Wymiana radia w superb2

Nagłośnienie, nawigacje, radia CB, telefony.
Awatar użytkownika
marioti
Doradca
Posty: 1818
Rejestracja: 30 gru 2017, o 10:56
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 198KM

Re: Wymiana radia w superb2

Post autor: marioti »

w ustawieniach systemu radia, czy wybrałeś odpowiedni moduł can?
i trochę w temacie
https://forum.xda-developers.com/t/juns ... e.4203371/

Tutaj analogia ale akurat do MQB

Awatar użytkownika
marioti
Doradca
Posty: 1818
Rejestracja: 30 gru 2017, o 10:56
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 198KM

Re: Wymiana radia w superb2

Post autor: marioti »

ok. wracając do moich testów. W oczekiwaniu na właściwy adapter, moje uwagi "ze stołu" :)
Niektóre uwagi zebrane z neta, ale konkretnie do tych jednostek
1. Android 12 to ściema producenta. Na marginesie te urządzenia robią aktualnie 4-fabryki, reszta to branding sprzedawcy z ali. Przykładowo moja jednostka testowa to producent Jitu, i to on ściemnia o androidzie.
Tak naprawdę to jest android 10, ale nie ma się też co obrażać, bo wszystko działa płynne.
2. Nie ma sensu brać 8GB RAM, nawet jak fizycznie jest tam wbudowany, to te procesory nie obsługują więcej niż 6.
3. Jednostka oparta na końcówce mocy TDA7851, który ma na wyjściu:
– 4 x 48 W/4 Ω max.
– 4 x 28 W/4 Ω @ 14.4 V, 1 kHz, 10%
– 4 x 72 W/2 Ω max
4. Bolączką wszystkich tych urządzeń jest mikrofon. Ten wbudowany i ten dopinany zewnętrzny są na tym samym obwodzie, więc jak podłączycie zewnętrzny to trzeba fizycznie (nie programowo) odciąć ten wewnętrzny. Najlepiej go odlutować, albo zaizolować piny na taśmie łączącej boczną płytkę, na której jest zalutowany mikrofon. Natomiast. Ja polecam inną drogę. Mikrofon wbudowany jest naprawdę spoko, problemem jest obudowa i brak izolacji wokół mikrofonu. To powoduje że mikrofon jest niejako umieszczony w puszce rezonansowej zbierającej wszystko. Trzeba zrobić ładną izolację od „dziury” w obudowie aż do mikrofonu i będzie spoko.
5. Kiepski jest też wentylator. Głośny i terkocze. Ja jestem wyczulony na dźwięki, więc musiałbym go zmienić. Dotarłem do forum, gdzie polecają jeden model, który jest spoko. W Polsce dostępny za ok. 45zł. Wentylator jest malutki 35x35x10mm.
6. Mimo tego, sterowanie wentylatorem jest porażką. W zasadzie działa włącz/wyłącz jak cpu ma 50stopni. Tutaj pole do pomysłów, może jakiś układ pwm, z odczytem temperatury z własnego czujnika który trzeba byłoby umieścić w rejonie cpu.
7. Bardzo kiepskie jest chłodzenie cpu. Są modele które w zasadzie mają przerwę pomiędzy cpu a obudową, więc jedyne chłodzenie to powietrze z wentylatora.
8. W tym konkretnym urządzeniu jest termopad, ale za mały i kiepsko przyklejony, co powoduje, że w ogóle nie styka się z aluminiową obudową, mogącą robić za duży radiator. Mam parę pomysłów, ale będę myślał o ile zdecyduje się na zakup.
9. Ekran to szkło wyoblone na krawędziach. Wygląda spoko, ale jest całkowicie połyskujące. Jak ktoś lubi matowe tak jak ja, i tak jak jest w RNS-ach i Mib-ie, no to ma kłopot. Folie matowe sprawdzają się średnio. Miałem kila różnych na telefonie i… już nie mam :)
10. Urządzenie można ustawić po jakim czasie ma się wyłączyć, bo inaczej pozostaje w trybie czuwania. Innymi słowy nie wyłącza się od razu po wyłączeniu zapłonu. Natomiast.
Zimny start jest krótki, max 20-25s,
11. W trybie standby, zmierzyłem, że pobiera 0,011A, a przy normalnym użytkowaniu przeciętnie ok. 0,75A, max 1,1A.
12. Z rzeczy użytkowych USB odczytuje mi nawet 128gb z mikroSD przez adapter,
13. Testowałem urządzonko na sim od Play, i nie ma problemu, ale trzeba mieć na uwadze, że sim służy tu tylko do internetu. Nie zadzwonisz przez niego itp.

CDN....
Awatar użytkownika
marioti
Doradca
Posty: 1818
Rejestracja: 30 gru 2017, o 10:56
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 198KM

Re: Wymiana radia w superb2

Post autor: marioti »

Aktualizacja
Z uwagi na niską cenę odkupu, zdecydowałem się na dalsze zabawy z tym radiem. Aczkolwiek wszystko robię tak, żeby w razie problemów, szybko wrócić do staruszka RNS-a. Chińczyka mam w aucie od około tygodnia, więc jeszcze nie do końca poznałem go.
1. pomimo SoundSystem chińczyk ruszył i zapodał dźwięk :) ale wzmacniacz dość mocno podkręcał decybele, tak, że nawet pierwszy poziom głośności na radio był za głośny. Na szczęście ta jednostka ma możliwość zmiany o +-15dB.
2. nawigacja. Do testów zainstalowałem kilka popularnych: oczywiście mapy google, Waze, Sygic, HereWeGo. Jak na razie najlepiej jeździ mi się na Waze, ale strasznie nie podoba mi się grafika map (jakby z kreskówek dla dzieci). Komunikaty z map google są bardzo głośne, a można je tylko ustawić na trzech poziomach, z kolei w Waze jest suwaczek i komunikaty mogą być tak głośne jak chcesz. Sygic - nie mogę zmusić do podawania komunikatów, chyba przenieśli to do wersji płatnej (jak wiele innych rzeczy). Here - fajne mapy i możliwość jazdy offline.
Każdą z tych apek można wrzucić jako domyślną naszą nawigację i na radio na głównym ekranie będzie wyświetlana w oknie. Jest to opcja i oczywiście można wyświetlić na całym ekranie, albo na podzielonym z inną apką (np. radio)
2. Miałem problem z Radiem, a w zasadzie z odbiorem fal. W skodzie są dwie anteny, a radio ma zwykłe pojedyncze złącze DIN, no więc podłączyłem przez separator i podałem zasilanie. Wszystko zgodnie z instrukcją od chińczyka. Ale dalej odbiór był kiepski. Okazało się, że napięcie na tym konkretnym kabelku jest sterowane przez radio i można go włączać i wyłączać. Niestety tłumaczenie na polski jest tak kiepskie, że czytając tą opcję wielokrotnie nie wpadłem na myśl, że to konkretnie ona steruje zasilaniem. W każdym razie po podaniu napięcia na separator, odbiór jest conajmniej tak samo dobry jak na RNS-ie. Dodatkowym problemem jest sama aplikacja radia. Szukam jakiegoś zamiennika, ale wszystko co znalazłem w sklepie google to apki radia internetowego. Nawet te które gdzieś nazwali radio offline, jednak nie działają offline.
3. Zrobiłem modyfikację z uszczelnieniem mocowania mikrofonu wbudowanego w radio i wg mojego testowego rozmówcy (z którym rozmawiałem wielokrotnie też wcześniej) jest lepiej niż na ori zestawie z rns-em,
4. Zamknięcie radia w przestrzeni po rns-ie, choś pozostało tam dużo miejsca to mimo tego procek radia grzeje się. W ciepłe dni, mimo że wentylator na radio pracuje bez przerwy, to 60st. jest normą na procku. Mam już dwa pomysły. Jeden zaczerpnięty z innego forum, podobno polepsza nieco temp. odwrócenie wentylatora, tak żeby tłoczył powietrze do urządzenia a nie wyciągał - nie wiem, mało to logiczne ale przetestuję. Drugi pomysł to podłączenie się do rurki wentylacji schowka i podanie chłodnego powietrza w okolice wentylatora. wykorzystam kawałek rurki karbowanej elektroinstalacyjnej i zobaczymy.
5. w kwestii użytkowej, to konkretnie radio dostaje update softu conajmniej raz w miesiącu, bo to jest platforma rozwojowa i nie tak znana jak np. urządzenia bazujące na FYT. Dlatego wiele można jeszcze poprawić. Jak dla mnie wszystko działa płynnie i bez zarzutu, nie stwierdziłem jakiegoś lagowania apek w trakcie działania itp. Sam dotyk jest czuły i dokładny.
6. Radio ma osobny podpięty moduł "canbus" przez który odczytuje:
- czy jest napięcie po zapłonie (potrzebne do działania funkcji uśpienia radia),
- czy masz włączone światła (podświetla przyciski dotykowe z boku ekranu i zmniejsza jasność ekranu - nie ma wbudowanego czujnika oświetlenia, niestety).
- odczytuje oczywiście przyciski na kierownicy. Po wybraniu na radio modelu canbus jaki mamy, oraz podaniu w jakim aucie zamontowany, to wystarczyło aby odczytał sobie ustawienia przycisków i one działają tak jak poprzednio. Np. miałem ustawione że naciśnięcie lewej rolki wyłącza dźwięk i działa to tak samo z chińczykiem.
- kąt skrętu kierownicy - np. do kamery cofania - o tym więcej poniżej
- dane podstawowe - które można wywołać jak w MIB-ie. Tutaj pokazuje na ekranie kilka informacji, np. aktualna prędkość, obroty, przebieg całkowity, niezapięte pasy, ilość paliwa w zbiorniku i jeszcze kilka innych których nie zdążyłem jeszcze przetestować.
7. Jak na razie asystet google działa tylko w ograniczonym zakresie. Tzn. nie ma opcji sterowania funkcjami auta, nie działa też "ok, google" ale jak wywołasz asystenta, to np. wyszukuje tego o co go zapytasz, może też od razu włączyć nawigację np. mówię "Kraków, długa 24, prowadź" (adres tylko przykładowy) i od razu włącza mi mapy google w widoku nawigacji prowadzącej do celu.
8. Moduł LTE działa bez zarzutu, aczkolwiek chińska antena zbiera sygnał dość kiepsko. Przykładowo przejeżdżając przez obszar gdzie na telefonie mam 1 kreskę, radio nie widzi nic. Obie karty sim akurat w play-u. Antena jest przyklejona pod górną częścią deski rozdzielczej, tuż za środkowym nawiewem. Więc nad anteną jest tylko kawałek plastiku podszybia i sama szyba. (antena gps przyklejona w tym miejscu działała bez zarzutu)
9. W kwestii GPS, ja wykorzystałem ori antenę dachową (tzw. rekina) którego miałem fabrycznie, bo antena z zestawu to g..no. Radio widzi około 28-29 satelitów i średnio ma połączenie z 24-25. Fix łapie bardzo szybko. W zasadzie jak uruchomisz auto i wyszukasz adres to od razu prowadzi, więc to są sekundy. I mówię tutaj o tzw. cold start, bo uśpienie radia mam ustawione na 2h (to można ustawić nawet do kilku dni), po których radio wyłącza się całkowicie. Więc po tym czasie zajmuje mu około 25 sekund aby radio się uruchomiło do pulpitu. Natomiast do tych 2h ponowne uruchomienie auta powoduje, że radio uruchamia się w 2-3 sekundy.
10. Kamera cofania - podłączyłem kamerkę AHD i działa to ok, choć spodziewałem się że będzie lepiej. Obraz wyświetla się na całym ekranie wraz z OPS po lewej stronie. Radio ma opcję włączania wbudowanych linii, co razem z canbus daje nam linie stałe i linie skrętne zależne od skrętu kierownicy. A więc działa to jak w ori kamerce cofania typu HI. Przy okazji zmodyfikowałem sobie połączenie, i zastosowałem przekaźnik, tak aby kamerka uruchamiała się tylko razem z wrzuceniem wstecznego. poprzednio miała +12 po zapłonie i działała cały czas, choć oczywiście obraz widziałeś tylko jak wrzuciłeś wsteczny.
11. Radio ma dwa moduły BT jeden do komunikacji np. z urządzeniami pod OBD (bt 4,0), a drugi do telefonu (bt 5,1), więc można sparować conajmniej 2 urządzenia jednocześnie. Więcej nie testowałem
12. Jeszcze takie kwestie instalacyjne:
- ramka radia nie do końca jest dobrze spasowana, głównie chodzi o górną część, która w oryginale jest lekko wyoblona do góry w kierunku przycisku awaryjnych. Ramka z zamiennika jest prosta i powstaje tu taka nieestetyczna szczelina ok. 2mm. Sama ramka jest z abs-u i wykonana jest w tej samej jakości co ori. Radio przykręca się do ramki a samą ramkę mocuje tylko na spinkach. Mało pewne rozwiązanie, ale siedzi dość stabilnie.
- separator antenowy z dwiema końcówkami Fakra to nie to samo co podwójna końcówka fakra. Trzeba to mieć na uwadze kupując taki separator.
- u mnie mocowanie anteny gps jest na złączu SMA, więc potrzebowałem przejściówki SMA - fakra żeby podłączyć się z ori anteną.

cdn..
ik26
Posty: 213
Rejestracja: 19 wrz 2013, o 11:33
Samochód: Superb II
Silnik: 1.4TSI CAXC (125KM)
Lokalizacja: Małopolska

Re: Wymiana radia w superb2

Post autor: ik26 »

1. Miałem problem z Radiem, a w zasadzie z odbiorem fal. W skodzie są dwie anteny, a radio ma zwykłe pojedyncze złącze DIN, no więc podłączyłem przez separator i podałem zasilanie. Wszystko zgodnie z instrukcją od chińczyka. Ale dalej odbiór był kiepski. Okazało się, że napięcie na tym konkretnym kabelku jest sterowane przez radio i można go włączać i wyłączać. Niestety tłumaczenie na polski jest tak kiepskie, że czytając tą opcję wielokrotnie nie wpadłem na myśl, że to konkretnie ona steruje zasilaniem. W każdym razie po podaniu napięcia na separator, odbiór jest co najmniej tak samo dobry jak na RNS-ie.
Opisz dokładniej jak i gdzie można włączyć zasilanie anteny.
2.dane podstawowe - które można wywołać jak w MIB-ie. Tutaj pokazuje na ekranie kilka informacji, np. aktualna prędkość, obroty, przebieg całkowity, niezapięte pasy, ilość paliwa w zbiorniku i jeszcze kilka innych których nie zdążyłem jeszcze przetestować.
A to jak można wywołać?
Awatar użytkownika
marioti
Doradca
Posty: 1818
Rejestracja: 30 gru 2017, o 10:56
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 198KM

Re: Wymiana radia w superb2

Post autor: marioti »

Przypomnę tylko że opowiadam o tej jednostce, model S7 lub S8. Menu i ustawienia mogą być różne i np. jednostki sprzedawane przez Junsun będą miały inny soft.
https://pl.aliexpress.com/item/10050052 ... 96043%21sh

ad. 1. Ustawienia > factory > 8888 > ok > pozycja 34 (przedostatnia na liście)
ad. 2. Do modułu canbus który tutaj nazywa się Raise, instaluje się aplikacja, która nazywa się w polskim tłumaczeniu "centralna kontrola pojazdu", ech te auto translatory chińczyków.... w każdym razie sprawdziłem dokładniej i... po odpaleniu apki są trzy duże ikony, klikasz "Informacje dotyczące pojazdu i masz okno na którym jest 9 danych: przebieg, prędkościomierz, prędkość aktualna, stan hamulca ręcznego, stan płynu do spryskiwaczy, stopień ładowania aku, temperatura zewn, info czy pasy zapięte i ilość paliwa w zbiorniku... czemu akurat ten dane nie wiem, ale da się to zmienić w ustawieniach, prawy górny róg
ik26
Posty: 213
Rejestracja: 19 wrz 2013, o 11:33
Samochód: Superb II
Silnik: 1.4TSI CAXC (125KM)
Lokalizacja: Małopolska

Re: Wymiana radia w superb2

Post autor: ik26 »

marioti pisze: 1 maja 2023, o 20:24 Przypomnę tylko że opowiadam o tej jednostce, model S7 lub S8. Menu i ustawienia mogą być różne i np. jednostki sprzedawane przez Junsun będą miały inny soft.
https://pl.aliexpress.com/item/10050052 ... 96043%21sh

ad. 1. Ustawienia > factory > 8888 > ok > pozycja 34 (przedostatnia na liście)
ad. 2. Do modułu canbus który tutaj nazywa się Raise, instaluje się aplikacja, która nazywa się w polskim tłumaczeniu "centralna kontrola pojazdu", ech te auto translatory chińczyków.... w każdym razie sprawdziłem dokładniej i... po odpaleniu apki są trzy duże ikony, klikasz "Informacje dotyczące pojazdu i masz okno na którym jest 9 danych: przebieg, prędkościomierz, prędkość aktualna, stan hamulca ręcznego, stan płynu do spryskiwaczy, stopień ładowania aku, temperatura zewn, info czy pasy zapięte i ilość paliwa w zbiorniku... czemu akurat ten dane nie wiem, ale da się to zmienić w ustawieniach, prawy górny róg
Dzięki. Masz rację Junsun ma inny soft.
ODPOWIEDZ