[S3] Tutorial montaż ori haka/tutorial install towbar Skoda Superb 3V
: 20 kwie 2021, o 15:41
Czołem,
Postanowiłem zrobić tutorial z montażu haka Skoda Superb 3 liftback 2017r 1.8 pb
Potrzebne części i jakie koszty poniosłem:
- Hak z wiazką (allegro) 420 zl - 3V0 903 881A
- Osłona progu 100 zl (udało się nową na allegro) - 3V5 863 459H
- Klamka (z ASO) 60 zł - 3V5 803 847
- Wiązka wewnętrza (od firmy VAG Premium) 310 zł
- Śruby 4x (z ASO) 71 zł - N91173001
- Dioda Led (z ASO) 80 zł - 3v0 919 240
- Moduł (allegro) 309 zł - 5Q0 907 383M
Cześci z ASO z 15% rabatem - po znajomości!
Moduł haka 4 wtyczkowy, pasuje 5Q0907383 D, G, F, M, N
Ponadto podczas kupowania haka używanego, często są uszkodzone wtyczki o nr 8K0 973 703 oraz 1J0 973 803. Zdarza się, że plastik cięgna również 3V5 804 330A (u mnie były uszkodzone - koszty: wtyczki - 26 zł z Allegro, plastik ciągna - 47 zł z ASO)
Mając wszystkie "klamoty", możemy zaczynać. Swoją robotę rozłozylem na kilka dni (brak czasu i pogody). Zacząłem od bagażnika i zamontowaniu modułu oraz przeciągnięcie wiązki do przodu auta.
Proponuję zaopatrzyć się w podobne narzędzia.
Zaczynamy od pozbycia się półki, podłogi i wszystkich zbędnych klamotów z bagażnika.
Odkręcamy osłonę progu, jest jedna śrubka
Następnie szarpiemy osłonę w górę, trzyma się na 4 spinkach.
Odkręcamy śrubki. Dwie na dole w podłodze, jedna za klamką obalenia oparć, jedna za wieszakiem. Kolorem czerwonym zaznaczono gdzie trzeba szarpnąć aby spinka wyskoczyła (siedzi mocna skubana), ale to dopiero po odkręcenie kolejnych dwóch śrubek za biała osłoną słupka C.
Następnie plastik który trzyma półkę bagażnika odciągnąłem na bok, nie wyjmowalem bo coś nie szło. Ogólnie wyszedłem z założenia jak najmniej demontażu. Odginałem!
Kolorem żółtym zaznaczyłem miejsce zamocowania modułu. Szukałem gdzie powinno być orginalnie ale ciągle coś mi rozstaw śrub nie pasował itd. Postanowiłem przykleić na taśmę dwustronną. Trzyma się jak bezrobotny zasiłku. Wiązkę położyłem wzdłuż innych kabli, mocując trytytkami! Masa przykręcona!
Następnie za pomocą pilota (Leroy Merlin był zamknięty - aby kupić trochę drutu, to użyłem gałązki z drzewka żony hehe). Oczywiście wszystko przymocowane gdzie się dało na trytytki.
Osłonę progu szarpiemy do góry, trzyma się na spinkach. Ja demontowalem troszeczkę z tyłu i przodu, następnie przecisk!
Następnie wyjmujemy klamkę od pokrywy silnika. W tym celu wyjmujemy blokadę z tyłu klamki. Wyjmujemy małą zaślepkę i odkręcamy śrubkę. Mała osłona out!
Teraz przechodzimy do podłączenia wiązki. Wiązkę zakupiłem od VAG Premium z allegro bez cięcia i lutowania. Wystarczy wyjąć odpowiednie piny/konektory z wtyczek BCM oraz podłączyć się w skrzynce bezpieczników w puste miejsca.
Ale najpierw odłączamy akumulator i robimy porządek z plastikami, tak aby mieć swobodny dostęp. Mały schowek również wyciągamy!!
Podważamy i wyciągamy osłonę plastikową. Będziemy mieli lepsze spojrzenie na wtyczki A, B, C w module BCM.
Oznaczenia wtyczek zaczynając od strony silnika to A, B, C.
Aby wyjąć wtyczkę należy wdusić "cycek" i pociągnąć za biała wajchę.
Następnie musimy dobrać się do pinów. W tym celu musimy przeciąć "trytytkę" a następnie odchylić zabezpieczenie i wysunąć wkład.
Podłączenie odbywało się wg instrukcji. Podkreślam jeszcze raz było bez cięcia!!!
Nie potrzeba specjalnych wyjmaków. Wystarczy mały, cienki śrubokręt.
Teraz przechodzimy do bezpieczników. Od razu mówię, tutaj będą .. uje, ku..y itp leciały.
Nic nie odkręcamy!! Na rysunku zaznaczyłem gdzie trzeba zwolnić blokady aby wysunąć kasetę z bezpiecznikami.
Mi przeszkadzał plastik nad schowkiem aby wysunąć kasetę. Uciąłem go trochę, nie widać go, nie słuchać i czuć. Wiec ciąć śmiało.
Ponadto wyjąłem kilka dużych bezpieczników i przekaźników bo też przeszkadzały. Teraz WAŻNE!! Aby ułatwić sobie pracę proponuję na samym końcu przy grodzi przeciąć trytytkę od wiązki głównej bo to wydłuży wiązkę o ok 5 cm a to już dużo.
Trzeba jeszcze odłączyć główny kabel zasilania oraz wyjąć plastikowa osłonkę i wyciągamy kasetę na zewnątrz.
Teraz wpinamy wtyczki wg instrukcji. U mnie bezpiecznik 22 był pusty więc użyłem 27. Reszta bez zmian.
Aby włożyć piny musimy wyjąć blokadę. To różowe! Wystarczy tylko wyjąć jedną blokadę, tą dolną bo w tej części będziemy operować na wtykach.
W celu ułatwienia roboty, użyłem druciku. Wkładałem go w odpowiednie bezpieczniki i wciągałem z gotowym pinem (wszystko dlatego, że robota dla małych rączek).
Dla malkontentów - słowo pin będę używał zamiast konektor, bo ładniej brzmi!
Teraz też ważne! Aby k, ch itp. nie leciały z powodu, że nie chce wejść pin. Pin ma z jednej strony blokadę. Ona zawsze idzie na zewnątrz danego bezpiecznika. Blokada widoczna na zdjęciu po prawej. Po lewej jest gładko.
Piny jak wpinamy muszą zrobić "klik". Wtedy wiemy, że są zapięte.
Finalnie z wiazką wygląda tak. Teraz tylko założyć maskownice itp.
Ostatni etap, czyli montaż fizycznie haku. Zaczynamy od wyjęcia lamp.
Zdejmujemy zaślepkę podważając od strony strzałki. Potem odkręcamy lampy i szarpiemy do tyłu aby wysunąć je z błotnika.
Teraz odkręcamy zderzak. Pod spodem jest chyba 6 wkrętów, po 3 w nadkolu oraz jedna w środku wkręcona w ślizg. Aby łatwiej wykręcić ze ślizgu można odkręcić 4 śrubę w nadkolu.
Następnie wysuwamy zderzak. Z prawej strony jest wtyczka z czujnikami parkowania. Domontaż zderzaka można podpatrzeć na VW Golf 7 Variant z poniższego filmu:
Jak widzicie, okleiłem zderzak i błotniki folia tak aby nie porysować przy zdejmowaniu.
Teraz odkręcamy belkę. Są 3 Śruby na stronę. Jak belkę zdejmiemy Śruby wkręcamy z powrotem.
Następnie w podłużnicy szukamy dziurek na nasze śruby.
Żeby dostać się do otworów od strony tłumika musiałem odkręcić 2 mocowania osłony termicznej oraz odkręcić łapę co trzyma tłumik na samym końcu. Wszystko dlatego aby opuścic te elementy niżej bo przeszkadzały w wkręceniu jednej śruby.
Teraz wkładamy Hak. Ja używałem podnośnika bo byłem sam, a był problem wkręcić śrubę w otwór.
Jeśli ktoś pyta jakim nm, to odpowiedź na oko i chama. A to czarne to jakiś środek antykorozyjny.
Teraz przeciągamy wiązkę. Wybrałem górny otwór technologiczny. Również przeciągamy cięgno. Blokada w cięgnie od zewnętrznej strony.
Wiązkę ciągniemy do modułu i podłączamy. Pomylić się nie da bo każda wtyczka ma inne wejście. Dwa przewody podłączamy do masy. Następnie podpinamy lampkę i zakładamy osłonę progu. Montujemy klamkę. W klamce jest blokada, wysuwamy ją, a następnie wkładamy linkę. Zaciskamy blokadę.
Zostało nam wycięcie w dyfuzorze dziury, aby Hak mógł się wysunąć. Każdy dyfuzor ma w środku szablon.
Zostało poskładać wszystko i zakodować. Kodowanie wrzucę w najbliższym czasie (w sumie w wątku dodatkowym jest).
Poszukując używanego haku zwróćcie uwagę na tą naklejkę. Lepiej niech będzie, obędzie się bez stresu na SKP.
Jak coś nie zostało wyjaśnione, dopowiedziane itp to odsyłam do wątku z forum. Jak coś pisać priv.
https://www.superbclub.pl/viewtopic.php?f=58&t=8291
Pozdrawiam Włodek
Postanowiłem zrobić tutorial z montażu haka Skoda Superb 3 liftback 2017r 1.8 pb
Potrzebne części i jakie koszty poniosłem:
- Hak z wiazką (allegro) 420 zl - 3V0 903 881A
- Osłona progu 100 zl (udało się nową na allegro) - 3V5 863 459H
- Klamka (z ASO) 60 zł - 3V5 803 847
- Wiązka wewnętrza (od firmy VAG Premium) 310 zł
- Śruby 4x (z ASO) 71 zł - N91173001
- Dioda Led (z ASO) 80 zł - 3v0 919 240
- Moduł (allegro) 309 zł - 5Q0 907 383M
Cześci z ASO z 15% rabatem - po znajomości!
Moduł haka 4 wtyczkowy, pasuje 5Q0907383 D, G, F, M, N
Ponadto podczas kupowania haka używanego, często są uszkodzone wtyczki o nr 8K0 973 703 oraz 1J0 973 803. Zdarza się, że plastik cięgna również 3V5 804 330A (u mnie były uszkodzone - koszty: wtyczki - 26 zł z Allegro, plastik ciągna - 47 zł z ASO)
Mając wszystkie "klamoty", możemy zaczynać. Swoją robotę rozłozylem na kilka dni (brak czasu i pogody). Zacząłem od bagażnika i zamontowaniu modułu oraz przeciągnięcie wiązki do przodu auta.
Proponuję zaopatrzyć się w podobne narzędzia.
Zaczynamy od pozbycia się półki, podłogi i wszystkich zbędnych klamotów z bagażnika.
Odkręcamy osłonę progu, jest jedna śrubka
Następnie szarpiemy osłonę w górę, trzyma się na 4 spinkach.
Odkręcamy śrubki. Dwie na dole w podłodze, jedna za klamką obalenia oparć, jedna za wieszakiem. Kolorem czerwonym zaznaczono gdzie trzeba szarpnąć aby spinka wyskoczyła (siedzi mocna skubana), ale to dopiero po odkręcenie kolejnych dwóch śrubek za biała osłoną słupka C.
Następnie plastik który trzyma półkę bagażnika odciągnąłem na bok, nie wyjmowalem bo coś nie szło. Ogólnie wyszedłem z założenia jak najmniej demontażu. Odginałem!
Kolorem żółtym zaznaczyłem miejsce zamocowania modułu. Szukałem gdzie powinno być orginalnie ale ciągle coś mi rozstaw śrub nie pasował itd. Postanowiłem przykleić na taśmę dwustronną. Trzyma się jak bezrobotny zasiłku. Wiązkę położyłem wzdłuż innych kabli, mocując trytytkami! Masa przykręcona!
Następnie za pomocą pilota (Leroy Merlin był zamknięty - aby kupić trochę drutu, to użyłem gałązki z drzewka żony hehe). Oczywiście wszystko przymocowane gdzie się dało na trytytki.
Osłonę progu szarpiemy do góry, trzyma się na spinkach. Ja demontowalem troszeczkę z tyłu i przodu, następnie przecisk!
Następnie wyjmujemy klamkę od pokrywy silnika. W tym celu wyjmujemy blokadę z tyłu klamki. Wyjmujemy małą zaślepkę i odkręcamy śrubkę. Mała osłona out!
Teraz przechodzimy do podłączenia wiązki. Wiązkę zakupiłem od VAG Premium z allegro bez cięcia i lutowania. Wystarczy wyjąć odpowiednie piny/konektory z wtyczek BCM oraz podłączyć się w skrzynce bezpieczników w puste miejsca.
Ale najpierw odłączamy akumulator i robimy porządek z plastikami, tak aby mieć swobodny dostęp. Mały schowek również wyciągamy!!
Podważamy i wyciągamy osłonę plastikową. Będziemy mieli lepsze spojrzenie na wtyczki A, B, C w module BCM.
Oznaczenia wtyczek zaczynając od strony silnika to A, B, C.
Aby wyjąć wtyczkę należy wdusić "cycek" i pociągnąć za biała wajchę.
Następnie musimy dobrać się do pinów. W tym celu musimy przeciąć "trytytkę" a następnie odchylić zabezpieczenie i wysunąć wkład.
Podłączenie odbywało się wg instrukcji. Podkreślam jeszcze raz było bez cięcia!!!
Nie potrzeba specjalnych wyjmaków. Wystarczy mały, cienki śrubokręt.
Teraz przechodzimy do bezpieczników. Od razu mówię, tutaj będą .. uje, ku..y itp leciały.
Nic nie odkręcamy!! Na rysunku zaznaczyłem gdzie trzeba zwolnić blokady aby wysunąć kasetę z bezpiecznikami.
Mi przeszkadzał plastik nad schowkiem aby wysunąć kasetę. Uciąłem go trochę, nie widać go, nie słuchać i czuć. Wiec ciąć śmiało.
Ponadto wyjąłem kilka dużych bezpieczników i przekaźników bo też przeszkadzały. Teraz WAŻNE!! Aby ułatwić sobie pracę proponuję na samym końcu przy grodzi przeciąć trytytkę od wiązki głównej bo to wydłuży wiązkę o ok 5 cm a to już dużo.
Trzeba jeszcze odłączyć główny kabel zasilania oraz wyjąć plastikowa osłonkę i wyciągamy kasetę na zewnątrz.
Teraz wpinamy wtyczki wg instrukcji. U mnie bezpiecznik 22 był pusty więc użyłem 27. Reszta bez zmian.
Aby włożyć piny musimy wyjąć blokadę. To różowe! Wystarczy tylko wyjąć jedną blokadę, tą dolną bo w tej części będziemy operować na wtykach.
W celu ułatwienia roboty, użyłem druciku. Wkładałem go w odpowiednie bezpieczniki i wciągałem z gotowym pinem (wszystko dlatego, że robota dla małych rączek).
Dla malkontentów - słowo pin będę używał zamiast konektor, bo ładniej brzmi!
Teraz też ważne! Aby k, ch itp. nie leciały z powodu, że nie chce wejść pin. Pin ma z jednej strony blokadę. Ona zawsze idzie na zewnątrz danego bezpiecznika. Blokada widoczna na zdjęciu po prawej. Po lewej jest gładko.
Piny jak wpinamy muszą zrobić "klik". Wtedy wiemy, że są zapięte.
Finalnie z wiazką wygląda tak. Teraz tylko założyć maskownice itp.
Ostatni etap, czyli montaż fizycznie haku. Zaczynamy od wyjęcia lamp.
Zdejmujemy zaślepkę podważając od strony strzałki. Potem odkręcamy lampy i szarpiemy do tyłu aby wysunąć je z błotnika.
Teraz odkręcamy zderzak. Pod spodem jest chyba 6 wkrętów, po 3 w nadkolu oraz jedna w środku wkręcona w ślizg. Aby łatwiej wykręcić ze ślizgu można odkręcić 4 śrubę w nadkolu.
Następnie wysuwamy zderzak. Z prawej strony jest wtyczka z czujnikami parkowania. Domontaż zderzaka można podpatrzeć na VW Golf 7 Variant z poniższego filmu:
Jak widzicie, okleiłem zderzak i błotniki folia tak aby nie porysować przy zdejmowaniu.
Teraz odkręcamy belkę. Są 3 Śruby na stronę. Jak belkę zdejmiemy Śruby wkręcamy z powrotem.
Następnie w podłużnicy szukamy dziurek na nasze śruby.
Żeby dostać się do otworów od strony tłumika musiałem odkręcić 2 mocowania osłony termicznej oraz odkręcić łapę co trzyma tłumik na samym końcu. Wszystko dlatego aby opuścic te elementy niżej bo przeszkadzały w wkręceniu jednej śruby.
Teraz wkładamy Hak. Ja używałem podnośnika bo byłem sam, a był problem wkręcić śrubę w otwór.
Jeśli ktoś pyta jakim nm, to odpowiedź na oko i chama. A to czarne to jakiś środek antykorozyjny.
Teraz przeciągamy wiązkę. Wybrałem górny otwór technologiczny. Również przeciągamy cięgno. Blokada w cięgnie od zewnętrznej strony.
Wiązkę ciągniemy do modułu i podłączamy. Pomylić się nie da bo każda wtyczka ma inne wejście. Dwa przewody podłączamy do masy. Następnie podpinamy lampkę i zakładamy osłonę progu. Montujemy klamkę. W klamce jest blokada, wysuwamy ją, a następnie wkładamy linkę. Zaciskamy blokadę.
Zostało nam wycięcie w dyfuzorze dziury, aby Hak mógł się wysunąć. Każdy dyfuzor ma w środku szablon.
Zostało poskładać wszystko i zakodować. Kodowanie wrzucę w najbliższym czasie (w sumie w wątku dodatkowym jest).
Poszukując używanego haku zwróćcie uwagę na tą naklejkę. Lepiej niech będzie, obędzie się bez stresu na SKP.
Jak coś nie zostało wyjaśnione, dopowiedziane itp to odsyłam do wątku z forum. Jak coś pisać priv.
https://www.superbclub.pl/viewtopic.php?f=58&t=8291
Pozdrawiam Włodek