Aktualizacja
Z uwagi na niską cenę odkupu, zdecydowałem się na dalsze zabawy z tym radiem. Aczkolwiek wszystko robię tak, żeby w razie problemów, szybko wrócić do staruszka RNS-a. Chińczyka mam w aucie od około tygodnia, więc jeszcze nie do końca poznałem go.
1. pomimo SoundSystem chińczyk ruszył i zapodał dźwięk
ale wzmacniacz dość mocno podkręcał decybele, tak, że nawet pierwszy poziom głośności na radio był za głośny. Na szczęście ta jednostka ma możliwość zmiany o +-15dB.
2. nawigacja. Do testów zainstalowałem kilka popularnych: oczywiście mapy google, Waze, Sygic, HereWeGo. Jak na razie najlepiej jeździ mi się na Waze, ale strasznie nie podoba mi się grafika map (jakby z kreskówek dla dzieci). Komunikaty z map google są bardzo głośne, a można je tylko ustawić na trzech poziomach, z kolei w Waze jest suwaczek i komunikaty mogą być tak głośne jak chcesz. Sygic - nie mogę zmusić do podawania komunikatów, chyba przenieśli to do wersji płatnej (jak wiele innych rzeczy). Here - fajne mapy i możliwość jazdy offline.
Każdą z tych apek można wrzucić jako domyślną naszą nawigację i na radio na głównym ekranie będzie wyświetlana w oknie. Jest to opcja i oczywiście można wyświetlić na całym ekranie, albo na podzielonym z inną apką (np. radio)
2. Miałem problem z Radiem, a w zasadzie z odbiorem fal. W skodzie są dwie anteny, a radio ma zwykłe pojedyncze złącze DIN, no więc podłączyłem przez separator i podałem zasilanie. Wszystko zgodnie z instrukcją od chińczyka. Ale dalej odbiór był kiepski. Okazało się, że napięcie na tym konkretnym kabelku jest sterowane przez radio i można go włączać i wyłączać. Niestety tłumaczenie na polski jest tak kiepskie, że czytając tą opcję wielokrotnie nie wpadłem na myśl, że to konkretnie ona steruje zasilaniem. W każdym razie po podaniu napięcia na separator, odbiór jest conajmniej tak samo dobry jak na RNS-ie. Dodatkowym problemem jest sama aplikacja radia. Szukam jakiegoś zamiennika, ale wszystko co znalazłem w sklepie google to apki radia internetowego. Nawet te które gdzieś nazwali radio offline, jednak nie działają offline.
3. Zrobiłem modyfikację z uszczelnieniem mocowania mikrofonu wbudowanego w radio i wg mojego testowego rozmówcy (z którym rozmawiałem wielokrotnie też wcześniej) jest lepiej niż na ori zestawie z rns-em,
4. Zamknięcie radia w przestrzeni po rns-ie, choś pozostało tam dużo miejsca to mimo tego procek radia grzeje się. W ciepłe dni, mimo że wentylator na radio pracuje bez przerwy, to 60st. jest normą na procku. Mam już dwa pomysły. Jeden zaczerpnięty z innego forum, podobno polepsza nieco temp. odwrócenie wentylatora, tak żeby tłoczył powietrze do urządzenia a nie wyciągał - nie wiem, mało to logiczne ale przetestuję. Drugi pomysł to podłączenie się do rurki wentylacji schowka i podanie chłodnego powietrza w okolice wentylatora. wykorzystam kawałek rurki karbowanej elektroinstalacyjnej i zobaczymy.
5. w kwestii użytkowej, to konkretnie radio dostaje update softu conajmniej raz w miesiącu, bo to jest platforma rozwojowa i nie tak znana jak np. urządzenia bazujące na FYT. Dlatego wiele można jeszcze poprawić. Jak dla mnie wszystko działa płynnie i bez zarzutu, nie stwierdziłem jakiegoś lagowania apek w trakcie działania itp. Sam dotyk jest czuły i dokładny.
6. Radio ma osobny podpięty moduł "canbus" przez który odczytuje:
- czy jest napięcie po zapłonie (potrzebne do działania funkcji uśpienia radia),
- czy masz włączone światła (podświetla przyciski dotykowe z boku ekranu i zmniejsza jasność ekranu - nie ma wbudowanego czujnika oświetlenia, niestety).
- odczytuje oczywiście przyciski na kierownicy. Po wybraniu na radio modelu canbus jaki mamy, oraz podaniu w jakim aucie zamontowany, to wystarczyło aby odczytał sobie ustawienia przycisków i one działają tak jak poprzednio. Np. miałem ustawione że naciśnięcie lewej rolki wyłącza dźwięk i działa to tak samo z chińczykiem.
- kąt skrętu kierownicy - np. do kamery cofania - o tym więcej poniżej
- dane podstawowe - które można wywołać jak w MIB-ie. Tutaj pokazuje na ekranie kilka informacji, np. aktualna prędkość, obroty, przebieg całkowity, niezapięte pasy, ilość paliwa w zbiorniku i jeszcze kilka innych których nie zdążyłem jeszcze przetestować.
7. Jak na razie asystet google działa tylko w ograniczonym zakresie. Tzn. nie ma opcji sterowania funkcjami auta, nie działa też "ok, google" ale jak wywołasz asystenta, to np. wyszukuje tego o co go zapytasz, może też od razu włączyć nawigację np. mówię "Kraków, długa 24, prowadź" (adres tylko przykładowy) i od razu włącza mi mapy google w widoku nawigacji prowadzącej do celu.
8. Moduł LTE działa bez zarzutu, aczkolwiek chińska antena zbiera sygnał dość kiepsko. Przykładowo przejeżdżając przez obszar gdzie na telefonie mam 1 kreskę, radio nie widzi nic. Obie karty sim akurat w play-u. Antena jest przyklejona pod górną częścią deski rozdzielczej, tuż za środkowym nawiewem. Więc nad anteną jest tylko kawałek plastiku podszybia i sama szyba. (antena gps przyklejona w tym miejscu działała bez zarzutu)
9. W kwestii GPS, ja wykorzystałem ori antenę dachową (tzw. rekina) którego miałem fabrycznie, bo antena z zestawu to g..no. Radio widzi około 28-29 satelitów i średnio ma połączenie z 24-25. Fix łapie bardzo szybko. W zasadzie jak uruchomisz auto i wyszukasz adres to od razu prowadzi, więc to są sekundy. I mówię tutaj o tzw. cold start, bo uśpienie radia mam ustawione na 2h (to można ustawić nawet do kilku dni), po których radio wyłącza się całkowicie. Więc po tym czasie zajmuje mu około 25 sekund aby radio się uruchomiło do pulpitu. Natomiast do tych 2h ponowne uruchomienie auta powoduje, że radio uruchamia się w 2-3 sekundy.
10. Kamera cofania - podłączyłem kamerkę AHD i działa to ok, choć spodziewałem się że będzie lepiej. Obraz wyświetla się na całym ekranie wraz z OPS po lewej stronie. Radio ma opcję włączania wbudowanych linii, co razem z canbus daje nam linie stałe i linie skrętne zależne od skrętu kierownicy. A więc działa to jak w ori kamerce cofania typu HI. Przy okazji zmodyfikowałem sobie połączenie, i zastosowałem przekaźnik, tak aby kamerka uruchamiała się tylko razem z wrzuceniem wstecznego. poprzednio miała +12 po zapłonie i działała cały czas, choć oczywiście obraz widziałeś tylko jak wrzuciłeś wsteczny.
11. Radio ma dwa moduły BT jeden do komunikacji np. z urządzeniami pod OBD (bt 4,0), a drugi do telefonu (bt 5,1), więc można sparować conajmniej 2 urządzenia jednocześnie. Więcej nie testowałem
12. Jeszcze takie kwestie instalacyjne:
- ramka radia nie do końca jest dobrze spasowana, głównie chodzi o górną część, która w oryginale jest lekko wyoblona do góry w kierunku przycisku awaryjnych. Ramka z zamiennika jest prosta i powstaje tu taka nieestetyczna szczelina ok. 2mm. Sama ramka jest z abs-u i wykonana jest w tej samej jakości co ori. Radio przykręca się do ramki a samą ramkę mocuje tylko na spinkach. Mało pewne rozwiązanie, ale siedzi dość stabilnie.
- separator antenowy z dwiema końcówkami Fakra to nie to samo co podwójna końcówka fakra. Trzeba to mieć na uwadze kupując taki separator.
- u mnie mocowanie anteny gps jest na złączu SMA, więc potrzebowałem przejściówki SMA - fakra żeby podłączyć się z ori anteną.
cdn..