Jak poprawić hamulce w SII?
: 27 maja 2015, o 01:49
Posiadam SII na heblach 312x25 + zacisk ATE z przodu i przypuszczalnie 286 mm z tyłu - czyli taki sam układ hamulcowy jak ma seryjnie Octavia 2 RS. Teoretycznie jest to wystarczający hebel. Ale jak jeździłem autami z mocniejszymi hamulcami (leon 1 1,9TDI z 312/256 mm czyli hamulcami od O1 RS, Audi A4 b7 2.0 TDI z 320/288 mm czyli heblami od wersji 3.0 TDI, oraz MB 211 V6 CDI z hamulcami 330x32mm (4 tłoczki Brembo) od CLS 350 i tył 320x22 mm wentylowany od CLS 550) to seryjny Superb ma nędzne spowalniacze. Lepiej od niego hamuje nawet seryjne Mondeo mk 4. Dlatego tak chodzi mi po głowie pomysł poprawienia skuteczności hamowania.
Najprostsze rozwiązanie i pewne to przód 345x30 mm + zacisk ATE lub nowsza wersja 340x30 + zacisk TRW. Do tego tył wentylowany 310 mm i większa pompa hamulcowa. Czyli zestaw z wersji V6 lub Passata R36, Golfa R, Audi S3, TT R, .... Wszystko pięknie ładnie tylko zima min. 17", duże koszty używanych zacisków, duża masa nieresorowana, duży moment bezwładności osiowej, robota ze zmianą pompy hamulcowej, ... Czyli krótko mod skuteczny ale drogi.
Postanowiłem więc pozostać przy 16" na zimę, seryjnym tyle i nieco poprawionym przodzie.
Można kombinować z tarczą 312x25 mm + zaciski od Porsche Boxtera ale kłopotliwe by to zmieścić w 16" i drogie.
I nagle mnie oświeciło - skoro nowsze wersje Superba mają zaciski TRW + tarcze 340 mm to może istnieje coś ok. 320 mm (tak jak było w A4 B7). I Eureka jest - najnowszy Sharan i Alhambra 7N0 mają tarcze 314x30 mm + zaciski TRW. Różnica niby niewielka ale zasadnicza. Tarcza jest o 5 mm grubsza więc dużo sztywniejsza i o większej pojemności cieplnej. Klocek jest większy a zacisk ma tłoczek 60 mm (czyli jak ATE z układu 345 mm) a nie 57 mm jak zacisk ATE od układu 312 mm. Daje to siłę nacisku o ponad 10% większą jak seria ATE. Po analizie ETKI do tego SWAPU potrzebne wydaje się tylko:
- 2 tarcze 1K0615301AJ,
- komplet klocków 7N0698151A lub o innym numerze zamiennym do zacisku TRW (np. z O III),
- zaciski 7N0615123B i 7N0615124B lub 3C0615123 i 3C0615124,
- jarzma 7N0615125 i 7N0615126,
Używany taki komplet można dorwać już za 700-800 zł w idealnym stanie. Zamówiłem to wszystko i jak dobrze pójdzie w najbliższym czasie zamontuję i sprawdzę moją koncepcję w praktyce.
Najprostsze rozwiązanie i pewne to przód 345x30 mm + zacisk ATE lub nowsza wersja 340x30 + zacisk TRW. Do tego tył wentylowany 310 mm i większa pompa hamulcowa. Czyli zestaw z wersji V6 lub Passata R36, Golfa R, Audi S3, TT R, .... Wszystko pięknie ładnie tylko zima min. 17", duże koszty używanych zacisków, duża masa nieresorowana, duży moment bezwładności osiowej, robota ze zmianą pompy hamulcowej, ... Czyli krótko mod skuteczny ale drogi.
Postanowiłem więc pozostać przy 16" na zimę, seryjnym tyle i nieco poprawionym przodzie.
Można kombinować z tarczą 312x25 mm + zaciski od Porsche Boxtera ale kłopotliwe by to zmieścić w 16" i drogie.
I nagle mnie oświeciło - skoro nowsze wersje Superba mają zaciski TRW + tarcze 340 mm to może istnieje coś ok. 320 mm (tak jak było w A4 B7). I Eureka jest - najnowszy Sharan i Alhambra 7N0 mają tarcze 314x30 mm + zaciski TRW. Różnica niby niewielka ale zasadnicza. Tarcza jest o 5 mm grubsza więc dużo sztywniejsza i o większej pojemności cieplnej. Klocek jest większy a zacisk ma tłoczek 60 mm (czyli jak ATE z układu 345 mm) a nie 57 mm jak zacisk ATE od układu 312 mm. Daje to siłę nacisku o ponad 10% większą jak seria ATE. Po analizie ETKI do tego SWAPU potrzebne wydaje się tylko:
- 2 tarcze 1K0615301AJ,
- komplet klocków 7N0698151A lub o innym numerze zamiennym do zacisku TRW (np. z O III),
- zaciski 7N0615123B i 7N0615124B lub 3C0615123 i 3C0615124,
- jarzma 7N0615125 i 7N0615126,
Używany taki komplet można dorwać już za 700-800 zł w idealnym stanie. Zamówiłem to wszystko i jak dobrze pójdzie w najbliższym czasie zamontuję i sprawdzę moją koncepcję w praktyce.