Skodzie Fabii albo innej Ibizie. Ba, zamiast tej trójki niech spędzi miesiąc w Fiacie Panda albo Tipo. Zapewniam, że przesiadka do Superba przywróci trochę kompas i legendę na właściwsze tory. Niemniej cały mój wywód byłby niczym, gdybym nie napisał gdzie więc
marka premium się zaczyna - ano zaczyna się ona (dla mnie, to prywatna opinia oczywiście) tam, gdzie każdy model łącznie z tym najtańszym i najmniejszym będzie miał wysokiej jakości materiały, dobre spasowanie itd. I dlatego właśnie w mojej ocenie Lexus to zdecydowanie bardziej marka premium niż BMW. Oczywiście większość BMW się przyjemniej prowadzi, ale to Lexus jest wydzieloną marką celową, gdzie nie ma miejsca na ustępstwa. Podobną marką jest też Jaguar i kilka innych, zapewne np. Porsche. Niemniej nie zrozumcie mnie źle - ja nie umniejszam tutaj wcale ani Audi ani BMW - po prostu te marki mają modele premium jak i modele BARDZO-NIE-PREMIUM
Audi i BMW to po prostu marki popularne, jak VW, Skoda czy inny Citroen. A fakt, że w obrębie tych marek jest czasem więcej a czasem mniej modeli premium to już inna sprawa.
Mam nadzieję, że nikomu nie umniejszyłem bądź nie obraziłem, z góry (w sumie z dołu) zapewniam, że nie taki był mój cel.