[S3] Brak resetowania trybu jazdy / trybu pracy skrzyni biegów
: 14 kwie 2022, o 00:15
Nikt nie wie dokładnie kiedy, ale w pewnym momencie stała się katastrofa - nowsze Superby przestały pamiętać jaki był ostatnio wybrany tryb jazdy i uparcie przy każdej nowej podróży ustawiają się w trybie Normal
Lekko starsze auta pamiętają tryb jazdy, ale nie zapamiętują trybu pracy skrzyni biegów wynikającego z tego trybu jazdy.
Na szczęście obie rzeczy można naprawić.
Tutorial oparty głównie na:
https://github.com/jilleb/MQB-FPA
Aby ułatwić sobie życie, najlepiej na początku sprawdzić (np. OBD11) jakie jest oznaczenie tzw. dataset gatewaya w naszym aucie. Teoretycznie dataset z danym oznaczeniem powinien być możliwy do zastosowania w naszym aucie.
Można to sprawdzić w Advanced identification, w moim przypadku oznaczenie datasetu to MY. Mogę udostępnić plik mojego zmodyfikowanego datasetu.
Jeśli znajdziemy pasujący dataset (można je znaleźć na tym githubie lub w innych zakątkach internetu) to sprawa jest ułatwiona - możemy przejść do jego edycji.
W innym przypadku musimy zdobyć plik xml datasetu.
Podobno jedyna słuszna droga to skorzystanie z ODIS z dostępem online - w trakcie parametryzacji modułu gateway plik xml jest lokalnie zapisywany na komputerze - trzeba go "przechwycić"(https://www.car-auto-repair.com/how-to- ... -software/).
Po zdobyciu pliku postępujemy zgodnie z instrukcjami:
https://github.com/jilleb/MQB-FPA/wiki
Potrzebujemy 010 editor, plik template oraz plik skryptu (template oraz skrypt do pobrania z Githuba, 010 editor można pobrać w wersji trial ze strony producenta).
Tworzymy nowy plik hex w 010 editor, z pliku xml kopiujemy tylko dane hex spod start_address="0x0000B8" i wklejamy je opcją Paste from Hex text.
Z menu template otwieramy plik fpa_dataset.bt a następnie go uruchamiamy.
Plik zostanie wtedy ładnie przerobiony i podpowie nam za co odpowiadają poszczególne sekcje.
Dla każdego z przypisanych profili w sekcji: "0x339 - 0x345: Profile position it returns to after restart" musimy teraz zmodyfikować do jakiego profilu ma powracać.
W fabrycznych danych praktycznie wszędzie będzie opcja 2 (2h) - to właśnie tryb normal do którego powraca tryb jazdy.
Przykład dla mojego auta poniżej.
Dane przed:
Dane po:
Po ponownym uruchomieniu template w okienku Output będziemy mieć dokładny opis z listą profili i tego do jakich powracają.
U siebie jak widać zmieniłem wszystkie dostępne tryby - oprócz trybu Offroad którego nie ruszałem. Jest on skonfigurowany w dataset, ale tak na prawdę nie jest aktywny w aucie więc nie ma to znaczenia.
Pozostaje nam zmienić jedną dodatkową opcję - aby nie resetował się również tryb pracy skrzyni biegów, przykład z mojego auta:
Przed:
Po:
W skrócie dla jednego ustawienia skrzyni biegów musimy osiągnąć wartość fffe.
To koniec edycji danych źródłowych.
Musimy zedytować skrypt fpa_dataset_save.1sc:
saveFormat = 1; // 0 = VCP 1 = ODIS
saveAddress = 0; // 0 = 0x0B80 1 = 0x2388
Ja wybrałem powyższe opcje, bo ponowne wgrywanie było również przez ODIS (ale jest to możliwe przez VCP).
Z menu Scripts uruchamiamy podobnie jak template wskazany skrypt.
Generuje się nam plik xml ze zmodyfikowaną, poprawną sumą kontrolną.
Plik należy wykorzystać do parametryzacji gatewaya - i koniec!
Po wykonaniu czynności cieszymy się tym że nic więcej nie trzeba klikać przy włączaniu zapłonu
Lekko starsze auta pamiętają tryb jazdy, ale nie zapamiętują trybu pracy skrzyni biegów wynikającego z tego trybu jazdy.
Na szczęście obie rzeczy można naprawić.
Tutorial oparty głównie na:
https://github.com/jilleb/MQB-FPA
Aby ułatwić sobie życie, najlepiej na początku sprawdzić (np. OBD11) jakie jest oznaczenie tzw. dataset gatewaya w naszym aucie. Teoretycznie dataset z danym oznaczeniem powinien być możliwy do zastosowania w naszym aucie.
Można to sprawdzić w Advanced identification, w moim przypadku oznaczenie datasetu to MY. Mogę udostępnić plik mojego zmodyfikowanego datasetu.
Jeśli znajdziemy pasujący dataset (można je znaleźć na tym githubie lub w innych zakątkach internetu) to sprawa jest ułatwiona - możemy przejść do jego edycji.
W innym przypadku musimy zdobyć plik xml datasetu.
Podobno jedyna słuszna droga to skorzystanie z ODIS z dostępem online - w trakcie parametryzacji modułu gateway plik xml jest lokalnie zapisywany na komputerze - trzeba go "przechwycić"(https://www.car-auto-repair.com/how-to- ... -software/).
Po zdobyciu pliku postępujemy zgodnie z instrukcjami:
https://github.com/jilleb/MQB-FPA/wiki
Potrzebujemy 010 editor, plik template oraz plik skryptu (template oraz skrypt do pobrania z Githuba, 010 editor można pobrać w wersji trial ze strony producenta).
Tworzymy nowy plik hex w 010 editor, z pliku xml kopiujemy tylko dane hex spod start_address="0x0000B8" i wklejamy je opcją Paste from Hex text.
Z menu template otwieramy plik fpa_dataset.bt a następnie go uruchamiamy.
Plik zostanie wtedy ładnie przerobiony i podpowie nam za co odpowiadają poszczególne sekcje.
Dla każdego z przypisanych profili w sekcji: "0x339 - 0x345: Profile position it returns to after restart" musimy teraz zmodyfikować do jakiego profilu ma powracać.
W fabrycznych danych praktycznie wszędzie będzie opcja 2 (2h) - to właśnie tryb normal do którego powraca tryb jazdy.
Przykład dla mojego auta poniżej.
Dane przed:
Dane po:
Po ponownym uruchomieniu template w okienku Output będziemy mieć dokładny opis z listą profili i tego do jakich powracają.
U siebie jak widać zmieniłem wszystkie dostępne tryby - oprócz trybu Offroad którego nie ruszałem. Jest on skonfigurowany w dataset, ale tak na prawdę nie jest aktywny w aucie więc nie ma to znaczenia.
Pozostaje nam zmienić jedną dodatkową opcję - aby nie resetował się również tryb pracy skrzyni biegów, przykład z mojego auta:
Przed:
Po:
W skrócie dla jednego ustawienia skrzyni biegów musimy osiągnąć wartość fffe.
To koniec edycji danych źródłowych.
Musimy zedytować skrypt fpa_dataset_save.1sc:
saveFormat = 1; // 0 = VCP 1 = ODIS
saveAddress = 0; // 0 = 0x0B80 1 = 0x2388
Ja wybrałem powyższe opcje, bo ponowne wgrywanie było również przez ODIS (ale jest to możliwe przez VCP).
Z menu Scripts uruchamiamy podobnie jak template wskazany skrypt.
Generuje się nam plik xml ze zmodyfikowaną, poprawną sumą kontrolną.
Plik należy wykorzystać do parametryzacji gatewaya - i koniec!
Po wykonaniu czynności cieszymy się tym że nic więcej nie trzeba klikać przy włączaniu zapłonu