DSG - Szarpanie przy ruszaniu

archonn
Posty: 3
Rejestracja: 18 sie 2021, o 22:14
Samochód: Superb III
Rocznik: 2017
Silnik: 2.0TDI (190KM)
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa

DSG - Szarpanie przy ruszaniu

Post autor: archonn »

Witam
Zachciało mi się modyfikować soft ECU i TCU u jednego ze znanych tunerów i teraz zamiast frajdy mam problem, a konkretnie sporadyczne szarpnięcia przy ruszaniu (skrzynia DSG).

Krótki rys historyczny:
- Pacjent rocznik 2017, skrzynia DQ250, zakupiony używany, wszystko w jak najlepszym porządku, przebieg 49k km,
- Jeżdżone przez cztery miesiące w trasie i po mieście, żadnych uwag do działania skrzyni DSG
- Modyfikacja softu, próby na hamowni z rezultatem pozytywnym i satysfakcjonującym
- Jazda po mieście na nowych mapach, kilka testów sprawdzenia 'jak to teraz się zbiera'
- Wykrycie problemu i tu szerzej opiszę w czym rzecz:
Zachowanie przypomina ruszanie "L-ki" (tzw kaczka) - tj. wciskam delikatnie gaz, żeby odpuściła automatyczna blokada postojowa i auto zamiast płynnie ruszyć potrafi szarpnąć (z różną mocą) tak jakby skrzynia zbyt agresywnie łączyła napęd i miałoby to doprowadzić do zgaśnięcia silnika. Problem nie występuje przy ruszaniu dynamicznym, jedynie przy "dziadkowym". Dla utrudnienia usterka występuje dość losowo, np dwa razy dziennie (na powiedzmy 20km po mieście) i nie znalazłem prawidłowości kiedy występuje. Brak błędów w sterowniku 02. Temperatury skrzyni w górnej granicy normy.

- Wgranie oryginalnego softu ECU i TCU w celu sprawdzenia czy problem nie leży w soficie, jednak to nie rozwiązało problemu
- Wykonanie resetu adaptacji, kalibracji, nastaw podstawowych (i tego co się da zrobić przez VCDSa) i wykonanie zalecanej jazdy kalibracyjnej (wydaje się, że zmniejszyło częstotliwość występowania usterki)
- Brak pozytywnego rezultatu, więc wgrałem ponownie zmodyfikowany soft (tu zaznaczam, że od 'fachowca' nie uzyskałem żadnej pomocy - do bramy i się nie znamy, a jest on często wspominany tu na forum)

Obawiam się jakiegoś rodzaju usterki mechanicznej po kilkukrotnym depnięciu, ale tych aut się programuje dużo i nie słyszałem, żeby skrzynia się zaraz posypała. Pech?

Podpowiecie kto się w Warszawie zajmuje tego typu trudnymi usterkami?
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: DSG - Szarpanie przy ruszaniu

Post autor: oolsztyniak »

archonn pisze: 18 sie 2021, o 22:34
- Brak pozytywnego rezultatu, więc wgrałem ponownie zmodyfikowany soft (tu zaznaczam, że od 'fachowca' nie uzyskałem żadnej pomocy - do bramy i się nie znamy, a jest on często wspominany tu na forum)
może jak odkryjesz karty to zachęci go do rozmowy?
fabek
Administrator
Posty: 1238
Rejestracja: 5 sie 2019, o 07:50
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Lokalizacja: Gdańsk

Re: DSG - Szarpanie przy ruszaniu

Post autor: fabek »

No fajny temat. Dlatego nie zalecam dłubania w dsg jak nie ma się pewności co się robi. Może dowalone ciśnienie na sprzęgłach? Olej kiedy zmieniany?

Masz w formie pliku mapę przed i po?

Ps. Dopisz co to za tuner, może to ułatwi sprawę.
POMOC W TUNING / DPF / EGR / SCR
archonn
Posty: 3
Rejestracja: 18 sie 2021, o 22:14
Samochód: Superb III
Rocznik: 2017
Silnik: 2.0TDI (190KM)
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa

Re: DSG - Szarpanie przy ruszaniu

Post autor: archonn »

Aktualizacja tematu

Wydaje się, że całkowicie źle zdiagnozowałem problem:
Korzystałem na stałe z funkcji Auto-Hold (symbol "A" obok ręcznego) i wyłączyłem ją na próbę. Okazuje się, że problemu z 'szarpaniem' przy ruszaniu nie ma.
Idąc dalej, ponieważ AH korzysta z hamulca głównego, kombinuję, że może z jakiegoś powodu hamulec nie odpuszcza dostatecznie szybko i powoduje przyhamowanie auta.
W takim razie skąd losowe występujące zjawisko przyhamowania? Ano mam podejrzenie krzywej tarczy hamulcowej, tym bardziej, że czuć wibracje na kierownicy przy mocnym hamowaniu.

Być może chodzi o to, że przy ustawieniu tarczy 'burchlem' w pobliżu zacisku, przy odpuszczaniu AH klocek obciera o ten burchel i stąd przypadłość.
Możliwe?
fabek
Administrator
Posty: 1238
Rejestracja: 5 sie 2019, o 07:50
Samochód: Superb II combi
Rocznik: 2012
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Lokalizacja: Gdańsk

Re: DSG - Szarpanie przy ruszaniu

Post autor: fabek »

Co za zwrot akcji. To musiałeś mieć ten problem przed modami.

Zobacz tylne zaciski czy się nie grzeją tarcze po szybszej jeździe.
POMOC W TUNING / DPF / EGR / SCR
oolsztyniak
Posty: 293
Rejestracja: 1 lip 2020, o 09:08
Samochód: Superb II combi
Silnik: 2.0TDI (170KM) CFGB
Aktualnie: 200 km / 436 Nm
Lokalizacja: Olsztyn

Re: DSG - Szarpanie przy ruszaniu

Post autor: oolsztyniak »

Kilka dni temu dowiedziałem się, że w S3 występowały jakieś problemy z tylnymi tarczami/klockami i nawet jakaś akcja serwisowa była ale tylko do 30 000 km.
Objawiało się to biciem kierownicy przy hamowaniu.
archonn pisze: 23 sie 2021, o 14:26 Być może chodzi o to, że przy ustawieniu tarczy 'burchlem' w pobliżu zacisku, przy odpuszczaniu AH klocek obciera o ten burchel i stąd przypadłość.
Możliwe?
fabek pisze: 23 sie 2021, o 14:34 Co za zwrot akcji. To musiałeś mieć ten problem przed modami.
o to to to, skoro nie było wcześniej a jest?
archonn
Posty: 3
Rejestracja: 18 sie 2021, o 22:14
Samochód: Superb III
Rocznik: 2017
Silnik: 2.0TDI (190KM)
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa

Re: DSG - Szarpanie przy ruszaniu

Post autor: archonn »

Wymieniłem tarcze i klocki tył. Od środka ruina jak w starym jelczu.
Obrazek

Co ciekawe, wydaje się, że zauważyłem objawu szarpania/wibracji-przy-hamowaniu przez pierwsze trzy miesiące użytkowania auta. Dziwny zbieg okoliczności tuningu i korozji tarcz?
Auto na pewno stało ok 2-3 msc pod chmurką przed zakupem (okres zimowy).

Anyway, po wymianie tyłu stwierdzam redukcję wibracji budy przy mocnym hamowaniu o 80%. Problem z auto-hold nie występuje.
Przód w takim razie też kwalifikuje się do wymiany.
ODPOWIEDZ